23948sdkhjf

Ja tak til sikkerhed - nej tak til store bøder

| Af Lars William Wesch, ATL | Tip redaktionen om en historie

For et par år siden lykkedes det at få afskaffet bøderne for bagatelagtige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Chaufførerne kunne få bøder på mindst 3000 kroner, hvis de havde trykket forkert på en tast. Det fik mange til at overveje, om de ville blive i branchen.

Nu er man desværre ved at gentage samme fejl ved at indføre meget høje bøder til chauffører, som kører i biler med sikkerhedskritiske fejl og mangler.

Vognmænd og chauffører skal selvfølgelig gøre deres bedste for at sikre, at lastbilerne ikke har alvorlige fejl. Dækkene skal være i orden, og bremserne skal virke. Men det er ikke altid muligt at se med det blotte øje, om dækkene har en revne. Eller at mærke om bremserne er præcis så effektive, som de skal være.

Transportministeren har i denne uge skrevet i en pressemeddelelse, at chaufføren ikke får en bøde, hvis han ikke havde mulighed for at opdage fejlen på lastbilen. Men det vil ofte være en vurdering, som bliver foretaget af den enkelte betjent, som kontrollerer lastbilen.

Der er i øjeblikket en forståelig usikkerhed og nervøsitet hos både vognmænd og chauffører over, hvad der kommer til at ske. Den problemstilling tager vi en dialog med myndighederne om i den nære fremtid.

Noget andet er bødernes størrelse. Chaufføren får fra 1. januar en bøde på 5000 kroner, første gang han bliver noteret for en overtrædelse. Vognmanden får en bøde på 10.000 kroner.

Anden gang lyder bøden på 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.

Store bøder hjælper ikke nødvendigvis på trafiksikkerheden. Tvært imod virker de urimelige, skaber frustrationer og gør det i værste fald sværere at skaffe nye medarbejdere. Hvorfor gå på arbejde hver dag, hvis man risikerer at skulle betale en stor del af sin løn i bøder?

Vores anbefaling var og er, at bøderne bliver på det nuværende niveau. Ellers bliver det vanskeligt for branchen at udvikle sig og hente nye medarbejdere.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ministerium overhørte kritik af lange dyretransporter

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Færre lastbiler i Haderslev

Renault vil halvere nedetid

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

Gammel kending tilbage hos Sawo

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Mercedes satser på el

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.203