23948sdkhjf

SLD-direktør: - Den danske transport kører videre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Som følge af Corona-krisen sker der i øjeblikket en neddrosling af den internationale transport, hvilket blandt andet skyldes en generel nedgang i handelen i EU, herunder også en nedgang i eksporten fra Danmark til resten af EU.

Der er dog fortsat god fart i de nationale transporter, og billedet i transportbranchen er, ifølge Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD), at de så vigtige transporter i Danmark fortsat varetages af danske chauffører, blandt andet fordi den internationale del af branchen tager sit samfundsansvar alvorligt.

Kan ikke genkende billede
3F og DTL udtaler i en nyhed i Fagbladet 3F den 1. april 2020, at udenlandske chauffører overtager fyrede danske chaufførers job under Corona-krisen.

Det verdensbillede, som artiklen beskriver, er bestemt ikke noget, der kan genkendes af SLD, som repræsenterer en række af de største danske virksomheder inden for vejgodstransportområdet.

Branchedirektør i SLD, Jesper Kronborg, udtaler:

- Vi oplever i SLD en transportbranche, der har travlt med at bringe varer rundt i hele Danmark, så forsyningssikkerheden og tandhjulene i samfundet holdes i gang. Vi hører i den forbindelse fra vores medlemsvirksomheder, at mange transportvirksomheder ligefrem enten har ansat flere danske chauffører eller hyret flere danske chaufførvikarer. Der har i nogen tilfælde været reduktioner af danske chauffører, men ikke på bekostning af udenlandsk arbejdskraft.

Samme antal chauffører som inden krisen
Det generelle billede er, at mange de transportvirksomheder, der er medlemmer hos SLD, har omtrent samme antal danske chauffører som før krisen satte ind. Nogen virksomheder har samlet set mindre at lave, og andre oplever ligefrem en stigning.

Andelen af gods, der køres med danske chauffører, er generelt set øget. Flere virksomheder fortæller, at de har reduceret mere blandt deres udenlandske chauffører end blandt de danske, og at gods over grænserne generelt er reduceret som følge af krisen.

- Det, vi hører, er, at mange af transportvirksomhederne under Corona-krisen har kørt med høj aktivitet stort set hver eneste dag, som følge af den store aktivitet, der foregår på blandt andet dagligvareområdet og i byggebranchen. Flere medlemmer har derfor under krisen ansat flere danske chauffører.

- Vi har blandt andet set et eksempel på en medlemsvirksomhed i SLD, der som supplement til deres egen vognpark har indlejet et antal danske vognmandsbiler svarende til en udvidelse på 25 pct., heraf er der ingen udenlandske vognmænd eller chauffører.

- Det er derimod på det internationale område, at volumenerne falder. Det vil sige, at det generelt set er et omvendt billede, end det 3F og DTL præsenterer. Vi opfordrer derfor til, at man ikke tager hele transportbranchen til indtægt for det billede, der præsenteres.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Nye leveringer

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Online Avis Arkiv

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

OK's første vaskehal for lastbiler

Fremtidens surringsbånd er her

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Send til en kollega

0.172