23948sdkhjf

LEDER: Slut med at overhale?

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Nu vil regeringen de såkaldte elefantvæddeløb til livs. Det er overhalinger, hvor en lastbil der kører 88 km/t overhaler en anden lastbil, der kører 87 km/t.

Ja, endelig er der nogen, der vil gøre noget ved disse irriterende og komplet unødvendige overhalinger. Spændende at se, hvilken løsning regeringen disker op med i den henseende.



Nåh.... man forbyder bare alle lastbilsoverhalinger! Så enkelt er det!

FØRSTE GANG, der kom et overhalingsforbud, var i 2011, da man indledte et forsøg med fire lange strækninger på motorvejsnettet med overhalingsforbud. Forsøget blev gjort permanent året efter - og samtidig blev forbuddet mange steder begrænset til kun at omfatte morgen- og eftermiddagsmyldretiderne.

Overhalingsforbuddet blev stort set respekteret, viste Vejdirektoratets målinger dengang. Andelen af lastbiler i venstre spor faldt fra 2-3 procent til under 1 procent, når der var et forbudsskilte. Derimod var der ekstra mange lastbiler i overhalingsbanen, når forbudszonen ophørte.

FORBUDDET HAR IKKE haft nogen målbar virkning på gennemsnitshastighed eller trafiksikkerhed. Der er ingen undersøgelser, der underbygger fornuften i sådan et forbud - og man har ingen konkret videnskabelig dokumentation for en positiv effekt.

Alligevel vil regeringen fordoble strækningerne med overhalingsforbud. Begrundelsen er en bedre afvikling af trafikken. Der er ganske enkelt for mange biler på vejene - eller sagt på en anden måde: der er ikke veje nok til de biler, der kører.

FORBUD ER EN typisk politikerløsning på et problem. Når der er noget, man ikke vil have, så udstikker man bare et forbud.

Sådan så vi det også med et af de store miljøproblemer: dieselbilerne. Hvordan løser man det? Man forbyder da bare dieselbilerne - godt nok først et stykke ude i fremtiden, men man udstikker bare et forbud.

JEG TROR DESVÆRRE, at når man forbyder lastbiloverhalinger, låser man lastbilerne fast i det højre spor.

Konsekvensen bliver, at alle personbiler - både de langsomme og de hurtige - vil befinde sig i det venstre spor. Og så vil man ikke opleve en bedre afvikling af trafikken.

Tværtimod - men det er først noget, der bliver erkendt om nogle år. Til den tid finder man vel på et andet forbud.

med venlig hilsen
Jesper B. Nielsen
chefredaktør, Transportmagasinet

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Gammel kending tilbage hos Sawo

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Mercedes satser på el

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Nyhedsbrev

9.082 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Blue Water åbner nyt kontor

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Dekra får ny direktør

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Kvinder klar til netværk

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Send til en kollega

0.156