23948sdkhjf

Brancheanalyse: Vognmænd transporterer mere og tjener mindre

| Af Anders Svensmark og Stefan Buur Hansen | Tip redaktionen om en historie

Konkurrencen er fortsat benhård i en branche, hvor udgifterne til både diesel og lønninger presser vognmændenes indtjeningsevne

ANALYSE Omsætningen kører fra indtjeningen hos et flertal af de danske vognmænd. 7 af 10 virksomheder i segmentet vokser på toplinjen, mens driftsresultatet blot forbedres hos 4 af 10.

Se tallene for vognmændene her: Her er de største vognmænd

Især den hårde konkurrence fremhæves som en årsag til udviklingen i en branche, hvor stadig flere vognmænd konsoliderer sig for at overleve. Priserne er dog stadig forholdsvis lave, mens omkostningerne til blandt andet diesel og chaufførlønninger presser vognmændene på indtjeningen.

Analysen er en del af udgivelsen Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Vognmændene kort fortalt

  • Vognmændene har samlet set ingen omsætningsvækst selvom 7 ud af 10 vækster. Det skyldes især, at SPF-Danmark går 25 procent tilbage på toplinjen som følge af et frasalg.
  • 2 ud af 3 vognmænd går frem på bruttoresultatet i forhold til 2017, hvilket resulterer i en samlet stigning på 3 procent.
  • Driftsresultaterne vokser hos 2 ud af 5 virksomheder. Segmentet øger samlet indtjeningen med 6 procent mod et fald i 2017 på 5 procent. SPF-Danmark tjener 129 mio. kroner mere på driften end i det foregående år. Ses der bort fra SPF’s store stigning, går de resterende virksomheder tilbage på driften med 10 procent.
  • Hver fjerde vognmandsvirksomhed reducerer i medarbejderstaben, mens de resterende enten bibeholder antallet eller ansætter flere. Der ansættes i alt 8 procent flere medarbejdere i 2018.
  • 7 ud af 10 virksomheder polstrer sig og øger egenkapitalen. Samlet vokser vognmændenes pengetanke med 275 mio. kroner, hvilket er en stigning på 5 procent.
  • Aktivmasserne vokser med næsten 6 procent, hvilket bevirker et lille fald i soliditeten på 0,9 procentpoint, således soliditetsgraden ligger på 31,3 procent i 2018. Overskudsgrad, afkastningsgrad og resultat før skat per medarbejder falder også.
  • Afkastningsgraden forbedres hos 2 ud af 5, hvilket er det laveste antal i den femårige analyseperiode. Kun tre vognmænd har forbedret afkastningsgraden tre år i træk, og kun én - C.M. Transport - har forbedret afkastningsgraden fire år i træk.

Ekstraordinære indtægter trækker op
Resultatet før skat forbedres hos under halvdelen af vognmandsforretningerne men vokser alligevel med 9 procent totalt. Forklaringen er, at både SPF-Danmark og Urbaser har en fremgang på over 100 mio. kroner, hvilket kan tilskrives ekstraordinære indtægter.

Det Danish Crown-ejede SPF har solgt DanAvl fra og indkasserer i den forbindelse 154 mio. på bundlinjen. RenoNorden er i forbindelse med opkøb blevet til Urbaser. Affaldskoncern har fået ryddet op, og har blandt andet fået eftergivet en bankgæld, samt mindsket tabet på tabsgivende kontrakter betydeligt. I den forbindelse leverer den nu spanskfunderede virksomhed deres første overskud i tre år.

Ser vi bort fra de to vognmænd med usædvanligt stor fremgang, falder bundlinjerne hos de resterende 141 vognmænd samlet med 18 procent. Det er på niveau med nedgangen i 2017.

Imod tendensen går Marius Pedersen, som løfter bundlinjen med 10 mio. kroner til branchens højeste niveau, selv om de faldende genbrugspriser trækker omsætningen ned.

Andelen af underskud ligger også på niveau med 2017. Hver tiende vognmand har underskud – og cirka halvdelen har haft det i mindst to år. Meldgaard Transport har som den eneste virksomhed haft underskud i hele den femårige analyseperiode.

Frasalg trækker ned
Frode Laursen (Thorkil Andersen Holding A/S) vokser med 5 procent.

Den midtjyske vognmand runder dermed to milliarder på toplinjen og forbliver med afstand branchens største aktør målt på både omsætning og ansatte. Mangel på transportkapacitet og chauffører trækker dog bundlinjen ned med 29 mio. kroner.

70 procent af de 21 vognmandsforretninger, der oplyser omsætningstal i årsrapporten, vokser på toplinjen. Når segmentet alligevel står stille samlet set, skyldes det især SPF’s salg af DanAvl. Renset herfor går de resterende virksomheder frem med 4 procent.

Bruttoresultatet stiger ligeledes for de fleste virksomheder og går også samlet frem. Det samme gør medarbejderstaben, der vokser med 1.200 fuldtidsansatte. Kurt Beier (Hjerting Systeminvest ApS) hører blandt de virksomheder, som øger medarbejdertallet og bruttofortjenesten mest, men sagen omkring de udenlandske chaufførers løn og arbejdsvilkår fra 2018 påvirker resultatet negativt og medvirker dermed til røde tal på bundlinjen for andet år i træk.

Nøgletal viser hård konkurrence
Contino Holding og Remondis er med på konsolideringsbølgen, da begge i 2018 har implementeret nye selskaber i deres koncerner. Begge virksomheder øger derfor medarbejderstabene, mens omkostninger i forbindelse med implementeringerne og hård konkurrence angives som årsager til, at bundlinjerne begge steder skrumper.

Det gør de som sagt flere steder. Det skyldes især prispresset og den hårde konkurrence blandt de mange aktører i branchen, hvilket også kan aflæses af nøgletallene. Afkastningsgraden har de sidste tre år været faldende – fra et gennemsnit på 8,1 procent i 2016 til 6,9 procent i 2018. Ligeledes falder overskudsgraden til et gennemsnit på 1,1 procent – i 2014 var den helt på 7,7 procent.

Resultatet før skat per medarbejder går også den forkerte vej, og falder med 3.000 kroner i gennemsnit. Der er dog trods alt fortsat overvejende tilfredshed blandt de vognmænd, som beretter om dette i deres ledelsesberetninger: 4 af 5 erklærer sig tilfredse med årets resultater.

Noter:
Analysen er foretaget blandt 147 vognmænd med 30 eller flere ansatte, og er en del af udgivelsen Transportbranchens Top.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Inkasso skal jagte bøder fra udenlandske chauffører

Kun en ud af fem bøder bliver betalt, når udenlandske chauffører i Danmark får bøder for parkeringsforseelser. Resten bliver aldrig betalt, og nu skal det hav konsekvenser, siger transportministeren, som vil hyre et inkassofirma ind fra efteråret

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Nyhedsbrev

9.187 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Online Avis Arkiv

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Send til en kollega

3.991