23948sdkhjf

Nye regler for særtransporter 1. november

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Langt om længe kommer den nye bekendtgørelse for særtransporter. Den træder i kraft den 1. november 2019. Det bekræfter Transportministeriet over for Transportmagasinet.

Her mandag aften kender vi ikke den konkrete ordlyd, men det er tidligere blevet bekræftet, at man med de nye regler vil kunne stable støbenet, tagspær og stålplader vandret på lastbilen frem for at stille dem på skrå, når den tilladte bredde for vandretliggende gods bliver 3,30 meter mod nu 2,55 meter.

"Transportøren får med de nye regler mulighed for at stable godset, hvilket betyder, at der kan transporteres flere stykker gods på samme særtransport."
Sådan skrev Færdselsstyrelsen i udkastet til ændringer i bekendtgørelsen om særtransporter i april, og det er det udkast, der nu zser ud til at tæde i kraft.

I øjeblikket kan flade byggeelementer ligge ned uden at søge om tilladelse til særtransport, men det sker på en dispensation, der blev udstedt efter en dom fra marts 2018, hvor en lastbilchauffør blev idømt betinget frakendelse af førerretten samt bøder for tilsammen 4500 kroner, fordi han kørte med et læs såkaldt rionet stablet, der var 3,13 m bredt.

Udskudt på grund af valget

Læs også: Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

De nye regler for særtransporter skulle have været sat i kraft den 1. juli, men arbejdet blev stoppet ved valgudskrivelsen.

Arbejdet med den forsinkede revision af bekendtgørelsen fik ny fart i foråret, efter at syv brancheorganisationer i april appellerede til daværende transportminister Ole Birk Olesen om at gribe ind i Færdselsstyrelsens og Rigspolitiets revision, der ville medføre, at skråstillede, ustabile byggelementer skulle spredes over flere lastbiler end ved at blive stablet.

Transportkøber: Vi har ventet længe

Dansk Byggeris erhvervspolitiske direktør Torben Liborius ser frem til, at den ny bekendtgørelsen træder i kraft den 1. november.

- Denne sag har ligget og ventet for længe, for så vidt jeg kunne se, var den handlet af, siger han.

- Den ny bekendtgørelse bringer formalia på plads og afklarer tvivlsspørgsmål. Det er et godt og klart administrationsgrundlag i forhold til den bekendtgørelse, der formelt stadig væk er gældende, siger Torben Liborius.

 

Mere om: særtransport
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Nyhedsbrev

9.187 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

Online Avis Arkiv

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Vejpakken mangler kun formalia

Fragtmand rundede 100 år: Afslutter jubilæumsår i fin form

Fragttrafikken er blevet et stort hit på Øresundsbroen

En lastbil - 3.500 overkørsler

Dachser: Vi kører også om natten

DSV: Broen har en kæmpe betydning

Ingen krise her: Palles Fragt har rygende travlt

Movianto solgt: Ny gigant på medicotransport i Europa

Detailgigant får ny logistikpartner

Analyse: Fortsat fremgang for transport

2019 blev et positivt år for et stort flertal af de transport- og vognmandsvirksomheder, der har har offentliggjort deres årsregnskaber

Test
TEST: Flot økonomi med Volvo FH460 TC

Tests viser, at de mange forbedringer af Volvos motor med turbo compound, giver gennemsnitsforbrug 4 liter pr. km. Man kan spare op til 10 pct.

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

Proace City udkommer nu

FAS fortsætter fremgang

Nu er PEMA blevet TIP

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

OK's første vaskehal for lastbiler

Fremtidens surringsbånd er her

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Send til en kollega

0.529