23948sdkhjf

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Der findes ingen nøjagtig vejledning til, hvordan elbiler skal håndteres ved brand eller trafikulykker.

Det var en kold dag i 2016, da indsatsleder Per Frandsen fra Brand & Redning Sønderjylland blev kaldt ud til en bilbrand i Padborg. Og branden skulle vise sig at være noget anderledes end normalt. Denne gang var der nemlig udbrudt brand i en skraldebil og vel at mærke en elskraldebil.

- Den stod ude midt på en gårdsplads. Der var ingen vilde flammer, men den var elektrisk, og det røg fra batteriet.

Og den situation havde Per Frandsen ikke stået i før.

- Jeg kløede mig lige lidt ekstra i skægget og tænkte: Hvad søren gør vi nu?, fortæller han til DR Syd.

Og det er ikke kun ved bilbrande, at elbilerne vækker bekymring. Også når elbilerne forulykker, og tilskadekomne skal skæres fri, er det problematisk.

Det fortæller underviser ved Rescue Center Denmark, Eigil G.R.Hvid. For at redningsfolket kan klippe tilskadekomne fri, er de nemlig nødt til at vide, hvor elbilens hovedafbryder er placeret, hvis de selv skal undgå dødelige stød. Og det kan variere fra model til model.

- Den kan være i bagagerummet eller ved en bagdør. Den kan sidde ude i fronten eller i kølergitteret. Det er op til bilfabrikanten, hvor de sætter den. Det kan man ikke huske i redningsmandskabet.

- Derfor kunne det være en stor hjælp, hvis de har adgang til en database, når de kører frem til et trafikuheld, siger han til DR Syd.

Det bekymrer foreningen Danske Beredskaber, at der ikke findes en lovgivning, som sikrer, at elbilproducenterne skal skrive en vejledning for hver enkel elbilmodel.

Derfor kræver de nu politisk handling, lyder det fra Bjarne Nigaard, der er sekretariatschef for Danske Beredskaber.

- Det er decideret livsfarligt, hvis vores brandfolk klipper det forkerte sted i en elbil, fordi strømmen i bilerne er så kraftig. Det kan sammenlignes med, hvis man klipper i en hårtørrer, der kører for fuld blæs og så bare med endnu mere strøm igennem, forklarer han til DR Syd.

Der findes ikke et nøjagtigt overblik over antallet af ulykker med elbiler, selvom det stadig er få tilfælde i Danmark. Men da salget af elbiler er stigende, er der netop grund til at agere nu, mener Bjarne Nigaard.

- Vi har faktisk chancen for nu at sætte os sammen med de rigtige partnere på området og få lavet en lovgivning, inden ulykken er sket. Det ville være fantastisk, hvis det kunne lykkes.

Hos brancheforeningen Dansk Elbilalliance vil de gerne kigge på brandfolkenes kvaler, fortæller branchechef Lærke Flader.

- Vi er på ingen måde interesseret i, at brandfolk skal komme til skade eller miste livet, fordi de vil redde folk ud af en forulykket elbil. Så det her skal vi da klart have set på, men vi skal både passe på med under- og overregulering på området, siger hun.

Ifølge Foreningen for Dansk Motorejere, FDM, skal oplysninger, der er nødvendige for, at man kan skære en elbil op hurtigst muligt, være nemt tilgængelige for alle.

- Det ansvar ligger hos bilproducenterne i første omgang, men hvis ikke de selv kan finde ud af det, må der komme noget EU-regulering på banen hurtigst muligt, siger Dennis Lange, der er jurist hos FDM.

I Bruxelles er flere danske EU-parlamentarikere klar til at se på sagen. Det gælder blandt andre Søren Gade fra Venstre, der er medlem af EU’s transportudvalg. Han er overrasket over, at der ikke findes regler på området.

- De mennesker, der skal redde vores liv, når vi er i fare, sætter deres eget liv på spil. Og så skal vi som minimum kunne give dem nogle forhold, som minimerer den risiko, de udsætter sig selv for, siger han.

Og han bakkes op af kollegaen Christel Schaldemose fra Socialdemokratiet.

- Når redningsfolk og brandfolk er bekymrede, så skal vi politisk også være bekymrede. Og så skal vi gøre noget.

Tilbage på gårdspladsen gik indsatsleder Per Frandsen straks i gang med at finde ud af, hvordan elbilen var bygget op, hvor de strømførende kabler gik, og ikke mindst hvordan han kunne få adgang til batteriet. Vand var ingen mulighed for at få slukket ilden, og derfor måtte en CO2-slukker tages i brug.

- Jeg var godt klar over, at jeg ikke bare kunne sprøjte vand på elbilen, fordi der er utrolig stor spænding på batterierne. Men det viste sig faktisk, at vi ikke kunne komme ind til batteriet. Det besværliggjorde arbejdet en del.

Til sidst lykkedes det dog at få stoppet røgudviklingen med CO2-slukkeren.

- Vi var ikke 100 procent sikre på, at vi havde fået slukket branden, da røgen var væk. Men vi besluttede, at vi ikke kunne gøre mere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078