23948sdkhjf

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Den 1. juli skærpes kravene til lastbiler og busser, der kører i miljøzonerne i landets storbyer – København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

Det skal sikre renere luft i byerne, men loven er udformet på en måde, så to fuldstændig identiske lastbiler risikerer at blive behandlet vidt forskelligt alene på baggrund af, hvilken dato de er købt. Det vækker hovedrysten i transportbranchen, skriver TV 2 Lorry.

- Det er en molbohistorie. Længere er den ikke. Man har lavet noget lovgivning, der ikke er gennemtænkt, lyder kritikken fra Erik Østergaard, der er adm. direktør i brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd, til TV 2 Lorry.

Lov giver bagslag
Loven er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget. Når den træder i kraft til sommer, bliver det udelukkende lastbiler og busser, der er indregistreret efter den 1. oktober 2009, der frit må køre i landets miljøzoner. Den dato indførte EU nemlig nye krav til, hvor meget køretøjerne må forurene. Den såkaldte Euronorm 5.

Loven giver bare bagslag for de transportvirksomheder, der i sin tid var hurtigst med på den miljørigtige bølge og på forkant med EU’s krav ved allerede inden den 1. oktober 2009, at investere i Euronorm 5-køretøjer.

På den måde begrænses en lastbil købt den 30. september 2009 af den nye lov, selvom den måske ned til sidste møtrik er fuldstændig identisk med en lastbil købt dagen efter.

- Den lov er jo hastet igennem, uden at man rent faktisk har tænkt over konsekvenserne for de virksomheder, der nu bliver ramt af det, siger Thomas Weichel, regionschef ved virksomheden Leif M. Jensen, der laver kloakservice, til TV 2 Lorry.

Hver femte kommer i klemme
Brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd oplyser, at mere end hver femte af deres 1.800 medlemsvirksomheder har lastbiler, der kommer i klemme med den nuværende lovgivning.

- Det her er et kæmpestort problem. Vi gætter på, det er omkring tusind lastbiler, der bliver ramt af det her, siger adm. direktør Erik Østergaard til TV 2 Lorry, der har fuld forståelse for miljøkrav – men som undrer sig over, at to ens lastbiler behandles forskelligt – alene på baggrund af købsdatoen.

- Man laver noget lovgivning, hvor man faktisk straffer dem, der har været på forkant af den miljømæssige udvikling.

Filter er en kattelem
Med lovgivningen giver Folketinget dog vognmændene en kattelem. De kan eftermontere et partikelfilter på Euronorm 5-lastbiler, der er købt før 1. oktober 2009 – selvom de jo altså ikke udleder mere end lastbiler købt efter den dato – og på den måde alligevel få lov at køre i miljøzonerne.

Men her bliver sagen for alvor speget for vognmændene. For det fraråder de store lastbilsproducenter som Volvo på det kraftigste at gøre.

- Det vil påvirke vores motorer i en uheldig retning, siger Volvos produktchef, Claus Henrik Gedsø Jensen, der oplyser, at en eftermontering af et partikelfilter, som lovgivningen kræver, faktisk kan ende med at medføre et større brændstofforbrug for lastbilerne.

Alder er en klar skæring
I et skriftligt svar til TV 2 Lorry forklarer miljøminister Lea Wermelin alderskravet med, at det giver en klar skæring, så man med kameraovervågning og aflæsning af nummerplader kan tjekke, om alle køretøjer i motorregistret overholder reglerne.

Men hun forstår forundringen over, at det er køretøjets alder og ikke euronorm, der er afgørende for adgangen til miljøzonerne. Derfor er hun også helt åben for at kigge på problemstillingen.

- I forbindelse med et lovforslag om digital håndhævelse af miljøzonereglerne, har jeg bedt mit ministerium se på muligheden for at indarbejde en løsning på problemet, hvor køretøjer med den nye norm solgt før tid falder for alderskravet. Lovforslaget ventes sendt i høring efter nytår (i starten af 2020, red.), skriver miljøministeren.

(Forsidefoto: Colourbox)

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu
Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV vil have vognmændene med på holdet: - Vi skal spille hinanden gode

Varebiler kørte gods uden tilladelse - blev taget af politiet

Trailer-aktør fanget i politisk spil: - Vi føler os som gidsler

Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Mærsk forfølger nu strategien om at gå i land igennem stort projekt ved Fredericia

NTG køber op i Ebrex Business Solutions

Nyhedsbrev

9.106 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Gammel vej-plan kan spare samfundet 250 millioner

Danske Havne uddeler ny bæredygtighedspris

Kolding-vognmand tjente mere i 2019

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Vanvittigt: Volvo lancerer fire nye lastbiler - ved at stable dem ovenpå hinanden

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Pink trailer med mange muligheder

Sjællandsk vognmand leverer bedste regnskab i fem år

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Ugehvil: Bødeniveauet 10-dobles

Lastvogn væltet om på siden: Chauffør slap uskadt

Plus

Udvidelse af havn vedtages onsdag: - Nu er alle glade

Styrelse retter fejl i chaufføruddannelsesbeviser

Lave trafiktal kan sende regning for betalingsbro videre til skatteborgerne

Færre spøgelsesbilister: Laveste niveau i 15 år

Antallet af spøgelsesbilister faldet til laveste niveau i 15 år

Jernbanen - et godt alternativ fra Kina

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmandens Dag, Dalby, Sjælland

Lej lagerplads hos HCS i glostrup

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Jakob Pedersen

Ny kran i jeres virksomhed?

50 tons transformer leveret

Würth øger fagligheden på additiv-området med nye partnere

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Mini Trans leverer med usvigelig præcision

Den nye CarWash-Shop fra WashTec er her!

HCS tilbyder opbevaring af pallegods i Glostrup

Ny Kel-Berg hejseladskærre til C. Rønholt ApS fra Lastas

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Billige lastekroge

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Banegodkendt føringsveje

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Send til en kollega

0.187