23948sdkhjf

Byggeri af Femern-tunnel starter snart efter års venten

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Et flertal sætter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt i gang fra næste år. Den bliver verdens længste.

Der har været utallige klager, og forbindelsen har været årevis undervejs, men nu skulle det være sikkert, at man kan påbegynde byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, der med sine 18 kilometer, er verdens længste af sin slags.

Byggeriet starter fra næste år, har et politisk flertal besluttet fredag. Det betyder, at togpassagerer og bilister ventes at kunne spare dyrebar rejsetid, når de kører fra Rødby og Puttgarden og retur fra medio 2029.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder tidsperspektivet et konservativt skøn, selv om projektet allerede er udskudt flere gange.

- Femern Bælt-forbindelsen vil skabe store og vigtige samfundsøkonomiske gevinster for Danmark og resten af Europa. Den betyder, at vi kan forkorte rejsetiden med en time i bil og op til to timer med tog mellem København og Hamburg.

- Det får afgørende betydning for de danskere, der rejser på den strækning. Vi kommer hurtigere frem, siger Benny Engelbrecht på et pressemøde.

Det vil forkorte rejsetiden, så den blot tager ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Det er projekter for 28 milliarder kroner, der bliver sat i gang. Den samlede pris anslås til at være knap 58 milliarder kroner, og den bliver betalt af brugerne af forbindelsen på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.

Da renten er lav i øjeblikket, kan der optages mere fordelagtige lån, men det vides endnu ikke, hvad det betyder for den samlede pris.

Ministeren oplyser dog, at tilbagebetalingen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt vil tage 36 år.

På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade.

Det var helt tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik.

Færgefartselskaberne Scandlines og Stena Line har klaget over ulovlig statsstøtte, men EU-Kommissionen har to gange givet grønt lys til projektet.

Også miljøorganisationer har klaget over forbindelsen og anlagt sag i Tyskland, hvor udfaldet ikke kendes, da sagerne er berammet til september og oktober måned.

- Det kan godt være, at de retssager ved de tyske domstole betyder, at der er dele af projektet på den tyske side, som skal justeres.

- Det er et spørgsmål for de tyske myndigheder at håndtere det. Vi afventer, at de afsluttes, før man påbegynder anlægsarbejdet på den tyske side, siger transportministeren.

Anlægsarbejdet vil umiddelbart være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022. Ejeren er den danske stat, og Femern A/S er bygherre.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Grønt lys til studenterkørsel

Online Avis Arkiv

Nu er PEMA blevet TIP

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.235