23948sdkhjf

Renault vil halvere nedetid

Står det til Renault Trucks skal kunderne skifte fra deres nuværende servicekontrakter til de nye ”Start & Drive Excellence Predict” kontrakter.

- Det er en forebyggende vedligeholdelseskontrakt, som skal give kunderne maksimal ”uptime” på deres lastbiler, lyder forklaringen fra Brian Jensen, der er ansvarlig for salg i Renault Trucks Danmark.

- Vi kan faktisk halvere den tid, hvor lastbilerne står stille for kunden alene ved at ændre den måde, vi servicerer bilerne på. Vi kan måske komme en reparation i forkøbet og foretage den samtidig med at bilen er til service.

- Takket være lastbilens online-forbindelse indsamles en lang række tekniske data i realtid som for eksempel kilometertal, motortimer, brændstofforbrug, mm. Det gør det muligt at skræddersy en serviceplan for den enkelte lastbil og dens kørselsmønster fremfor at følge de serviceintervaller, der som standard anbefales fra fabrikkens side.

- Det er vognmandens lokale forhandler/værksted, der planlægger og udfører vedligeholdelsen af lastbilen og håndterer papirerne.

Renault har testet det nye vedligeholdelses-koncept siden 2017 i Frankrig og Tjekkiet. I 2019 blev konceptet indført i 10 lande. Nu i 2020 er turen kommet til blandt andet Danmark.

Holder øje med slidte dele

Nedbrud på lastbiler er altid uforudsete og har en tendens til at være både dyre og involvere et par dages nedetid; men med de nye ”Start & Drive” kontrakter er det muligt at overvåge lastbilens slid-tilstanden på udvalgte komponenter som lufttørrefilter, bremseklodser, koblingslamel og batteri hver tredje dag.

- Det betyder, at slid kan overvåges og analyseres omhyggeligt, så man kan foretage en udskiftning næste gang, bilen er til service, slutter Brian Jensen.

Start & Drive kontrakter tilbydes lige nu til Renault T og T High. I løbet af 2020 kommer de også til Renaults C- og K-serie.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078