23948sdkhjf

Rekordoverskud i Køge

Den kommunalt ejede Køge Havn har i de senere år præsenteret store millionoverskud, og 2019 er ingen undtagelse.

På bundlinjen for sidste år står godt 12,5 millioner kroner i overskud, hvilket er havnens bedste resultat nogensinde. Omsætningen har nu rundet de 36 millioner kroner, og der passerede cirka to millioner ton gods gennem havnen.

- Vores forretning er ret diversificeret. Vi har både gynger og karruseller, sier havnedirektør Thomas Kampmann.

- Går det ikke godt i det ene forretningsområde, går det måske godt på det andet. Vi er heldigvis ikke hårdt bundet op på et enkelt område som for eksempel krydstogt eller containere. Vi har lidt af det hele.

Transportmagasinet: I har da Bornholmstrafikken? Den fylder vel en hel del, ik’?

Læs også: Tyve år i havnens tjeneste

- Jo, den flytter sig selvfølgelig også lidt op og ned; men den er i virkeligheden ret stabil. Der er 40.000 mennesker på Bornholm nplus turister, som skal have daglige forsyninger. De ekstraindtægter, vi ville have fået i forbindelse med Folkemødet, får vi ikke i år; men det kan vi godt håndtere.

- Vores største force er vores placering tæt ved København og de gode motorvejsforbindelser til hele hovedstadsområdet.

Corona-krisen

Transportmagasinet: Hvordan håndterer I corona-krisen?

- Det administrative personale har været hjemme og arbejde i det omfang, det kunne lade sig gøre. Nu er vi ved at være tilbage på kontoret alle sammen igen, fortæller Thomas Kampmann.

- Vi sidder på hvert vores kontor. Der er ingen, der sidder sammen. De, der sad sammen før, er flyttet ud i andre kontorer, så de ikke sidder sammen.

Læs også: Nu kan Køge Havn tage imod 200 meter lange skibe

- Dér, hvor vi er mest sårbare, er vores kranførere. Vi har fem kranførere, og dem kan vi ikke undvære. Udover at betjene havnens tre kraner, kører de vores fejemaskiner, traktorer mm. De spiser ikke sammen, men sidder i deres afsprittede førerhuse. De bader og klæder om en af gangen.

- Jeg tror ikke, at smittefaren er særlig stor for os indbyrdes her på arbejdet; men vi bevæger os alle sammen rundt ude i det offentlige rum. Vi har familier – og det er her, vi alle skal være påpasselige.

Mere gods i sigte

I år kan Køge Havn endelig begynde at tage de nye havnearealer i brug. Det betyder, at havnedirektøren forventer at godsmængderne nu vil stige.

- Det vil begynde lige så langsomt at slå igennem her fra 2020. Det kommer til at gå stille og roligt. Vores nye arealer skal lige indrettes, og kunderne skal flytte ind.

- De gør de bare ikke lige nu. Vi kan godt mærke, at ingen er rigtig klar til at påtage sig store investeringer i denne tid med corona-krise. Det er naturligt nok.

- Selv om vi kommer til at stige i godsmængderne, men det vil nok ikke kunne ses på bundlinjen. Vi har stadig store investeringer, vi skal igennem. Vi har brug for hver eneste krone til at investere i fremtiden. Derfor tror jeg, at vi de kommende år vil se, at overskuddet holder sig på omkring 9-10 millioner kroner årligt, siger Thomas Kampmann.

Køge Havns transportcenter, Skandinavisk Transport Center ved motorvejsafkørsel 31, går også rigtig godt. De sidste 700.000 kvadratmeter er solgt og byggemodnet. Her venter man også, at virksomhederne begynder at bygge og flytter herud.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094