23948sdkhjf

Ballade om dyretransport: Chauffører får kæmpebøder for skjulte skader

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Landets dyretransport-chauffører protesterer over lovgivningen

Chauffører, som kører med dyr i Danmark, vil ikke længere finde sig i kæmpebøder og risiko for frakendelse af retten til at køre med dyr.

Det skriver Fagbladet 3F.

Chaufførerne protesterer over, at det primære ansvar for dyr, som ikke er egnet til transport, ligger hos chaufføren og vognmanden og ikke hos landmanden, hvor de mener, at ansvar og bøder hører hjemme.

Hvis myndighederne under en kontrol konstaterer dyr i lastbilerne med sår, skader eller sygdom, er bøden første gang på 6.000 kroner til chaufføren og 13.000 kroner til vognmanden. Anden gang fordobles bøderne til 12.000 og 26.000 kroner, og sådan fortsætter det.

- Det har taget fuldstændig overhånd med bøder. Vi forlanger, at ansvaret bliver placeret det rigtige sted, og det er hos landmanden, siger sikkerhedsrepræsentant og dyretransport-chauffør Torben Grønhøj, der er ansat hos NV Randers, en af landets store dyretransportører.

Efter et møde sidst i november med talsmænd for dyretransport-virksomhederne og chauffører, der repræsenterer 95 procent af branchen, opfordrer et samlet erhverv politikerne til at gå i dialog og få skabt en bæredygtig løsning med fokus på dyrevelfærd, danske arbejdspladser og retssikkerhed, skriver fagbladet.

Flemming Nør-Pedersen, direktør, i erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer er på linje med branchen.

- I forslaget til den nye Dyrevelfærdslov lægges der op til, at klippekortordningen for transport af dyr ophæves, og at chaufførens ansvar er begrænset meget. Vi arbejder selvfølgelig videre med de problemer, som der stadig er omkring transportvirksomhederne, og meget gerne fortsat sammen med 3F, siger han,

Tre klip
Klippekortordningen betyder, at tre overtrædelser af reglerne om transport af dyr inden for tre år giver tre klip. Det medfører en betinget frakendelse af retten til at transportere dyr til chaufføren og vognmanden med en prøvetid på tre år.

Næstformand for 3F Transport Flemming Overgaard, pointerer, at det er afsenderen af dyrene – landmanden – der bør være ansvarlig.

- Det er urimeligt, at forlange, at chaufføren skal kunne identificere, om en gris er transportegnet,og urimeligt med høje bøder. Chaufførerne har jo ikke den samme dyreindsigt som veterinærer, der har væsentligt længere tid med det enkelte dyr, eller landmænd, der jo har gået op og ned af alle dyrene, siger Flemming Overgaard til Fagbladet 3F.

Til kritik af dyretransporter fra blandt andet Dyrenes Beskyttelse siger chauffør Torben Grønhøj, at dyrenes velfærd selvfølgelig er afgørende.

- Men dyrenes ve og vel sikres kun ved at give landmanden ansvaret. Vi ser kun dyrene ganske kortvarigt, når vi læsser dem på lastbilerne. Flere hundrede dyr, og måske endda i mørke om morgenen. Vi har ikke en chance for at spotte skader og sygdom i en klynge grise. For eksempel en bule eller et sår på et ben, der koster 6.000 kroner og en politianmeldelse af chauffør og firma, siger han.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye Rema 1000-trailere køler med CO2 i stedet for diesel

Branchen optimistisk over vejpakken

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Contino leverede en halv million juletræer i fjor

Nyhedsbrev

9.056 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Online Avis Arkiv

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

DFDS udvider med logistikopkøb

Lindø tager nyt havneområde i brug

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Nye leveringer

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

PDF-scanning af fakturaer

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

Send til en kollega

0.208