23948sdkhjf

Ballade om dyretransport: Chauffører får kæmpebøder for skjulte skader

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Landets dyretransport-chauffører protesterer over lovgivningen

Chauffører, som kører med dyr i Danmark, vil ikke længere finde sig i kæmpebøder og risiko for frakendelse af retten til at køre med dyr.

Det skriver Fagbladet 3F.

Chaufførerne protesterer over, at det primære ansvar for dyr, som ikke er egnet til transport, ligger hos chaufføren og vognmanden og ikke hos landmanden, hvor de mener, at ansvar og bøder hører hjemme.

Hvis myndighederne under en kontrol konstaterer dyr i lastbilerne med sår, skader eller sygdom, er bøden første gang på 6.000 kroner til chaufføren og 13.000 kroner til vognmanden. Anden gang fordobles bøderne til 12.000 og 26.000 kroner, og sådan fortsætter det.

- Det har taget fuldstændig overhånd med bøder. Vi forlanger, at ansvaret bliver placeret det rigtige sted, og det er hos landmanden, siger sikkerhedsrepræsentant og dyretransport-chauffør Torben Grønhøj, der er ansat hos NV Randers, en af landets store dyretransportører.

Efter et møde sidst i november med talsmænd for dyretransport-virksomhederne og chauffører, der repræsenterer 95 procent af branchen, opfordrer et samlet erhverv politikerne til at gå i dialog og få skabt en bæredygtig løsning med fokus på dyrevelfærd, danske arbejdspladser og retssikkerhed, skriver fagbladet.

Flemming Nør-Pedersen, direktør, i erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer er på linje med branchen.

- I forslaget til den nye Dyrevelfærdslov lægges der op til, at klippekortordningen for transport af dyr ophæves, og at chaufførens ansvar er begrænset meget. Vi arbejder selvfølgelig videre med de problemer, som der stadig er omkring transportvirksomhederne, og meget gerne fortsat sammen med 3F, siger han,

Tre klip
Klippekortordningen betyder, at tre overtrædelser af reglerne om transport af dyr inden for tre år giver tre klip. Det medfører en betinget frakendelse af retten til at transportere dyr til chaufføren og vognmanden med en prøvetid på tre år.

Næstformand for 3F Transport Flemming Overgaard, pointerer, at det er afsenderen af dyrene – landmanden – der bør være ansvarlig.

- Det er urimeligt, at forlange, at chaufføren skal kunne identificere, om en gris er transportegnet,og urimeligt med høje bøder. Chaufførerne har jo ikke den samme dyreindsigt som veterinærer, der har væsentligt længere tid med det enkelte dyr, eller landmænd, der jo har gået op og ned af alle dyrene, siger Flemming Overgaard til Fagbladet 3F.

Til kritik af dyretransporter fra blandt andet Dyrenes Beskyttelse siger chauffør Torben Grønhøj, at dyrenes velfærd selvfølgelig er afgørende.

- Men dyrenes ve og vel sikres kun ved at give landmanden ansvaret. Vi ser kun dyrene ganske kortvarigt, når vi læsser dem på lastbilerne. Flere hundrede dyr, og måske endda i mørke om morgenen. Vi har ikke en chance for at spotte skader og sygdom i en klynge grise. For eksempel en bule eller et sår på et ben, der koster 6.000 kroner og en politianmeldelse af chauffør og firma, siger han.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Send til en kollega

0.203