23948sdkhjf

SLD-direktør: - Den danske transport kører videre

Som følge af Corona-krisen sker der i øjeblikket en neddrosling af den internationale transport, hvilket blandt andet skyldes en generel nedgang i handelen i EU, herunder også en nedgang i eksporten fra Danmark til resten af EU.

Der er dog fortsat god fart i de nationale transporter, og billedet i transportbranchen er, ifølge Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD), at de så vigtige transporter i Danmark fortsat varetages af danske chauffører, blandt andet fordi den internationale del af branchen tager sit samfundsansvar alvorligt.

Kan ikke genkende billede
3F og DTL udtaler i en nyhed i Fagbladet 3F den 1. april 2020, at udenlandske chauffører overtager fyrede danske chaufførers job under Corona-krisen.

Det verdensbillede, som artiklen beskriver, er bestemt ikke noget, der kan genkendes af SLD, som repræsenterer en række af de største danske virksomheder inden for vejgodstransportområdet.

Branchedirektør i SLD, Jesper Kronborg, udtaler:

- Vi oplever i SLD en transportbranche, der har travlt med at bringe varer rundt i hele Danmark, så forsyningssikkerheden og tandhjulene i samfundet holdes i gang. Vi hører i den forbindelse fra vores medlemsvirksomheder, at mange transportvirksomheder ligefrem enten har ansat flere danske chauffører eller hyret flere danske chaufførvikarer. Der har i nogen tilfælde været reduktioner af danske chauffører, men ikke på bekostning af udenlandsk arbejdskraft.

Samme antal chauffører som inden krisen
Det generelle billede er, at mange de transportvirksomheder, der er medlemmer hos SLD, har omtrent samme antal danske chauffører som før krisen satte ind. Nogen virksomheder har samlet set mindre at lave, og andre oplever ligefrem en stigning.

Andelen af gods, der køres med danske chauffører, er generelt set øget. Flere virksomheder fortæller, at de har reduceret mere blandt deres udenlandske chauffører end blandt de danske, og at gods over grænserne generelt er reduceret som følge af krisen.

- Det, vi hører, er, at mange af transportvirksomhederne under Corona-krisen har kørt med høj aktivitet stort set hver eneste dag, som følge af den store aktivitet, der foregår på blandt andet dagligvareområdet og i byggebranchen. Flere medlemmer har derfor under krisen ansat flere danske chauffører.

- Vi har blandt andet set et eksempel på en medlemsvirksomhed i SLD, der som supplement til deres egen vognpark har indlejet et antal danske vognmandsbiler svarende til en udvidelse på 25 pct., heraf er der ingen udenlandske vognmænd eller chauffører.

- Det er derimod på det internationale område, at volumenerne falder. Det vil sige, at det generelt set er et omvendt billede, end det 3F og DTL præsenterer. Vi opfordrer derfor til, at man ikke tager hele transportbranchen til indtægt for det billede, der præsenteres.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109