23948sdkhjf

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Vi har 1.600 lastbiler, og vi skifter ikke dem alle sammen ud i 2025, når der kommer en ny og bedre teknologi i 2030.

Sådan sagde Peter B. Jepsen, erhvervspolitisk direktør i Danske Fragtmænd, efter at en række forskere i et par timer havde fortalt en forsamling af interessenter fra klimapartnerskaberne for luft, land og sø om fremtidens muligheder for drivmidler.

Det skriver DI Business.

Blandt mulighederne var de fleste enige om, at elektrofuel, hvor strøm og brint kombineres med CO2 fra biogasproduktionen, er den grønneste.

Dyrt og bøvlet
Bøvlet er, at den også er ret dyr, og der går en årrække, før den bliver attraktiv for især landtransporten. Deraf Peter B. Jepsens kommentar, der gav forsamlingen et vink med en vognstang om, at økonomiske hensyn ikke kan tages ud af ligningen om den grønne omstilling.

- Vi er i international konkurrence og har en fortjenstmargin på knap 3 procent. Selv vores største kunder vil skele til prisen, når de køber transport. Derfor kan vi ikke bare gå forrest med et omfattende omkostningsspring for vores ydelser. Vi tror på, at vi skal starte med teknologi, hvor de nuværende motorer kan anvendes og dernæst en gradvis fornyelse i takt med, at nye teknologier bliver økonomisk rentable, sagde Peter B. Jepsen.

Selvforsyning er vigtig for Engelbrecht
Konferencen blev skudt i gang af transportminister Benny Engelbrecht (S), der pointerede, at den grønne omstilling også er et spørgsmål om selvforsyning.

- Mange her vil nok kunne huske de bilfrie søndage og oliekrisen. Vi skal skabe grøn omstilling, så vi bliver selvforsynende, så vi kan sikre øget mobilitet og så vi bliver verdensførende i udvikling af teknologi med ubegrænsede ressourcer, der kan begrænse klimaforandringerne, sagde Benny Engelbrecht.

Han glædede sig over, at et bredt flertal af Folketinget inden længe ventes at stemme for klimaloven, hvor målet er 70 procents reduktion af klimagasser inden 2030.

- Det gør det langt lettere for erhvervslivet at komme i gang, at vi i Danmark har både politikernes opbakning til omstillingen. Og vi har brug for det tætte samarbejde med erhvervslivet, så vi kan sikre vækst i samfundet og ikke sætter begrænsninger på transporten og mobiliteten, sagde Benny Engelbrecht, før han gav ordet videre til en række forskere, der kom for at præsentere både kortsigtede og langsigtede muligheder på transportområdet.

Enige forskere: Kulstof er mangelvaren
Alle forskerne talte varmt om fordelene ved teknologien på hver deres forskningsområde, så det som tilhører kunne være svært at afgøre, om det ene var bedre end det andet.

Men en ting var alle forskerne enige om: Der er ikke mangel på mulige energikilder. Begrænsningen ligger i mangel på kulstof.

- Der er fordele og ulemper ved alle teknologier. Det vi skal sikre os er, at vi ikke tænker snævert i lavere udledning af klimagasser, men tænker det ind i sammenhæng, hvor samfundet som helhed har gavn af det. Fx så vi ikke bruger løs af biomasse på en måde, der betyder, at vi sætter yderligere pres på biodiversiteten, sagde Henrik Wenzel, Professor, centerleder, Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi på Syddansk Universitet, SDU.

Hvem vil betale?
Der var også enighed blandt forskerne om, at alle de grønne løsninger foreløbig er dyrere at anvende end fossil brændsel.

Flere af dem forventede, at nogle teknologier hen ad vejen vil kunne bruges til samme eller lavere priser end de fossile. Men branchedirektør Michael Svane, DI Transport, troede til gengæld ikke rigtig på, at transportkøberne umiddelbart er parate til at betale en merpris for det grønne.

- Jeg tror ikke - belært af erfaringen - at transportbranchen sådan bare kan regne med, at transportkøberne endsige forbrugerne generelt vil tage pungen op af lommen og betale mere for transport eller varer for at transportbranchen kører grønt. I den offentlige sektor, der er en meget stor køber af transport, kan der måske være en vis villighed til at betale lidt mere. Men grundlæggende er vi nødt til at udvikle teknologi, der kan konkurrere på pris, sagde Michael Svane.

Klimafond kan gøre forskel
Den vurdering blev bakket op af Lars Wigelstorp Andersen, direktør for Public Affairs & Infrastructure i SAS.

- Vi har et produkt på hylderne, hvor du kan betale for grønt brændstof i tanken med en merpris på ca. 70 kr. pr. 20 minutter, du flyver. Men jeg kan godt afsløre, at det ikke er et produkt, der bliver revet ned af hylderne, sagde Lars Wigelstorp Andersen.

Begge de to herrer mente til gengæld, at den klimafond som luftfartsbranchen har foreslået, vil kunne gøre en forskel.

- Hvis vi opkræver et klimabidrag på flyrejser fra Danmark og puljer dem i en fond, vil vi opbygge en kapital, der vil give en reel og robust tilskyndelse til en hurtigere til investering i udvikling af de klimavenlige flybrændstoffer og bidrage til den udvikling, der skal til for at sætte Danmark i førersædet på udviklingen, sagde Michael Svane.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbildæk skal mærkes

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Online Avis Arkiv

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Svært marked: Leman fyrer 50

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Gang i luftfragten igen

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Test
TEST: En dag i grusgraven

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.156