23948sdkhjf

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En omfattende renovering af Bispeengbuen mellem København og Frederiksberg er blevet udskudt i ti år. Radikale Venstres gruppeformand i København mener, det er alt for sent

En tidligere varm politisk kartoffel ser ud til at blive lagt på køl i en rum tid.

Renoveringen af den omdiskuterede Bispeengbuen på kommunegrænsen mellem København og Frederiksberg er nemlig blevet udskudt 10 år.

Det viser et notat fra Vejdirektoratet, der hører under Transport- og Boligministeriet.

Det var ellers planen, at renoveringen af Bispeengsbuen skulle begynde omkring år 2022, og her var et af scenarierne at rive Bispeengbuen ned og i stedet lade vejen fortsætte i en underjordisk tunnel.

Tidligere vurderede man, at en hovedrenovering hastede, men efter et særeftersyn af Bispeengsbuen, som Vejdirektoratet har foretaget, har de nu vurderet, at en renovering godt kan udskydes til omkring 2031-32.

Men den beslutning falder på ingen måde i god jord hos Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.

- Det er for dårligt og alt for sent. Vi skal i gang meget tidligere med at få gjort noget ved Bispeengbuen. Der er alt for meget trafik i byen, og det behøver der ikke at være. Vi kan lægge buen under jorden og så har vi et helt andet København, siger partiets gruppeformand, Mette Annelie Rasmussen, til TV 2 Lorry.

Bispeengbuen er en motortrafikvej, som ejet af staten. Tilbage i foråret konkluderede en rapport, bestilt af Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, at det vil koste et sted mellem 940 millioner kroner og 1,38 milliarder kroner at rive Bispeengbuen ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring.

Selvom Vejdirektoratet har vurderet, at det ikke haster med en hovedrenovering, er Mette Annelie Rasmussen af den helt modsatte opfattelse.

- Det er rigtig ærgerligt for københavnerne og luften i byen. Dels vil vi have denne her larm og trængsel, som ingen længere ønsker. Og dels kommer der nok også andre projekter ind med tiden, som vil tage opmærksomheden, og det vil være rigtig ærgerligt. Vi kan ikke leve med det længere, siger hun.

Under valgkampen i foråret meddelte den forhenværende VLAK-regering, at de var villige til at finansiere en tredjedel af udgifterne til en hovedrenovering af Bispeengbuen, hvis København og Frederiksberg Kommune ville finansiere resten.

Også Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti gav dengang tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk, og derfor håber Mette Annelie Rasmussen da også, at den nuværende socialdemokratiske regering og resten partierne vil holde deres ord.

- Nu vil vi gerne have lov til at tygge på det og få lavet de her analyser, som vi mangler, og så må vi få taget fat i Vejdirektoratet og Christiansborg og spørge dem, om det virkelig er denne her hovedstad, man ønsker at, at københavnerne og byens gæster skal leve i. Der må være et flertal på Christiansborg, som må kunne se fornuften i at få gjort noget ved Bispeengbuen, siger Mette Annelie Rasmussen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Sløje tider for vinterkørsel

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Kvinder klar til netværk

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Her er transportaftalens vigtigste punkter

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.142