23948sdkhjf

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Brancheorganisationen Dansk Erhverv har netop offentliggjort en analyse af, hvordan dansk erhvervsliv har klaret sig under de første to uger med corona-krisen. Transport er en af de seks brancher, som er med i undersøgelsen, og konklusionen er, at corona krisen er ved at kunne mærkes.

- Rundspørgen bygger på interviews med mere end 2.000 virksomheder, forklarer Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.

- Samlet set mærker transportvirksomhederne primært corona-krisen som et fald i omsætning. Ifølge rundspørgen har syv ud af 10 virksomheder i transportbranchen oplevet et fald i omsætningen de seneste to uger – og af dem har en tredjedel mistet mere end 40 procent omsætning.

- Desuden har hver tredje virksomhed i transportsektoren opsagt medarbejdere, mens 19 procent af dem forventer at opsige medarbejdere i løbet af de næste 14 dage.

- Undersøgelsen viser også, at 40 procent af virksomhederne i transportsektoren er bekymrede for mangel på likviditet. 39 procent mener ikke de har likviditet til at fortsætte mere end to måneder.

Læs også: Katastrofal nedgang for persontransport

- På den måde er transport den tredje hårdest ramt branche kun overgået af detailhandlen og oplevelseserhvervene, siger Jesper Højte Stenbæk.

Krisen mærkes forskelligt

- Corona-krisen mærkes vidt forskelligt i transportbranchen. Godstransporten har stadig fart på og er ikke nær så kriseramt som persontransporten, som stort set er gået i stå. Det er persontransporten, der trækker det samlede billede ned, forklarer fagchefen fra Dansk Erhverv.

- I den ene ende af transportbranchen er der e-handelstransporten, altså varebilerne, der kører alt det, de kan komme til. En virksomhed som Nemlig.com havde to procent markedsandel før corona-krisen. Nu vælter bestillingerne ind. Virksomheden skal hele tiden skalere op for at kunne følge med.

- I den anden ende er der taxi, busbranchen, handicapkørsel og siddende sygetransport. Den del af transportbranchen – persontransporten - er ved at smelte helt ned og har brug for en særskilt hjælpepakke (se artikel andetsteds på siden).

Godstransport ikke så berørt endnu

- Den almindelig godstransportvirksomhed har egentlig ikke været så berørt indtil nu, fortsætter Jesper Højte Stenbæk.

- De vognmænd, der kører til byggepladser, eller som leverer byggematerialer til private husstande, begynder først at kunne mærke nedgangen nu. Det begynder langsomt at stilne af. Danskerne svinger ikke dankortet så meget lige nu.

Læs også: Der er en grønnere vej

- Vi kan se det på tallene fra Nets. Forbruget er gået ned i en bølgedal. Folk skal stadig leve og køber ind i supermarkederne; men de store privatøkonomiske investeringer som bil og hus er det ikke mange, der foretager lige nu.

- Godstransporten har ikke mærket  samme katastrofale dyk som persontransporten, men niveauet er for nedadgående.

Den internationale godstransport har dog været udfordret af lange ventetider ved landegrænserne flere steder; men her har der været god bistand fra både regering og EU. 

Råd: Byg infrastruktur

- Der kom en rapport fra Det Økonomiske Råd i sidste uge, hvor man anbefaler at sætte gang i byggeriet af infrastruktur for at få gang i den økonomiske vækst, fortsætter Jesper Højte Stenbæk og nævner eksempler som færdiggørelse motorvejene til Hillerød og Frederikssund.

- Det er projekter, som er lige til at gå til. I Jylland kunne man gå i gang med nogle delprojekter til for eksempel en ny Limfjordstunnel eller udvidelse af motorvejen E45.

Læs også: Danmark skraber bunden for selvstændigt erhvervsdrivende

- Det er sådanne ting, vi kommer til at anbefale regeringen, forklarer Jesper Højte Stenbæk.

- Sidste uges ophævelse af anlægsstoppet for kommunerne er rigtig fint. Det betyder, at lokale investeringer i infrastruktur som rundkørsler, krydsudvidelser m,m. kan komme i gang. Det er godt både for at sparke gang i økonomien og forbedre mobiliteten. 

Nu skal vi også have gang i de statslige projekter.

Tilfreds med regeringen

Transportmagasinet: Indtil videre har I vel været tilfredse med regeringen?

- Ja, det har vi. Regeringen og politikerne har virkelig vist lydhørhed, når vi er kommet med de forskellige ønsker, som erhvervslivet har brug for.

Læs også: Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

- Der har fra alle sider været løbet stærkt for at få alle disse ordninger og hjælpepakker på plads.

Transportmagasinet: Er behovet for hjælpepakker opfyldt nu, eller skal man arbejde videre med det?

- Der skal arbejdes videre med hjælpepakkerne.

- Det var vigtigt at få de store, generelle erhvervspakker på plads først. Nu synes jeg godt, man kan justere sigtekornet lidt og komme tættere på enkelte brancher, som er hårdt ramt, og det er persontransporten.

BONUSINFO: Speditører regnes ikke med som transportvirksomheder i Dansk Erhverv. Spedition hører ind under logistikvirksomheder - og de var ikke med i den omtalte undersøgelse/rundspørge.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Test
TEST: MAN’s el-lastbil er på vej

MAN har gennemtestet den elektriske eTGM sammen med kunder i Østrig. Bilerne er klar til at blive solgt og leveret i Danmark, men Corona-krisen har forsinket bilerne

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu er PEMA blevet TIP

Grønt lys til studenterkørsel

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.25