23948sdkhjf

HK-klubformand: Befordringspligten er ikke en forretningsmodel

| Af Eigil Johannesen, Postnord | Tip redaktionen om en historie

Brancheorganisationen ITD kræver et ”..fundamentalt opgør med PostNords underskudsgivende og konkurrenceforvridende forretningsmodel..”.

 Mener ITD, at:

  • At de over 450.000 danskere, som er fritaget fra eBoks, IKKE skal modtage posten fra det offentlige?
  • At de mange tons post fra udlandet, som bogstaveligt talt hver dag lander i Københavns Lufthavn, IKKE skal omdeles i hele landet?
  • At der KUN skal deles post rundt, hvor det er økonomisk rentabelt ?

Dét er nemlig den eneste måde at gøre fundamentalt op med PostNord Danmarks underskud.

Dette kaldes oftest under et befordringspligten, og er altså adskilt fra Post Danmark A/S 100 procent ejet af et svensk holdingselskab, hvor den danske stat er mindretalsaktionær. Befordringspligten har aldrig været en forretningsmodel. Det er samfundsbegrundet forsyningssikkerhed sjældent.

Staten vil nu endeligt betale for den urentable befordringspligt. Men andre ord betale for en bestilt service.

Postmarkedet i Danmark er allerede fuldt liberaliseret, men ingen anden virksomhed tilbyder landsdækkende omdeling af breve. Hverken til 10 eller 29 kroner

ITD kan med rette fastholde, at private vognmænd ikke skal finde sig i, at deres skattekroner går til at udkonkurrere dem selv. Der er bare ingen fakta, som viser, at det har været eller vil være tilfældet.

Medarbejderne i PostNord har dog betalt for den urentable befordringspligt. Vi ændrede – læs forringede – vore overenskomster af hensyn til den ændrede konkurrencesituation. Vi bed tænderne sammen, når op mod 4.000 kolleger over de sidste år har fået en fyreseddel. Og det var faktisk vore skattekroner - ca. 1,533 milliarder SVENSKE kroner - som betalte for fyresedlerne. De var bl.a. begrundet i, at PostNord trak sig ud af markedet for reklameomdeling. Vi burde måske have klaget til EU med påstand om ulovlig statsstøtte til andre af PostNords konkurrenter.

De over 100 millioner skal nok blive brændt af. Men det går dog til brændstof, når den samfundsbegrundede postomdeling efter 1. januar 2020 fortsætter over hele landet til samme rimelige pris – uanset det er i Harboøre, Vemb eller for den sags skyld Padborg.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbildæk skal mærkes

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Online Avis Arkiv

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Svært marked: Leman fyrer 50

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Gang i luftfragten igen

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Test
TEST: En dag i grusgraven

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.189