23948sdkhjf

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

DTL har netop opdateret statistikken for antallet af vognmandsvirksomheder og vognmandstilladelser.

Tallene, der er målt i oktober, viser, at udviklingen med et faldende antal virksomheder er vendt efter 2017 og specielt i 2019.

I 2018 voksede antallet af vognmandsvirksomheder med 1,4 pct., fra 4.876 til 4.944, og i 2019 voksede antallet med hele 5,8%, til 5.233.

Samtidig voksede antallet af vognmandstilladelser fra 35.064 i 2017 til 35.462 i 2018 eller med 1,1% og i 2019 til 35.798 eller med 0,9%.

- Det er positivt, at kurven er vendt. Danske vognmandsvirksomheder har i mange år været under pres fra blandt andet østeuropæiske vognmænd, der konkurrer under andre vilkår, og derfor er det glædeligt, at kurven begynder at gå den rigtige vej. Der har også været en periode, hvor vi har haft pæn vækst i Danmark efter kriseårene, og det er rart at se, at det har en positiv afsmitning på, at der igen er vækst i danske vognmandsvirksomheder, siger DTLs administrerende direktør, Erik Østergaard, til Transportmagasinet.

- Forhåbentlig kan det være med til at give optimisme hos dem, der kunne have ambitioner om at drive egen virksomhed. Der er noget selvforstærkende i den positive udvikling, for skal man tage springet ud i at blive selvstændig, men samtidig kan se kurven gå i den forkerte retning, så er det ikke det mest fordrende for at starte selv, tilføjer DTL-direktøren.

Han påpeger, at grænsetællingerne har talt deres tydelige sprog, og udviklingen med udenlandske biler, der kører ind over Danmarks grænser, er kun gået én vej – opad.

- For bare 10-15 år siden var det mest tyske og danske biler, der krydsede grænsen, men antallet af tyske biler er også faldet. Til gengæld er de østeuropæiske steget markant. Der er ingen tvivl om, at den internationale trafik er hårdest ramt, men der er også virksomheder, der bevidst har udnyttet cabotagereglerne. Derfor er vejpakken så vigtig. Kommer den på plads, så bliver det attraktivt at være dansk vognmand igen, og så har jeg en forventning om, at kurven kommer til at stige endnu mere, siger Erik Østergaard.

Vælger regeringen samtidig at vedtage forslaget om mindsteløn til chauffører, som udspringer af en aftale mellem Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA), så ser Erik Østergaard for alvor en optur for den danske vognmandsbranche.

- Det forslag, sammen med vejpakken, vil gøre det mere attraktivt at drive dansk vognmandsvirksomhed, og det vil have positiv afsmitning på, at erhvervet bliver mere attraktivt for de unge at gå ind i, hvad enten, det er som chauffør eller vognmand, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

TIP i nyt samarbejde med GLS

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.047 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Online Avis Arkiv

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Ung vognmand får bøde på 1 million

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kroghejs med mange brugervenlige løsninger

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Send til en kollega

0.233