23948sdkhjf

ITD og DI glæder sig over bygge-start på Femern

- Beslutningen om at sætte gang i byggeriet af Femern-forbindelsen er så vigtig, at den vil blive skrevet ind i historiebøgerne. 

Så flotte var ordene fra branchedirektør Michael Svane, DI Transport, da partierne bag Fermen Bælt-forbindelsen fredag kl. 10:00 præsenterede en ny aftale om at sætte gang i byggeriet fra 1. januar 2021.

Præsentationen af den nye aftale foregik ved Transportministeriet i København, og her sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) blandt andet, at byggeriet markerer en milepæl i Danmarkshistorien.

- Vi har tålmodigt ventet på denne beslutning i flere år. Det er glædeligt, at byggeriet nu kommer i gang, siger branchedirektøren.

Nyt liv og optimisme i økonomien
DI’s branchedirektør for transport forklarer, at Fermen-forbindelsen er strategisk vigtig for Danmark.

- Den vil styrke dansk erhvervsliv og skabe nye muligheder for borgerne i store dele af landet, siger han.

Michael Svane pointerer, at med tanke på, at Danmark er på vej ind i en økonomisk krise, som vi ikke har set siden 1930’erne, er timingen for igangsættelse af byggeriet helt perfekt.

- Byggeriet af Femern-forbindelsen kan være med til at puste liv og optimisme i dansk økonomi. Og samtidig belaster den ikke investeringer i andre store offentlige byggeprojekter, da den er 100 procent brugerbetalt, siger han.

Begejstring hos ITD
Med aftalen om at sætte gang i byggeriet får projektet nu en tiltrængt fremdrift, og det glæder ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

- Femern-forbindelsen er en vigtig korridor, som vil bidrage til at binde Danmark og Tyskland tættere sammen. Det betyder, at godset langt hurtigere og mere effektivt kan transporteres fra Skandinavien til resten af Europa til gavn for både virksomheder og transportbranchen. Så aftalen om at sætte gang i byggeriet på den danske side er en rigtig god nyhed for vejgodstransporten, og der er grund til at rose alle partier i forligskredsen for beslutningen, siger Carina Christensen.

Femern-forbindelsen bliver i lighed med Storebælts- og Øresundsbroerne finansieret af brugerne og bliver med sine 18 km verdens længste sænketunnel for både biler og tog.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Østjysk vognmand holder kursen

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.172