23948sdkhjf

Brancheanalyse: Vognmænd transporterer mere og tjener mindre

| Af Anders Svensmark og Stefan Buur Hansen | Tip redaktionen om en historie

Konkurrencen er fortsat benhård i en branche, hvor udgifterne til både diesel og lønninger presser vognmændenes indtjeningsevne

ANALYSE Omsætningen kører fra indtjeningen hos et flertal af de danske vognmænd. 7 af 10 virksomheder i segmentet vokser på toplinjen, mens driftsresultatet blot forbedres hos 4 af 10.

Se tallene for vognmændene her: Her er de største vognmænd

Især den hårde konkurrence fremhæves som en årsag til udviklingen i en branche, hvor stadig flere vognmænd konsoliderer sig for at overleve. Priserne er dog stadig forholdsvis lave, mens omkostningerne til blandt andet diesel og chaufførlønninger presser vognmændene på indtjeningen.

Analysen er en del af udgivelsen Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Vognmændene kort fortalt

  • Vognmændene har samlet set ingen omsætningsvækst selvom 7 ud af 10 vækster. Det skyldes især, at SPF-Danmark går 25 procent tilbage på toplinjen som følge af et frasalg.
  • 2 ud af 3 vognmænd går frem på bruttoresultatet i forhold til 2017, hvilket resulterer i en samlet stigning på 3 procent.
  • Driftsresultaterne vokser hos 2 ud af 5 virksomheder. Segmentet øger samlet indtjeningen med 6 procent mod et fald i 2017 på 5 procent. SPF-Danmark tjener 129 mio. kroner mere på driften end i det foregående år. Ses der bort fra SPF’s store stigning, går de resterende virksomheder tilbage på driften med 10 procent.
  • Hver fjerde vognmandsvirksomhed reducerer i medarbejderstaben, mens de resterende enten bibeholder antallet eller ansætter flere. Der ansættes i alt 8 procent flere medarbejdere i 2018.
  • 7 ud af 10 virksomheder polstrer sig og øger egenkapitalen. Samlet vokser vognmændenes pengetanke med 275 mio. kroner, hvilket er en stigning på 5 procent.
  • Aktivmasserne vokser med næsten 6 procent, hvilket bevirker et lille fald i soliditeten på 0,9 procentpoint, således soliditetsgraden ligger på 31,3 procent i 2018. Overskudsgrad, afkastningsgrad og resultat før skat per medarbejder falder også.
  • Afkastningsgraden forbedres hos 2 ud af 5, hvilket er det laveste antal i den femårige analyseperiode. Kun tre vognmænd har forbedret afkastningsgraden tre år i træk, og kun én - C.M. Transport - har forbedret afkastningsgraden fire år i træk.

Ekstraordinære indtægter trækker op
Resultatet før skat forbedres hos under halvdelen af vognmandsforretningerne men vokser alligevel med 9 procent totalt. Forklaringen er, at både SPF-Danmark og Urbaser har en fremgang på over 100 mio. kroner, hvilket kan tilskrives ekstraordinære indtægter.

Det Danish Crown-ejede SPF har solgt DanAvl fra og indkasserer i den forbindelse 154 mio. på bundlinjen. RenoNorden er i forbindelse med opkøb blevet til Urbaser. Affaldskoncern har fået ryddet op, og har blandt andet fået eftergivet en bankgæld, samt mindsket tabet på tabsgivende kontrakter betydeligt. I den forbindelse leverer den nu spanskfunderede virksomhed deres første overskud i tre år.

Ser vi bort fra de to vognmænd med usædvanligt stor fremgang, falder bundlinjerne hos de resterende 141 vognmænd samlet med 18 procent. Det er på niveau med nedgangen i 2017.

Imod tendensen går Marius Pedersen, som løfter bundlinjen med 10 mio. kroner til branchens højeste niveau, selv om de faldende genbrugspriser trækker omsætningen ned.

Andelen af underskud ligger også på niveau med 2017. Hver tiende vognmand har underskud – og cirka halvdelen har haft det i mindst to år. Meldgaard Transport har som den eneste virksomhed haft underskud i hele den femårige analyseperiode.

Frasalg trækker ned
Frode Laursen (Thorkil Andersen Holding A/S) vokser med 5 procent.

Den midtjyske vognmand runder dermed to milliarder på toplinjen og forbliver med afstand branchens største aktør målt på både omsætning og ansatte. Mangel på transportkapacitet og chauffører trækker dog bundlinjen ned med 29 mio. kroner.

70 procent af de 21 vognmandsforretninger, der oplyser omsætningstal i årsrapporten, vokser på toplinjen. Når segmentet alligevel står stille samlet set, skyldes det især SPF’s salg af DanAvl. Renset herfor går de resterende virksomheder frem med 4 procent.

Bruttoresultatet stiger ligeledes for de fleste virksomheder og går også samlet frem. Det samme gør medarbejderstaben, der vokser med 1.200 fuldtidsansatte. Kurt Beier (Hjerting Systeminvest ApS) hører blandt de virksomheder, som øger medarbejdertallet og bruttofortjenesten mest, men sagen omkring de udenlandske chaufførers løn og arbejdsvilkår fra 2018 påvirker resultatet negativt og medvirker dermed til røde tal på bundlinjen for andet år i træk.

Nøgletal viser hård konkurrence
Contino Holding og Remondis er med på konsolideringsbølgen, da begge i 2018 har implementeret nye selskaber i deres koncerner. Begge virksomheder øger derfor medarbejderstabene, mens omkostninger i forbindelse med implementeringerne og hård konkurrence angives som årsager til, at bundlinjerne begge steder skrumper.

Det gør de som sagt flere steder. Det skyldes især prispresset og den hårde konkurrence blandt de mange aktører i branchen, hvilket også kan aflæses af nøgletallene. Afkastningsgraden har de sidste tre år været faldende – fra et gennemsnit på 8,1 procent i 2016 til 6,9 procent i 2018. Ligeledes falder overskudsgraden til et gennemsnit på 1,1 procent – i 2014 var den helt på 7,7 procent.

Resultatet før skat per medarbejder går også den forkerte vej, og falder med 3.000 kroner i gennemsnit. Der er dog trods alt fortsat overvejende tilfredshed blandt de vognmænd, som beretter om dette i deres ledelsesberetninger: 4 af 5 erklærer sig tilfredse med årets resultater.

Noter:
Analysen er foretaget blandt 147 vognmænd med 30 eller flere ansatte, og er en del af udgivelsen Transportbranchens Top.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spektakulære transporter på mandag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Dansk firma skal udvikle el-skraldebiler til Odense og Aabenraa

Ny fabrik i Fredericia: Kan forsyne 4.000 brintlastbiler om dagen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Nyhedsbrev

9.036 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Online Avis Arkiv

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Her er Årets Lastbil i Europa

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Proshop ruster sig til Black Friday

Vognmænd med varebiler får store bøder

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hos GEODIS er vi stolte af vores selvstændige elever

CASE: Johannesen Kran & Maskintransport

Kel-Berg Hardox tipkærre til Jens Buhl & Sønner A/S

Spændende opbygning på CO2 neutral lastbil

KTR - Hydrauliske komponenter

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Send til en kollega

0.207