23948sdkhjf

Kom med bag rattet på fremtidens tunge el-lastbiler

| Af Tekst og foto: Carsten Teiner (Göteborg) | Tip redaktionen om en historie

Transportmagasinet var blandt de første danske medier til at prøve Volvo Trucks nye el-lastbiler til entreprenør- og regionaltransport

Der går nok et par år, inden Volvo Trucks sætter deres tunge elektriske trækkere til salg hos forhandlerne herhjemme.

Men det var meget inspirerende og meget spændende at få mulighed for at prøve de nærmest håndbyggede koncept-lastbiler forleden på fabrikkens område i Göteborg.



- Pas på dem, for vi har kun bygget de to trækkere, som vi har her, fortalte strategichef for Volvo Trucks ellastbiler, Jonas Odermalm, før vi skulle køre.

Første Volvo el-lastbiler til salg
Næste år kommer de to første Volvo el-lastbiler, FE og FL, til salg - efter to års testforløb - bl.a. hos kunder som DB Schenker i Göteborg. Faktisk kan de bestilles nu.

Om to år skulle det være ganske vist - så er det de tunge lastbilers tur. Volvo har hentet meget know-how fra deres produktion af el-busser til lastbilerne.

Tunge eldrevne lastbiler kan hjælpe med at forbedre arbejdsmiljøet for chaufførerne og anlægsarbejderne takket være et lavt støjniveau og nul udstødningsemissioner under driften.

Sidstnævnte vil have en betydelig og positiv effekt på luftkvaliteten i byer med mange igangværende anlægsprojekter.

Aften- og natarbejde
Da disse lastbiler ikke støjer, bliver det også muligt at udføre transportopgaver i flere timer i døgnet, hvilket åbner op for nye muligheder for at strømline driften - f.eks. i forbindelse med store anlægsprojekter og til transporter i og omkring byerne.

Volvo Trucks har indgået en aftale med koreanske Samsung om at være partner på batterisiden - og om to år er så totalvægten ikke på 32 tons, men på 50 tons, som bl.a. passer bedst til en entreprenørlastbil, som vi kørte i ved præsentationen.

Smidig el-lastbil med 32 tons
Men de 32 tons, som vi kørte med, begrænsede ikke effektiviteten på bilen. En elbil har et drejningsmoment fra 0 km/t - og det gælder også lastbiler, så vi nærmest fløj over bakkerne ved fabrikken - og vi måtte huske at bremse ned i god tid, inden vi nåede for enden af en vej - for bilen kørte jo 90 km/t.

Men hvor længe kan bilen så køre, før den skal lade igen? Cirka 100 kilometer, sagde Magnus Broback, som er direktør for ladeløsninger hos Volvo Trucks.

Han fik også spørgsmål om, med hvor mange kilowatt, der kan lades med - Braback nævner her 150 kW, men på sigt 350 kW, som anvendes på visse personbiler. I dag kan lastbilerne ikke klare 350 kW - det handler om batteriets BMS system (Batteri Management System), der passer på batteriet. Man kan se på batteriets ladekurve, hvor hurtigt, det kan oplades.

Dobbelte el-motorer
El-lastbilerne kører med dobbelte elmotorer - og ydelsen for batteriet er på 200 kW. Målet er dog en rækkevidde på omkring 200 kilometer.

Det er ikke et problem at få ladet op om natten i virksomheden. Men helt afgørende for Volvo er, at der bliver adgang til lade-muligheder under arbejdet - for en entreprenør-lastbil f.eks. i grusgraven. Man regner med, at en el-lastbil vil besøge grusgraven fire-fem gange om dagen.

Man kan sige - det er ligesom opladning af bybusser, der får opladet batterierne ved endestationen på en rute. Der bliver tale om sjatladning også for lastbilerne.

Vigtig med politisk opbakning
- Det er derfor vigtigt, at der politisk er opbakning til at fremme lade-infrastrukturen. Ellers bliver opgaven med at erstatte diesellastbiler med ellastbiler vanskelig. Og der skal ske noget nu - ellers kommer vi ikke i mål i 2030, som mange har ønsket, sagde Jonas Odermalm.

Dertil kommer den finansielle motivation fra investorer til at støtte el-lastbilerne. I det hele taget kræves der fælles indsats for at få det til at lykkes. Men der er lang tid til, at el-lastbiler er i overtal - først mellem 2040 og 2050. Hvis der ikke sker andet på udviklingssiden inden.

- Økonomiske incitamenter er nødvendige for at få flere transportvirksomheder til at investere i eldrevne køretøjer. Transportkøberne kan også bidrage ved at tilbyde længere kontrakter og være mere villige til at betale for bæredygtige transporter. Mange transportvirksomheder har meget små marginer, så hver ny investering i reglen skal være rentabel, siger Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovation, Volvo Trucks.

Diesellastbiler fortsætter
Men grøn transport i fremtiden er vigtig - for profetier siger, at transporten vil øge med 60 procent frem til 2050. I dag kommer en fjerdedel af CO2-udledningen ydermere fra transport. Faktisk egner en stor del af den transport, der kører med diesel, sig til el-drift.

Beregninger fra Volvo Trucks viser, at fordelen i dag ved at investere i ellastbiler i forhold til diesellastbiler begynder ved 200.000 kilometer.

Imens vil det fortsat være diesellastbiler, som vi vil se flest af - men så skal vi også huske biobrændstoffer som HVO, flydende naturgas, biogas og brint, som også er på banen hos lastbilsproducenterne.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbildæk skal mærkes

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Online Avis Arkiv
Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Svært marked: Leman fyrer 50

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Gang i luftfragten igen

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Test
TEST: En dag i grusgraven

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.172