23948sdkhjf

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Hverken vejrudsigten eller fastsurringen af køretøjer var blevet overvejet grundigt nok, da P&O Ferries' 159,5 meter lange ro/ro-skib 'European Causeway' stævnede ud fra Larne i Nordirland den 18. december 2018. 

Det fastslår den britiske Marine Accident Investigation Branch (MAIB) i en ny havarirapport. 

Problemerne på færgen opstod, da skibet ved 0630-tiden – en god times tid efter afgang – kom ind i meget hård sø med vindstød på op til 60 knob. Efter et forsøg på at lægge skibet op mod vinden krængede det først 20 grader til styrbord. Dernæst huggede det kraftigt til styrbord, hvorefter det rullede lige over 30 grader til bagbord.  Det var mere, end skibets last kunne modstå, så adskillige fragtkøretøjer blev skubbet rundt. Dertil kommer, at ni lastbiler væltede.

Der skete skader på 22 køretøjer. Værre var det dog, at mindst seks chauffører var blevet i deres lastbiler under sejladsen, hvilket var tilfældet i fire af de ni lastbiler, der væltede på vogndækket. En enkelt var spærret inde og måtte hjælpes ud af redningsmandskab, da 'European Causeway' nåede sin destination i skotske Cairnryan. 

MAIB peger på flere sikkerhedsrelaterede problemer, der var medvirkende til ulykken, hvor ingen dog kom alvorligt til skade:

  • Den valgte rute var ikke blevet justeret tilstrækkeligt for at imødekomme konsekvenserne af den hårde sø og reducere risikoen for rulninger. 
  • Fastsurringen af lasten var utilstrækkelig til det forudsagte vejr, og skibets godkendte manual i at sikre last ydede kun begrænsedede instruktioner til skibets besætning.
  • Chauffører, der – stik imod international lovgivning og rederiets politik – bliver i deres førerhuse under overfarten, var ikke et usædvanligt fænomen, men er tværtimod et udbredt fænomen i branchen. 

- Chauffører, der bliver i deres køretøjer, udsætter ikke blot dem selv for fare, men også andre passagerer, og alle dem, der skal redde dem. Det vigtigste er måske, at afgørende redningsmanøvrer, som for eksempel ved brand, kan blive forsinkede, indtil alle passagerer er fundet, siger MAIB's chefinspektør for maritime ulykker i en udtalelse.

Rapporten er tilgængelig i sin helhed her.

'European Causeway er bygget i 2000 og har en kapacitet på 1750 lanemeter og 410 passagerer. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

Nyhedsbrev

9.102 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Online Avis Arkiv
Plus

Bagom Vestas-aftalen
Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Ny hurtigfærge til Fjord Line er søsat

Fjord Lines nye katamaran til Skagerrak kommer til at hedde ’Fjord FSTR’ og har nu fået vand under kølene i Filippinerne

Aarhus Havn oplever markant stigning i udlejning af arealer

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Plus

Verdens første hydrogenfærge klar næste år

Norge søsætter i 2021 verdens første færge, der kan sejle på flydende brint. Der er massiv statsstøtte bag flere projekter om at bruge hydrogen som brændstof og til en hel forsyningskæde for brint

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Plus

Fuld fart på Hanstholm Havn: Nyt segment i kikkerten

DSVs omsætning nærmer sig 100 milliarder kroner

Brexit-uro giver mindre overskud hos DFDS

Horsens Havn rammer laveste godsmængde i fem år

Næstved Havns næste direktør er fundet

Stena Line's nye færgerute indviet

Ørsted bygger nyt på Esbjerg Havn

Kolding Havn døber landets største hydraulik-kran

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Grundstenen er lagt til DFDS’ nye perle på Marmormolen

Afmatning i Nordens største havn

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Send til en kollega

0.204