23948sdkhjf

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

DTL – Danske Vognmænd advarer imod et forsøg på at genindføre udligningsordningen. Også selvom det sker i det DTL kalder 'en ny forklædning'.

I en pressemeddelelse siger adm. direktør Erik Østergaard, at en ordning kan medføre fare for, at man i stedet vil hente pengene hos PostNords konkurrenter – de private vognmænd:

- Jeg er af den årsag helt naturligt på vagt over for kommende løsninger og advarer først og fremmest imod nogen som helst forsøg på at genindføre udligningsordningen, der i praksis har vist sig at være ganske uhåndterlig for både myndigheder og virksomheder...

Den nuværende postaftale udløber efter nytår. Og selvom der lige nu forhandles på Christiansborg, er der ingen, der forventer, at en ny aftale kan forhandles hjem inden den gamle udløber. 

Derfor har transportminister Benny Engelbrecht bedt Folketingets Finansudvalg om at få midlertidigt forlænget den nuværende aftale mellem staten og PostNord i Danmark, så danskerne fortsat kan få leveret post efter 1. januar.

I det ministeren tidligere har sagt, at det ikke er regeringens hensigt, at skatteborgerne skal finansiere PostNords forretning, så ser Erik Østergaard - der tidligere har været i oprør over Post Nords krav - en fare for, at regningen lander hos vognmændene.

Samtidig anfægter han de ulige konkurrencevilkår:

- PostNord kunne førhen få dele af sine nettoomkostninger til befordringspligten dækket af andre postvirksomheder. Samtidig var man også omfattet af en momsfritagelse, der gjorde det nemmere at konkurrere. Men ordningerne blev udfaset den 1. januar 2017, og det var godt det samme, for bl.a. udligningsordningen er ét af de elementer, hvor PostNord har haft en politisk bestemt konkurrencefordel over for de private virksomheder. Den skal vi ikke have indført igen, siger Østergaard, der også advarer imod at indføre en ny udligningsordning til for eksempel at finansiere befordringspligten i tyndt befolkede områder:

- Det vil blot blive en ny bureaukratisk udligningsordning. Vi er naturligvis tilhængere af, at befordringspligten indebærer, at posten skal leveres for samme pris over hele landet. Men alle distributører bør indrette deres forretning, så den kan hvile økonomisk i sig selv uden tilskud fra andre virksomheder eller statskassen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Færre lastbiler i Haderslev

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Renault vil halvere nedetid

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Gammel kending tilbage hos Sawo

Mercedes satser på el

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.219