23948sdkhjf

Ja tak til sikkerhed - nej tak til store bøder

| Af Lars William Wesch, ATL | Tip redaktionen om en historie

For et par år siden lykkedes det at få afskaffet bøderne for bagatelagtige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Chaufførerne kunne få bøder på mindst 3000 kroner, hvis de havde trykket forkert på en tast. Det fik mange til at overveje, om de ville blive i branchen.

Nu er man desværre ved at gentage samme fejl ved at indføre meget høje bøder til chauffører, som kører i biler med sikkerhedskritiske fejl og mangler.

Vognmænd og chauffører skal selvfølgelig gøre deres bedste for at sikre, at lastbilerne ikke har alvorlige fejl. Dækkene skal være i orden, og bremserne skal virke. Men det er ikke altid muligt at se med det blotte øje, om dækkene har en revne. Eller at mærke om bremserne er præcis så effektive, som de skal være.

Transportministeren har i denne uge skrevet i en pressemeddelelse, at chaufføren ikke får en bøde, hvis han ikke havde mulighed for at opdage fejlen på lastbilen. Men det vil ofte være en vurdering, som bliver foretaget af den enkelte betjent, som kontrollerer lastbilen.

Der er i øjeblikket en forståelig usikkerhed og nervøsitet hos både vognmænd og chauffører over, hvad der kommer til at ske. Den problemstilling tager vi en dialog med myndighederne om i den nære fremtid.

Noget andet er bødernes størrelse. Chaufføren får fra 1. januar en bøde på 5000 kroner, første gang han bliver noteret for en overtrædelse. Vognmanden får en bøde på 10.000 kroner.

Anden gang lyder bøden på 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.

Store bøder hjælper ikke nødvendigvis på trafiksikkerheden. Tvært imod virker de urimelige, skaber frustrationer og gør det i værste fald sværere at skaffe nye medarbejdere. Hvorfor gå på arbejde hver dag, hvis man risikerer at skulle betale en stor del af sin løn i bøder?

Vores anbefaling var og er, at bøderne bliver på det nuværende niveau. Ellers bliver det vanskeligt for branchen at udvikle sig og hente nye medarbejdere.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Nyhedsbrev

9.023 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Online Avis Arkiv

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ny Effer-kran til Skaks

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Scania: V8'er går som varmt brød

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Der er en grønnere vej

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Send til en kollega

0.186