23948sdkhjf

Big boom i antallet af skader på lastbiler

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Det lyder som et paradoks. Jo mere og bedre sikkerhedsudstyr, der installeres i lastbilerne, des flere skader sker der.

Tal fra Forsikring & Pension viser, at antallet af skader på lastbiler er steget med knap 11 procent de seneste fire år. Samtidig er skadesomkostningerne steget med godt 20 procent.

I denne periode er flere og flere lastbiler blevet udstyret med sikkerhedsudstyr som nødbremsesystem, adaptiv cruisekontrol, elektronisk stabilitetsprogram og lignende.



- Alt dette udstyr har ikke resulteret i et fald i antallet af anmeldte skader på køretøjer, siger taksatorchef Jørgen Koch fra If Skadeforsikring.

Snarere tværtimod. Han mener, at vi måske stoler vi for meget på teknologien.

- Elektronisk udstyr kan gøre os mindre opmærksomme i trafikken; men det er vigtigt at huske, at teknologien ikke altid fungerer optimalt. Specielt om vinteren tager en del sensorer og systemer ikke højde for, at der er glat på vejene.

Nye typer af skader
Den avancerede teknologi i lastbilerne betyder også, at skadestyperne har ændret sig.

- Dét, der tidligere var en middelstor skade, bliver i dag til mindre skader på bilerne, siger taksatorchefen fra If.

- Til gengæld koster skader på sikkerhedssystemer væsentligt mere at reparere. Reparationer, som tidligere blev betegnet som småskader, havner i en helt anden priskategori på værkstederne. Det skyldes for eksempel, at der er mere ekstraarbejde, når sensorer skal udskiftes og kalibreres.

- Desuden bliver flere småskader i dag betalt over forsikringen, forklarer Jørgen Koch.

Mange flere dele
En anden udfordring er, at en lastbil i dag består af flere dele.

- For år tilbage bestod en komplet kofanger for eksempel af 15 dele. I dag kan den bestå af op til 23 dele. Dermed skal der skiftes flere enheder, når der sker en skade.

Sammen med dyrere teknologi, mere avancerede lastbiler og øget behov for kalibrering efter reparationer, har kompliceret udstyr de senere år presset reparationsudgifterne i vejret, konkluderer Jørgen Koch.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Særlig indsats på vejtransport: 66 har fået påbud af Arbejdstilsynet

Vognmændenes optimisme halter

ITD: Stop lovændring om urimelige bødetakster for fejl på køretøjer

Nye regler for særtransporter 1. november

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Nyhedsbrev

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Online Avis Arkiv

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Tid til at prøve en 6-cylindret

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Vognmandsfirma fylder 100 år

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

Transportfirma åbner egne tankstationer

To DAF til Pagh Transport

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Betalingsbro er et skråplan

Bygger kæmpe energifabrik

Million-anlæg taget i brug

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Månedens konkurser

Vigtige love for opbyggere

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S med ny Kel-Berg anhænger

#askwashtec !

Ny BENALU Tiptrailer

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Send til en kollega

0.385