23948sdkhjf

E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv

Selvom navnet klinger engelsk og ejerskabet siden 2015 har været japansk, så har Prime Cargo trådt barneskoene i Kolding i 1998.

I dag har koncernen kontorer fra Nordeuropa over Fjernøsten til USA og har skabt sig et solidt navn, ikke mindst gennem ejerskabet, japanske Mitsui-Soko Group repræsenteret af Mitsui-Soko International, som er en af verdens førende logistikudbydere.

Netop logistik er kernen i forretningen hos Prime Cargo, og virksomheden har i flere år leveret logistikløsninger til modebranchen.

De seneste år er det dog en meget større, global tendens, der præger markedet: Nemlig E-handel.

Men selvom der kan være store gevinster at hente, så er det også et segment, der kan give udfordringer. Det kan Prime Cargos administrerende direktør Morten Høilund, der tiltrådte posten i juni, nikke genkendende til.

I den seneste årsrapport 2018-19 kom Prime Cargo ud med et underskud på -7,3 mio. kr. før skat, mod et overskud på 6 mio. kr. året før. Dykket i indtjeningen skyldes en uheldig disponering af personale til at håndtere det store pres fra e-handlen i højsæsonen, der typisk strækker sig fra oktober til og med julesalget. Herunder selvfølgelig også den berygtede Black Friday, hvor landets pakketransportører plejer at få ekstra sved på panden.

- Vores e-commerce segment har givet et stort boost til væksten på toplinjen, men i det forgangne regnskabsår har det desværre også været den helt store årsag til underskuddet. Fordi det er så sæsonbetonet arbejde, kræver det en enorm planlægning, som vi har været gode til qua vores arbejde for modebranchen. Det er meget sæsonbetonet, og vi har været vandt til at skalere op og ned på både medarbejdere og kvadratmeter, fortæller Morten Høilund, og fortsætter:

- Sidste år fik vi nogle folk ind, der ikke havde samme erfaring i vores branche, og der fejlede vi på planlægning. Vi kom for sent i gang med oplæring, og derfor løb det meget hurtigt op i lønkroner og ineffektivitet. Samtidig ville vi ikke kaste håndklædet i ringen overfor kunderne, for vi har mange gode og tætte forbindelser, som skal kunne stole på, at opgaverne bliver løst.

Det har været nogle dyre lærepenge, erkender Morten Høilund, men allerede nu er billedet ændret. Ved hjælp af organisationsændringer og en ny højautomatiseret lagerløsning er en stor del af den manuelle håndtering af pakkerne elimineret, og dermed bliver hele kæden mindre sårbar.

- Når det rigtig går løs i højsæsonen, er vi 500 fuldtidsansatte der banker rundt på lageret, og på et tidspunkt bliver det for bøvlet. Derfor venter vi os meget af det nye system, og det ser allerede lovende ud, siger Morten Høilund.

Det nye atuomatiske lager blev indviet i oktober - det kan du se og læse mere om her.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Østjysk vognmand holder kursen

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Send til en kollega

0.16