23948sdkhjf

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danske Speditører har lanceret etiske regler til transportleverandører

Brancheorganisationen Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og til de vognmænd, der er underleverandører for speditørerne.

Det er en direkte udløber af, at Fagbladet 3F i efteråret 2018 afslørede vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S i at huse filippinske chauffører under "slumlignende forhold" og lade dem køre lastbil i Europa til en løn på 15-20 kroner i timen.

De nye etikregler – Code of Conduct – betyder, at danske speditører forpligter vognmændene til at kræve og kontrollere, at regler om køre-, hvile- og fritid overholdes.

Der er blandt andet også et krav om at stille basale og ordentlige overnatningsfaciliteter til rådighed.

- Det nytter ikke noget, vi stiller krav om at chaufførerne skal ud af førerhusene, hvis de ikke tilbydes opholdsfaciliteter, der som minimum svarer til faciliteterne i et lastbilførerhus. Chaufførerne skal tilbydes privatliv og adgang til basale faciliteter som toilet, bad, vaskemaskine og selvfølgelig en ordentlig seng at sove i, siger direktør Martin Aabak, der er administrerende direktør i Danske Speditører.

- Én sag af Beier-typen er en sag for meget. Vi vil gerne forhindre gentagelser, siger han til Fagbladet 3F.

Blandt brancheorganisationens medlemsvirksomheder er danske transportgiganter som DSV og Blue Water, men medlemsvirksomhederne under Danske Speditører er ikke forpligtet til at tilslutte sig de nye etiske krav.

- Bedre end ingenting
Danske Speditørers etikregler møder kritik fra branchen. Erik Østergaard, direktør i erhvervs- og arbejdsgiverforeningen for den danske transportbranche Dansk Transport og Logistik, mener ikke, at det etiske kodeks i sin nuværende form kan forhindre en ny Kurt Beier Transport-sag.

- Jeg havde gerne set noget, der var skarpere og mere forpligtende. Det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav. Det hele står og falder med, om speditørerne går ind i det. Men det er et skridt i den rigtige retning og bedre end ingenting. Det er positivt, hvis speditørerne begynder at forholde sig til social ansvarlighed og problemerne i branchen, siger Erik Østergaard, der mener, at de etiske regler indeholder en del ansvarsfraskrivelse.

- Ansvaret sendes længere ned i systemet til underleverandørerne. Kulturen skal ændres, og det kræver mere end et stykke papir med et kodeks, der ikke flytter eller ændrer adfærden ude i virksomhederne. Men det er positivt, hvis det er startskuddet til, at der bliver diskuteret kultur, adfærd og normer, siger han.

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen er også skeptisk.

- Martin Aabak og de andre speditør-direktører kan ikke lide skandalen om slumlejren og de underbetalte filippinske chauffører hos Kurt Beier Transport. De har brugt et helt år på at vedtage et sæt nye såkaldte etiske krav. Men set med mine øjne betyder de stort set kun, at gældende lovgivning skal overholdes.

- Jeg er glad for, at vi har dansk lovgivning og politi til at stå for regler og kontrol på vejene. Og at politikere og regering er i færd med at stramme love og regler op. Det kan de store transportvirksomheder og speditørerne ikke klare alene. Det er jo helt frivilligt, om speditørerne vil følge de nye etiske krav, siger Jan Villadsen ifølge Fagbladet 3F.

Martin Aabak afviser kritikken.

Han understreger, at hvis det etiske kodeks skal virke, skal det være frivilligt og være et dybfølt ønske hos branchen og vognmændene.

- Transportbranchen er bedre end sit ry. Mange blev overraskede over Padborg-sagens omfang og grovhed, og jeg har en stærk tro på, at vognmændene ønsker bedre forhold i branchen og vil det her, siger Martin Aabak.

- Vores medlemsvirksomheder skal nyde et godt omdømme i branchen og drive virksomhed på et højt etisk niveau. Gør en medlemsvirksomhed ikke det, kan den ekskluderes, tilføjer han.

På baggrund af Fagbladet 3F’s afsløringer satte Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sig i april sammen for at finde løsninger. Efter et udspil fra det såkaldte Padborg-udvalg har regeringen nedsat et lovforberedende udvalg, der senest 1. december 2019 skal komme med et forslag til, hvordan Padborg-udvalgets anbefalinger kan omsættes til lovgivning.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye Rema 1000-trailere køler med CO2 i stedet for diesel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Contino leverede en halv million juletræer i fjor

Branchen optimistisk over vejpakken

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Nyhedsbrev

9.057 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Online Avis Arkiv

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

DFDS udvider med logistikopkøb

Lindø tager nyt havneområde i brug

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Nye leveringer

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Juletilbud hos KH-Technic ApS!

Der er kun 11 dage til juleaften, har du styr på julegave ?

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

Send til en kollega

0.195