23948sdkhjf

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En omfattende renovering af Bispeengbuen mellem København og Frederiksberg er blevet udskudt i ti år. Radikale Venstres gruppeformand i København mener, det er alt for sent

En tidligere varm politisk kartoffel ser ud til at blive lagt på køl i en rum tid.

Renoveringen af den omdiskuterede Bispeengbuen på kommunegrænsen mellem København og Frederiksberg er nemlig blevet udskudt 10 år.

Det viser et notat fra Vejdirektoratet, der hører under Transport- og Boligministeriet.

Det var ellers planen, at renoveringen af Bispeengsbuen skulle begynde omkring år 2022, og her var et af scenarierne at rive Bispeengbuen ned og i stedet lade vejen fortsætte i en underjordisk tunnel.

Tidligere vurderede man, at en hovedrenovering hastede, men efter et særeftersyn af Bispeengsbuen, som Vejdirektoratet har foretaget, har de nu vurderet, at en renovering godt kan udskydes til omkring 2031-32.

Men den beslutning falder på ingen måde i god jord hos Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.

- Det er for dårligt og alt for sent. Vi skal i gang meget tidligere med at få gjort noget ved Bispeengbuen. Der er alt for meget trafik i byen, og det behøver der ikke at være. Vi kan lægge buen under jorden og så har vi et helt andet København, siger partiets gruppeformand, Mette Annelie Rasmussen, til TV 2 Lorry.

Bispeengbuen er en motortrafikvej, som ejet af staten. Tilbage i foråret konkluderede en rapport, bestilt af Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, at det vil koste et sted mellem 940 millioner kroner og 1,38 milliarder kroner at rive Bispeengbuen ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring.

Selvom Vejdirektoratet har vurderet, at det ikke haster med en hovedrenovering, er Mette Annelie Rasmussen af den helt modsatte opfattelse.

- Det er rigtig ærgerligt for københavnerne og luften i byen. Dels vil vi have denne her larm og trængsel, som ingen længere ønsker. Og dels kommer der nok også andre projekter ind med tiden, som vil tage opmærksomheden, og det vil være rigtig ærgerligt. Vi kan ikke leve med det længere, siger hun.

Under valgkampen i foråret meddelte den forhenværende VLAK-regering, at de var villige til at finansiere en tredjedel af udgifterne til en hovedrenovering af Bispeengbuen, hvis København og Frederiksberg Kommune ville finansiere resten.

Også Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti gav dengang tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk, og derfor håber Mette Annelie Rasmussen da også, at den nuværende socialdemokratiske regering og resten partierne vil holde deres ord.

- Nu vil vi gerne have lov til at tygge på det og få lavet de her analyser, som vi mangler, og så må vi få taget fat i Vejdirektoratet og Christiansborg og spørge dem, om det virkelig er denne her hovedstad, man ønsker at, at københavnerne og byens gæster skal leve i. Der må være et flertal på Christiansborg, som må kunne se fornuften i at få gjort noget ved Bispeengbuen, siger Mette Annelie Rasmussen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Nyhedsbrev

9.025 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Online Avis Arkiv

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Scania: V8'er går som varmt brød

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Der er en grønnere vej

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Send til en kollega

0.317