23948sdkhjf

Bøder ti-dobles for ulovligt hvil i førerhuset

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Transportminister Benny Engelbrecht (S) forbereder et lovforslag, der tidobler bøderne for at tilbringe det lange, ugentlige hvil i køretøjet.

Bøden sættes op fra 1.000 kroner til 10.000 kroner for chaufføren, mens vognmandsfirmaet skal af med 20.000 kroner i stedet for i dag 2.000 kroner. Det skal gælde fra 1. marts 2020.



I sidste uge sendte Benny Engelbrecht lovudkastet i høring frem til 16. oktober. De 10-doblede bøder begrundes med Padborg- sagen om udenlandske chaufførers kummerlige forhold.

- Formålet er at gøre op med ulige konkurrencevilkår, nomadechauffører og social dumping i vejtransportsektoren og sikre ordnede forhold, erklærer han.

Nok skal bødeniveauet være afskrækkende, men det forhøjes dog ikke så drastisk, at det ville være billigere for chauffører og vognmænd at springe det ordinære ugehvil over. Faktisk vil det kommende lovforslag gøre bøderne ens for ulovligt hvil i førerkabinen og manglende afholdelse af ugehvil.

Lovindgrebet bygger på EU’s køre/hviletidsforordnings artikel 8 stk. 8, der ikke tillader, at 45-timers hvilet tilbringes i lastbilen.

EU-dom om hvil i førerhuset
- Det regulære ugentlige hvil kan ikke tilbringes i køretøjet. Denne fortolkning er bekræftet af EU-domstolen, der den 20. december 2017 afsagde dom i den såkaldte Vaditrans-sag (C102/16), fastslår transportministen.

I lovudkastet står der: "Domstolen anførte i den forbindelse, at en førerkabine ikke synes at udgøre en hvileplads, der er egnet til længere hviletider end daglige hvil og reducerede ugentlige hvil, og at førere bør have mulighed for at tilbringe regulære ugentlige hvil et sted med tilpassede og tilstrækkelige betingelser for indkvartering."

- Forbuddet mod afholdelse af regulære ugentlige hvil i køretøjet har ikke tidligere været håndhævet systematisk, men politiet har dog fra sommeren 2018 taget initiativ til at skærpe kontrollen med det, oplyser transportministeren.

EU-kommissionen har meddelt medlemslandene, at den vil udarbejde en vejledning om håndhævelsen af forbuddet for at sikre, at forbuddet håndhæves ensartet i alle medlemsstater.

Fair eller fri bevægelighed
Før folketingsvalget talte Mette Frederiksen (S) om et opgør med EU’s fri bevægelighed. Det er baggrunden for, at Eva Kjer Hansen (V), der er formand for Folketingets Europaudvalg, for nylig trak udenrigsminister Jeppe Kofod (S) i samråd om regeringens EU-politik.

Eva Kjer Hansen prøvede at få svar på, om EU’s indre marked skal begrænses, når socialdemokraterne taler om "fair bevægelighed" frem for "fri bevægelighed" for arbejdskraften.

Jeppe Kofod mente, at Mette Frederiksen dengang specielt refererede til om Padborg-sagen.

- Der er et gigantisk problem med social dumping i på transportområdet, erklærede han kort.

To ideer mod social dumping
Jeppe Kofod har to konkrete idéer, der også sigter på byggebranchen, nemlig:

  • Sortlistning af virksomheder og bagmænd, der gentagne gange udnytter den fri bevægelighed til at lave social dumping
  • Indførelsen af id-kort

Hermed kunne Eva Kjer Hansen konkludere, at Socialdemokratiet ikke ønsker et opgør med den fri bevægelighed, men blot skærpede regler.

Mindsteløn for udlændinge
Flere initiativer er i gang for at bekæmpe social dumping, også som følge af EU’s vejpakke, der stadig forhandles i EU-systemet.

Det mest kontroversielle forslag er udsigten til en minimumsløn, som ellers er en fremmed fugl i den danske arbejdsmarkedsmodel.

Efter "Padborg-udvalgets" afsluttende møde i august nedsatte beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen og transportminister Benny Engelbrecht et udvalg, der skal udarbejde et lovforslag om en mindsteløn på transportområdet. Det arbejde skal afsluttes inden den 1. december i år.

Foruden ministerier sidder Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation i udvalget.

Repræsentativ overenskomst
Der bliver ikke tale om satser, der vedtages af Folketinget, men om henvisning til "de mest repræsentative arbejdsmarkedsparters kollektive overenskomster på transportområdet," som de formuleres i lovforslaget.

Den formulering gør, at en lov om minimumsløn for (udenlandske) lastbilchauffører på sin vis vil genindføre den retstilstand, som Højesterets dom fra 4. februar 2015 ændrede i den såkaldte i NORTRA-sag.

ITD og Danske Speditører protesterer, for de læser det som monopol til 3F’s chaufføroverenskomster. De frygter, at Krifa, ITD-A og Det Faglige Hus fortolkes ud af definitionen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.102 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

OK-forhandlinger i transportsektoren tæt på klimaks

Dansk Industri og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger i dag for at forsøge at opnå gennembrudsforlig

Online Avis Arkiv

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

Postnord sælger dagligvarelogistikken

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

DSV har fået 47.000 kvm logistikcenter på bare 9 måneder

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Send til en kollega

0.188