23948sdkhjf

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

I de senere år er en del af den internationale godstransport flyttet fra lastbiler og over på varebiler. En af årsagerne er, at godskørsel med varebiler er undtaget en række af de EU-regler, som godskørsel med lastbiler er underlagt. Undtagelsen gælder dog ikke cabotagereglerne, som varebilerne også er underlagt.

I den politiske aftale, som et flertal i Folketinget netop har indgået, tages der udgangspunkt i et fælles forslag fra DA og FH.

Her fremgår det på forslagets første side, at ”Da cabotagekørsel og kombinerede transporter udelukkende udføres med køretøjer over 3.500 kg, har parterne ikke fundet anledning til i dette forslag at foreslå justeringer i godskørselsloven på varebilsområdet”.

Aftale ville være det naturlige skridt
Men det vækker kritik hos brancheorganisationen ITD, der peger på, at varebilsområdet har haft betydeligt fokus i andre lande.

- Fra svensk side hører vi, at man oplever problemer med en lang række udenlandske varebiler, der kører godskørsel, og som primært kommer ind i Sverige fra Danmark. Det naturlige skridt havde derfor været, at man fra politisk side lavede en aftale, hvor varebilschaufførerne også blev omfattet, udtaler Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD’s politiske afdeling.

Udviklingen har medført, at man på EU-plan har vedtaget at sænke vægtgrænsen på en række regler, der i dag gælder for lastbiler, så de også omfatter varebiler. Blandt andet vil man i fremtiden skulle have en tilladelse for at kunne køre international godskørsel og cabotagekørsel med varebil. Det er en del af den kommende Vejpakke.

Danske politikere hænger i bremsen
Folketinget hænger imidlertid i bremsen, når det kommer til indsatsen mod varebiler. Det gælder ikke kun i den politiske aftale om chaufførløn.

Mest tydeligt er det, at man har forankret kontrollen af cabotagekørsel i Politiets tungvogncentre, hvor man kontrollerer tunge køretøjer, som lastbiler og busser – men altså ikke varebiler.

- Hvis der ikke bliver skabt lige vilkår for godskørsel, uanset om det foregår med lastbil eller varebil, så risikerer vi i fremtiden, at der vil ske et endnu større skifte fra lastbiler og varebiler. Det gavner hverken vognmandserhvervet eller chaufførernes arbejdsvilkår. Vi opfordrer derfor politikerne til at se nærmere på reglerne for varebilschaufførerne, så vi får skabt ordnede forhold over hele linjen og ikke skævvrider konkurrencen yderligere, slutter Jens Hvid Bang.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.102 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

OK-forhandlinger i transportsektoren tæt på klimaks

Dansk Industri og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger i dag for at forsøge at opnå gennembrudsforlig

Online Avis Arkiv

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

Postnord sælger dagligvarelogistikken

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

DSV har fået 47.000 kvm logistikcenter på bare 9 måneder

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Send til en kollega

0.172