23948sdkhjf
>

Blue Water-direktør: - Man kan godt tale en krise i gang

Transportbranchen står ofte for skud, når de frie markedskræfter arbejder. Det er ikke for sjov, at man i metaforisk forstand taler om at ”holde gang i hjulene” – det er vitterlig i transportbranchen, man først får en fornemmelse af, hvordan det står til med samfundskonjunkturerne.

Det er et vilkår i branchen på både godt og ondt, som ikke lader sig ændre på – og det er de hos Blue Water meget opmærksomme på.

Som én af landets største transportkoncerner, består Blue Waters forretning af seks hovedområder: Generel godstransport, olie- og gasindustri, havneaktiviteter, vindlogistik, reeferlogisitk og marinelogistik. Det giver mange ben at stå på, som selvfølgelig kræver stort overblik for at få til at marchere i samme takt – men samtidig giver det en soliditet til koncernen, vurderer administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen.

 - Vi har et godt aktivitetsniveau på alle fronter, og jeg synes helt klart, det er en fordel med mange forretningsområder. Det gør os mindre sårbare overfor konjunkturer i markedet, for hvis vi oplever nedgang på et område, har vi mulighed for at skrue lidt på knapperne, så pengene kan hentes ind et andet sted, hvor vi måske har ramt mere rigtigt.

Svært at spå - især om fremtiden
I disse tider er det ekstra spændende at følge med i, hvordan det globale marked udvikler sig med Brexit, den Amerikansk-Kinesiske Handelskrig og den tyske økonomi.

- Med for eksempel Brexit er det svært at sige, hvad der kommer til at ske, og i hvilket omfang det kommer til at påvirke vores forretning. Derfor er vores tilgang, at vi må forberede os bedst muligt. ”Prepare for the worst and hope for the best”, plejer jeg at sige. Så kan man selvfølgelig sige ”hope is not a strategy”, og det er det egentlig heller ikke her, men det er bare umuligt at sige, hvad der kommer til at ske, siger Søren Nørgaard Thomsen, og fortsætter:

- Vi følger udviklingen tæt, men vi skal også passe på at se alt for negativt på tingene. Jeg tror på, at man godt kan tale en recession i gang. Og vi har jo i Blue Water så mange ben at stå på, at Brexit selvfølgelig kommer til at påvirke os på en eller anden måde, men vi prøver samtidig at se muligheder for vores forretning i det.

Helt konkret forbereder de sig hos Blue Water på en eventuel no-deal Brexit ved at informere og supportere kunderne, så de på forhånd ved, hvordan de skal agere. Som Søren Nørgaard Thomsen pointerer, så skal borgerne i Storbritannien jo stadig bruge varer udefra, men processen omkring handel med Storbritannien bliver selvfølgelig besværet, hvilket kan virke afskrækkende for især små- og mellemstore virksomheder.

Derfor vil Blue Water tage ansvar for at sikre, at kunderne er godt klædt på og kan navigere i en verden efter Brexit, forklarer direktøren.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094