23948sdkhjf

Brancheanalyse: Vognmænd transporterer mere og tjener mindre

Konkurrencen er fortsat benhård i en branche, hvor udgifterne til både diesel og lønninger presser vognmændenes indtjeningsevne

ANALYSE Omsætningen kører fra indtjeningen hos et flertal af de danske vognmænd. 7 af 10 virksomheder i segmentet vokser på toplinjen, mens driftsresultatet blot forbedres hos 4 af 10.

Se tallene for vognmændene her: Her er de største vognmænd

Især den hårde konkurrence fremhæves som en årsag til udviklingen i en branche, hvor stadig flere vognmænd konsoliderer sig for at overleve. Priserne er dog stadig forholdsvis lave, mens omkostningerne til blandt andet diesel og chaufførlønninger presser vognmændene på indtjeningen.

Analysen er en del af udgivelsen Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Vognmændene kort fortalt

  • Vognmændene har samlet set ingen omsætningsvækst selvom 7 ud af 10 vækster. Det skyldes især, at SPF-Danmark går 25 procent tilbage på toplinjen som følge af et frasalg.
  • 2 ud af 3 vognmænd går frem på bruttoresultatet i forhold til 2017, hvilket resulterer i en samlet stigning på 3 procent.
  • Driftsresultaterne vokser hos 2 ud af 5 virksomheder. Segmentet øger samlet indtjeningen med 6 procent mod et fald i 2017 på 5 procent. SPF-Danmark tjener 129 mio. kroner mere på driften end i det foregående år. Ses der bort fra SPF’s store stigning, går de resterende virksomheder tilbage på driften med 10 procent.
  • Hver fjerde vognmandsvirksomhed reducerer i medarbejderstaben, mens de resterende enten bibeholder antallet eller ansætter flere. Der ansættes i alt 8 procent flere medarbejdere i 2018.
  • 7 ud af 10 virksomheder polstrer sig og øger egenkapitalen. Samlet vokser vognmændenes pengetanke med 275 mio. kroner, hvilket er en stigning på 5 procent.
  • Aktivmasserne vokser med næsten 6 procent, hvilket bevirker et lille fald i soliditeten på 0,9 procentpoint, således soliditetsgraden ligger på 31,3 procent i 2018. Overskudsgrad, afkastningsgrad og resultat før skat per medarbejder falder også.
  • Afkastningsgraden forbedres hos 2 ud af 5, hvilket er det laveste antal i den femårige analyseperiode. Kun tre vognmænd har forbedret afkastningsgraden tre år i træk, og kun én - C.M. Transport - har forbedret afkastningsgraden fire år i træk.

Ekstraordinære indtægter trækker op
Resultatet før skat forbedres hos under halvdelen af vognmandsforretningerne men vokser alligevel med 9 procent totalt. Forklaringen er, at både SPF-Danmark og Urbaser har en fremgang på over 100 mio. kroner, hvilket kan tilskrives ekstraordinære indtægter.

Det Danish Crown-ejede SPF har solgt DanAvl fra og indkasserer i den forbindelse 154 mio. på bundlinjen. RenoNorden er i forbindelse med opkøb blevet til Urbaser. Affaldskoncern har fået ryddet op, og har blandt andet fået eftergivet en bankgæld, samt mindsket tabet på tabsgivende kontrakter betydeligt. I den forbindelse leverer den nu spanskfunderede virksomhed deres første overskud i tre år.

Ser vi bort fra de to vognmænd med usædvanligt stor fremgang, falder bundlinjerne hos de resterende 141 vognmænd samlet med 18 procent. Det er på niveau med nedgangen i 2017.

Imod tendensen går Marius Pedersen, som løfter bundlinjen med 10 mio. kroner til branchens højeste niveau, selv om de faldende genbrugspriser trækker omsætningen ned.

Andelen af underskud ligger også på niveau med 2017. Hver tiende vognmand har underskud – og cirka halvdelen har haft det i mindst to år. Meldgaard Transport har som den eneste virksomhed haft underskud i hele den femårige analyseperiode.

Frasalg trækker ned
Frode Laursen (Thorkil Andersen Holding A/S) vokser med 5 procent.

Den midtjyske vognmand runder dermed to milliarder på toplinjen og forbliver med afstand branchens største aktør målt på både omsætning og ansatte. Mangel på transportkapacitet og chauffører trækker dog bundlinjen ned med 29 mio. kroner.

70 procent af de 21 vognmandsforretninger, der oplyser omsætningstal i årsrapporten, vokser på toplinjen. Når segmentet alligevel står stille samlet set, skyldes det især SPF’s salg af DanAvl. Renset herfor går de resterende virksomheder frem med 4 procent.

Bruttoresultatet stiger ligeledes for de fleste virksomheder og går også samlet frem. Det samme gør medarbejderstaben, der vokser med 1.200 fuldtidsansatte. Kurt Beier (Hjerting Systeminvest ApS) hører blandt de virksomheder, som øger medarbejdertallet og bruttofortjenesten mest, men sagen omkring de udenlandske chaufførers løn og arbejdsvilkår fra 2018 påvirker resultatet negativt og medvirker dermed til røde tal på bundlinjen for andet år i træk.

Nøgletal viser hård konkurrence
Contino Holding og Remondis er med på konsolideringsbølgen, da begge i 2018 har implementeret nye selskaber i deres koncerner. Begge virksomheder øger derfor medarbejderstabene, mens omkostninger i forbindelse med implementeringerne og hård konkurrence angives som årsager til, at bundlinjerne begge steder skrumper.

Det gør de som sagt flere steder. Det skyldes især prispresset og den hårde konkurrence blandt de mange aktører i branchen, hvilket også kan aflæses af nøgletallene. Afkastningsgraden har de sidste tre år været faldende – fra et gennemsnit på 8,1 procent i 2016 til 6,9 procent i 2018. Ligeledes falder overskudsgraden til et gennemsnit på 1,1 procent – i 2014 var den helt på 7,7 procent.

Resultatet før skat per medarbejder går også den forkerte vej, og falder med 3.000 kroner i gennemsnit. Der er dog trods alt fortsat overvejende tilfredshed blandt de vognmænd, som beretter om dette i deres ledelsesberetninger: 4 af 5 erklærer sig tilfredse med årets resultater.

Noter:
Analysen er foretaget blandt 147 vognmænd med 30 eller flere ansatte, og er en del af udgivelsen Transportbranchens Top.

Artiklen er en del af temaet Transportbranchens Top 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.501