23948sdkhjf

LEDER: Slut med at overhale?

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Nu vil regeringen de såkaldte elefantvæddeløb til livs. Det er overhalinger, hvor en lastbil der kører 88 km/t overhaler en anden lastbil, der kører 87 km/t.

Ja, endelig er der nogen, der vil gøre noget ved disse irriterende og komplet unødvendige overhalinger. Spændende at se, hvilken løsning regeringen disker op med i den henseende.



Nåh.... man forbyder bare alle lastbilsoverhalinger! Så enkelt er det!

FØRSTE GANG, der kom et overhalingsforbud, var i 2011, da man indledte et forsøg med fire lange strækninger på motorvejsnettet med overhalingsforbud. Forsøget blev gjort permanent året efter - og samtidig blev forbuddet mange steder begrænset til kun at omfatte morgen- og eftermiddagsmyldretiderne.

Overhalingsforbuddet blev stort set respekteret, viste Vejdirektoratets målinger dengang. Andelen af lastbiler i venstre spor faldt fra 2-3 procent til under 1 procent, når der var et forbudsskilte. Derimod var der ekstra mange lastbiler i overhalingsbanen, når forbudszonen ophørte.

FORBUDDET HAR IKKE haft nogen målbar virkning på gennemsnitshastighed eller trafiksikkerhed. Der er ingen undersøgelser, der underbygger fornuften i sådan et forbud - og man har ingen konkret videnskabelig dokumentation for en positiv effekt.

Alligevel vil regeringen fordoble strækningerne med overhalingsforbud. Begrundelsen er en bedre afvikling af trafikken. Der er ganske enkelt for mange biler på vejene - eller sagt på en anden måde: der er ikke veje nok til de biler, der kører.

FORBUD ER EN typisk politikerløsning på et problem. Når der er noget, man ikke vil have, så udstikker man bare et forbud.

Sådan så vi det også med et af de store miljøproblemer: dieselbilerne. Hvordan løser man det? Man forbyder da bare dieselbilerne - godt nok først et stykke ude i fremtiden, men man udstikker bare et forbud.

JEG TROR DESVÆRRE, at når man forbyder lastbiloverhalinger, låser man lastbilerne fast i det højre spor.

Konsekvensen bliver, at alle personbiler - både de langsomme og de hurtige - vil befinde sig i det venstre spor. Og så vil man ikke opleve en bedre afvikling af trafikken.

Tværtimod - men det er først noget, der bliver erkendt om nogle år. Til den tid finder man vel på et andet forbud.

med venlig hilsen
Jesper B. Nielsen
chefredaktør, Transportmagasinet

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Særlig indsats på vejtransport: 66 har fået påbud af Arbejdstilsynet

Vognmændenes optimisme halter

ITD: Stop lovændring om urimelige bødetakster for fejl på køretøjer

Nye regler for særtransporter 1. november

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Nyhedsbrev

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Online Avis Arkiv

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Tid til at prøve en 6-cylindret

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Vognmandsfirma fylder 100 år

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Transportfirma åbner egne tankstationer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Betalingsbro er et skråplan

Bygger kæmpe energifabrik

Million-anlæg taget i brug

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S med ny Kel-Berg anhænger

#askwashtec !

Ny BENALU Tiptrailer

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Send til en kollega

0.351