23948sdkhjf

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Oprørte borgere skal vente til slutningen af 2020 for at få svar på, om lastbiler i hobetal vil blive en larmende del af hverdagen på det nordlige Amager de næste mange mange år.

Det viser svar fra By & Havn og Miljøstyrelsen til TV 2 Lorry.

FAKTA: Her er køreplanen

  • Primo december 2019: By & Havn får bestilling fra myndighederne (Miljøstyrelsen og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen) på, hvad der skal undersøges i miljøkonsekvensrapporten (tidligere kaldet VVM-redegørelse) på baggrund af høringen.
  • Derefter igangsætter By & Havn rådgivere og får lavet analyser/notater.
  • Den nedsatte følgegruppe vil løbende blive orienteret under arbejdet.
  • Forventeligt er dette arbejde færdigt ultimo august 2020.
  • Derefter er der forventeligt en otte ugers offentlig høring september og oktober 2020.
  • Indsigelser fra denne offentlige høring skal derefter behandles af myndighederne.
  • Derefter hvidbog og udtalelse fra myndighederne.
  • Derefter politisk beslutning.

Kilde: By & Havn og Miljøstyrelsen

Der skal transporteres op mod 80 millioner tons jord ud til den nye ø i Øresund, Lynetteholm. Det vil betyde, at 720 lastbiler om dagen eller 72 lastbiler hver time i ti timer i 30 år skal køre frem og tilbage til byggeriet, hvis jorden skal fragtes på det københavnske vejnet.

Det viser COWI’s forundersøgelse af det kæmpemæssige byggeri, der efter planen skal begynde 2021.

Muligheden for at sejle jord til Lynetteholm er kortvarigt nævnt i samme forundersøgelse. TV 2 Lorry har de seneste dage fortalt, at både brugere af lystbådehavnen Lynetten og beboere i det store byggeri Margretheholmen er klare fortalere for at få sejlet jorden med pram.

Nye veje til lastbiler kan nemlig enten betyde massiv trafik gennem beboeres baghave eller lystbådehavnen Lynettens endeligt.

Senest har også overborgmester Frank Jensen (S) i et brev lovet fortvivlede borgere, at han “arbejder for, at der kan findes alternative løsninger,” og at “transport via vandvejen vil naturligvis være til mindst gene.”

By & Havn, der står bag det gigantiske ø-byggeri, har endnu ikke lagt sig fast på, hvordan jorden skal transporteres ud til Lynetteholm. Byudviklingsselskabet har bedt både COWI og Rambøll om at lave forundersøgelser af trafik- og adgangsforholdene til Lynetteholm, men søtransport fylder som nævnt ikke meget i rådgivernes notater.

Det skyldes, at By & Havn endnu "mangler at indsende væsentlige oplysninger" til rådgiverne, oplyser kommunikationschef, Kristian Wederkinck Olesen, til TV 2 Lorry.

- Der kører lige nu interne sonderinger i huset om, hvordan søtransport af jord til Lynetteholm kan løses. Det drejer sig blandt andet om, hvor jorden skal udskibes fra. Det kan eksempelvis være Nordhavn eller Prøvestenen. De sonderinger kan tage op til et par måneder. Herefter vil vi bede vores rådgivere om at lave mere præcise analyser og beregninger på mulighederne for søtransport, siger Kristian Wederkinck Olesen til TV 2 Lorry.

Han minder dog også om, at der stadig skal køre lastbiler med jord ud til det valgte udskibningssted, hvis jorden skal sejles til Lynetteholm med pram.

- Det er jord, der kommer fra byggepladser i København. I dag kører der allerede op mod 500 lastbiler om dagen ud til depotet i Nordhavn (der i længere tid er blevet fyldt med overskudsjord fra byggerier i København, red.), siger Kristian Wederkinck.

Der venter altså de frustrerede borgere en lang proces, før de får afklaring. I første omgang har By & Havn netop afsluttet en høring, hvor borgere og interessenter har haft mulighed for at give deres bud på, hvordan jorden kan transporteres til Lynetteholm.

Miljøstyrelsen, der nu skal gennemgå materialet, oplyser til TV 2 Lorry, at der er tale om 190 høringssvar på i alt 1500 sider. Et "meget omfattende materiale" siger kontorchef i afdelingen for virksomheder i Miljøstyrelsen Morten Østergaard.

Han og kollegerne skal nu finde ud af, hvad By & Havn skal have særligt for øje, når de skal i gang med miljøkonsekvensrapporten (tidligere kaldet VVM-redegørelse, red.) af anlægsfasen.

- Vi er ved at gå høringssvarene igennem, og hvis der er noget særligt, der går igen og bliver peget på, så vil vi i rimeligt omfang sige til By & Havn, at de skal kigge på det og belyse det nærmere, siger Morten Østergaard og fortsætter:

- Jeg kan ganske kort sige, at noget af det, der går igen i svarene, er trafik- og adgangsforhold. Det er der stor interesse for at få belyst nærmere, siger kontorchefen.

By & Havn regner med at have miljøkonsekvensrapporten færdig i september 2020. Herefter skal den i høring i otte uger, og indsigelserne herfra skal så behandles af Miljøstyrelsen og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen.

Samtidig skal Københavns Kommune sikre, at de såkaldte planforhold er på plads. Det vil sige, at der i lokal- og kommuneplaner skal være mulighed for at anlægge nye veje, hvis der altså skal anlægges nye veje til transport af jord.

- Hvis vi så antager, at plangrundlaget i orden, så er der to måder, der kan træffes afgørelse om jorddeponering og adgangsveje. Enten kan Miljøstyrelsen træffe en administrativ afgørelse, eller også bliver afgørelsen truffet som en del af en anlægslov, som Folketinget skal behandle, siger kontorchef Morten Østergaard.

Spørgsmål: Hvad afgør, om det bliver en administrativ beslutning eller anlægslov?

- Det er noget af det, vi selv er ved at afklare. Det kan jeg på nuværende tidspunkt ikke sige ret mange flere ord på, siger han.

I COWI’s forundersøgelse antages det, at 60 procent af lastbiltrafikken – svarende til 43 lastbiler i timen - vil køre via Uplandsgade og Prags Boulevard forbi Kløvermarkens grønne fodboldbaner, mens 40 procent af lastbilerne – svarende til 29 i timen – vil køre langs Amager Strandvej forbi det populære udflugtsmål Amager Strandpark.

I samme forundersøgelse når rådgivningsvirksomheden frem til, at man ved brug af pram kan fylde Lynetteholm op med jord inden for den samme tidsramme, hvis man i gennemsnit sejler tre til syv pramme per dag i hver retning 250 dage om året.

COWI antager, at en pram kan transportere mellem 1.500 og 5.000 tons jord, og at jordtransport med pram vil betyde, at man skal bygge laste- og lossefaciliteter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye Rema 1000-trailere køler med CO2 i stedet for diesel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen optimistisk over vejpakken

Contino leverede en halv million juletræer i fjor

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Nyhedsbrev

9.057 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Online Avis Arkiv

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

DFDS udvider med logistikopkøb

Lindø tager nyt havneområde i brug

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Nye leveringer

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Juletilbud hos KH-Technic ApS!

Der er kun 11 dage til juleaften, har du styr på julegave ?

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

Send til en kollega

0.192