23948sdkhjf

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Coronakrisen vil komme til at påvirke den økonomiske aktivitet i Danmark og forventes derfor også at påvirke de danske erhvervshavne. Havnene har mange forskellige aktiviteter som blandt andet krydstogt, fiskeri og containergods, og hvordan de vil blive påvirket økonomisk vil naturligvis afhænge af, hvilke aktiviteter de enkelte havne har.

I de danske havne gør man sig derfor allerede nu overvejelser om, hvordan deres økonom bliver påvirket af coronakrisen.

Fiskerihavne vil blive ramt
I en af Danmarks største fiskerihavne, Thyborøn Havn, har havnedirektør Jesper Holt Jensen et bud på udviklingen for fiskeriet som følge af krisen:

- Jeg tror ikke på nuværende tidspunkt, at industrifiskeriet i stort omfang vil blive påvirket med hensyn til den produktion, der foregår i Danmark. Til gengæld har vi en forsigtig antagelse om, at landinger i konsumfiskeriet vil falde med mindst 10-15 procent, hvis krisen varer ved i maj og juni. Hvis det sker, vil det selvfølgelig påvirke havnens økonomi, fordi vi får indtægter som følge af priserne på de fisk, der landes, siger havnedirektøren og fortsætter:

- Og så er der jo det helt særlige ved fiskeri, at man ikke altid kan sige, hvorfor mængderne varierer. Skyldes det corona, kan fiskerne ikke lokalisere fiskene. Eller sker landingerne andre steder? Det er svært altid at være helt sikker på de bagvedliggende årsager til udviklingen i fiskeriet.

Også hårdt slag for krydstogthavne
Anløb af krydstogtskibe er over de senere år blevet en stadig større indtægtskilde for flere danske havne, men coronakrisen vil alt andet lige betyde en kraftig opbremsning i denne vækst. De ti største danske krydstogthavne forventede tilsammen besøg af omkring 1,2 millioner krydstogtgæster i 2020.

Willy B. Hansen, der er havnedirektør i Skagen Havn, har allerede mærket konsekvenserne af coronakrisen:

 - Sæsonens fire første krydstogtanløb er blevet aflyst, og det vil selvfølgelig påvirke Skagen Havns økonomi på kort sigt. Derudover er det selvfølgelig også et økonomisk slag for byen, at den går glip af mange turister, der lægger mange penge i byens forretninger. Nu håber vi bare, at det næste anløb, der er planlagt til 27. maj, kan gennemføres.

CMP: Omsætningstab på trecifret millionbeløb
Hos CMP (Copenhagen-Malmø Port) forventes det, at der vil gå lang tid, før der kommer gang i krydstogtturismen igen:

- Krydstogt er lukket helt ned nu og vil tidligst komme igen om to-tre måneder, og vi tvivler på, at vi kommer tilbage på fuldt niveau i år, siger Henrik Ahlqvist, der er cruisemanager i CMP.

For CMP har usikkerheden om krydstogtsæsonen særlig betydning for havnens økonomi, fordi havnen uden sammenligning er Danmarks største krydstogthavn.

- Selv med en mulig åbning i maj eller senere på foråret forventer vi en voldsomt negativ konsekvens på længere sigt. Alene i 2020 forventer vi et omsætningstab på et trecifret millionbeløb, understreger Henrik Ahlqvist.

Danske Havne: Situationen er alvorlig
Hos brancheorganisationen Danske Havne er man selvfølgelig bevidst om usikkerheden omkring de danske havnes indtjening i 2020:

- Når eksempelvis Mærsk melder ud, at man på nuværende tidspunkt ikke kan komme med et bud på årets indtjening i containertransport, viser det med al tydelighed, at 2020 vil være præget af stor økonomisk usikkerhed for hele branchen og dermed også for de danske havne. Vores beregninger viser, at hvis vi antager et fald i den samlede omsætning i de danske erhvervshavne på et sted mellem 10 og 25 procent, vil det svare til et omsætningstab på mellem 200 og 500 millioner, hvilket selvfølgelig vil kunne mærkes, siger Danske Havnes direktør Tine Kirk Pedersen og afslutter:

- Her vil nogle havne selvfølgelig blive hårdere påvirket end andre afhængigt af deres aktiviteter, men for alle havne gælder det, at den økonomiske usikkerhed lige nu er betydelig - og hvis krisens omfang bliver værre end forventet, vil tabene selvfølgelig også overstige de værste skøn. Situationen er selvsagt alvorlig, og derfor kigger vi også på forskellige greb, der kan lette situationen for havnene, hvis vi kommer ud i et worst case-scenarie.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Test
TEST: MAN’s el-lastbil er på vej

MAN har gennemtestet den elektriske eTGM sammen med kunder i Østrig. Bilerne er klar til at blive solgt og leveret i Danmark, men Corona-krisen har forsinket bilerne

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu er PEMA blevet TIP

Grønt lys til studenterkørsel

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.767