23948sdkhjf

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danske Speditører har lanceret etiske regler til transportleverandører

Brancheorganisationen Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og til de vognmænd, der er underleverandører for speditørerne.

Det er en direkte udløber af, at Fagbladet 3F i efteråret 2018 afslørede vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S i at huse filippinske chauffører under "slumlignende forhold" og lade dem køre lastbil i Europa til en løn på 15-20 kroner i timen.

De nye etikregler – Code of Conduct – betyder, at danske speditører forpligter vognmændene til at kræve og kontrollere, at regler om køre-, hvile- og fritid overholdes.

Der er blandt andet også et krav om at stille basale og ordentlige overnatningsfaciliteter til rådighed.

- Det nytter ikke noget, vi stiller krav om at chaufførerne skal ud af førerhusene, hvis de ikke tilbydes opholdsfaciliteter, der som minimum svarer til faciliteterne i et lastbilførerhus. Chaufførerne skal tilbydes privatliv og adgang til basale faciliteter som toilet, bad, vaskemaskine og selvfølgelig en ordentlig seng at sove i, siger direktør Martin Aabak, der er administrerende direktør i Danske Speditører.

- Én sag af Beier-typen er en sag for meget. Vi vil gerne forhindre gentagelser, siger han til Fagbladet 3F.

Blandt brancheorganisationens medlemsvirksomheder er danske transportgiganter som DSV og Blue Water, men medlemsvirksomhederne under Danske Speditører er ikke forpligtet til at tilslutte sig de nye etiske krav.

- Bedre end ingenting
Danske Speditørers etikregler møder kritik fra branchen. Erik Østergaard, direktør i erhvervs- og arbejdsgiverforeningen for den danske transportbranche Dansk Transport og Logistik, mener ikke, at det etiske kodeks i sin nuværende form kan forhindre en ny Kurt Beier Transport-sag.

- Jeg havde gerne set noget, der var skarpere og mere forpligtende. Det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav. Det hele står og falder med, om speditørerne går ind i det. Men det er et skridt i den rigtige retning og bedre end ingenting. Det er positivt, hvis speditørerne begynder at forholde sig til social ansvarlighed og problemerne i branchen, siger Erik Østergaard, der mener, at de etiske regler indeholder en del ansvarsfraskrivelse.

- Ansvaret sendes længere ned i systemet til underleverandørerne. Kulturen skal ændres, og det kræver mere end et stykke papir med et kodeks, der ikke flytter eller ændrer adfærden ude i virksomhederne. Men det er positivt, hvis det er startskuddet til, at der bliver diskuteret kultur, adfærd og normer, siger han.

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen er også skeptisk.

- Martin Aabak og de andre speditør-direktører kan ikke lide skandalen om slumlejren og de underbetalte filippinske chauffører hos Kurt Beier Transport. De har brugt et helt år på at vedtage et sæt nye såkaldte etiske krav. Men set med mine øjne betyder de stort set kun, at gældende lovgivning skal overholdes.

- Jeg er glad for, at vi har dansk lovgivning og politi til at stå for regler og kontrol på vejene. Og at politikere og regering er i færd med at stramme love og regler op. Det kan de store transportvirksomheder og speditørerne ikke klare alene. Det er jo helt frivilligt, om speditørerne vil følge de nye etiske krav, siger Jan Villadsen ifølge Fagbladet 3F.

Martin Aabak afviser kritikken.

Han understreger, at hvis det etiske kodeks skal virke, skal det være frivilligt og være et dybfølt ønske hos branchen og vognmændene.

- Transportbranchen er bedre end sit ry. Mange blev overraskede over Padborg-sagens omfang og grovhed, og jeg har en stærk tro på, at vognmændene ønsker bedre forhold i branchen og vil det her, siger Martin Aabak.

- Vores medlemsvirksomheder skal nyde et godt omdømme i branchen og drive virksomhed på et højt etisk niveau. Gør en medlemsvirksomhed ikke det, kan den ekskluderes, tilføjer han.

På baggrund af Fagbladet 3F’s afsløringer satte Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sig i april sammen for at finde løsninger. Efter et udspil fra det såkaldte Padborg-udvalg har regeringen nedsat et lovforberedende udvalg, der senest 1. december 2019 skal komme med et forslag til, hvordan Padborg-udvalgets anbefalinger kan omsættes til lovgivning.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Send til en kollega

0.156