23948sdkhjf

Trods trafikfald: Scandlines er stadig en pengemaskine

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et moderat fald i både fragt, passagerer og grænsehandel ændrer ikke på, at Scandlines har præsenteret et flot 2019-regnskab. Et svært år venter dog forude

Selvom der ikke var helt lige så mange biler, passagerer og fragtenheder med Scandlines trafikmaskiner på Femern Bælt sidste år, som der var i 2018, må det stadig være på sin plads at betegne den samlede forretning som en pengemaskine.

Driften af de i alt otte færger, hvoraf den ene er en reservefærge, og den anden er dedikeret til farligt godt, indbragte i fjor det kapitalfondsejede Scandlines et resultat efter skat på 115 mio. euro ud af en omsætning på 475 mio. euro. Det svarer til et oveskud på 857 mio. kroner ud af en omsætning på 3,54 mia. kroner. 

Ikke desto mindre er der tale om en tilbagegang i forhold til resultatet i 2018. Omsætning er faldet med to mio. euro, hvilket primært kan tilskrives en lavere omsætning i Scandlines' tre grænsehandelsbutikker, der går under navnet Border Shop.

Ferietrafik påvirket

Den svagt vigende grænsehandel hænger ifølge Scandlines sammen med, at den svenske krone lå lavt igennem 2019. Det afspejlede sig også i trafiktallene på færgerne, hvor ferietrafikken var den største årsag til en tilbagegang i antallet af biler og passagerer på tre pct. Tallet dækker sågar over en lille stigning på Gedser-Rostock, som altså ikke har kunnet opveje tilbagegangen på Rødby-Puttgarden.

Fragtmængderne faldt med fire pct., hvilket Scandlines forklarer med faldende forbrugertillid på grund af handelskriser og politiske spændinger. De to færgeruter omsatte tilsammen for 352 mio. euro. 

Læs også: DFDS afskediger 200 ansatte i Danmark i spareplan

Færgerne bidrog til driftsresultatet med 178 mio. euro, imens grænsebutikkerne gav et driftsresultat på 11 mio. euro. Tilsammenligning var driftsresultatet for færger og grænsehandel henholdsvis 180 mio. euro og 10 mio. euro i 2018. Ifølge Scandlines er det primært en skarp kontrol med omkostningerne, der er årsagen til det solide driftsresultat. 

Svært år i sigte

Meget tyder dog på, at 2020 på ingen måde kommer til at kunne måle sig med de foregående års store overskud. 

Det skyldes i særdeleshed corona-krisen, og i en pressemeddelelse fortæller Scandlines' CEO Søren Poulsgaard Jensen, at virusudbruddet og de efterfølgende rejserestriktioner medfører "en høj grad af usikkerhed og meget begrænset sigtbarhed for resten af året".

- Mens den private passagertrafik og Border Shop-aktiviteterne ventes at blive alvorligt påvirket af situationen, har vi opretholdt driften for at betjene vores fragtkunder og sikre kritiske leverancer af dagligvarer, medicin og andre fornødenheder, siger han. 

Læs også: Scandlines-CEO: Resten af 2020 vil være påvirket af krisen

Søren Poulsgaard Jensen tilføjer, at corona-udbruddet forventes at få en "markant negativ effekt på trafiktallene og årets økonomiske resultater".

Desuden vil passagertallene blive mærket af, at al togtrafikken mellem Danmark og Tyskland nu bliver dirigeret igennem Jylland, imens der bliver anlagt nye spor som en del af forberedelserne til den faste forbindelse. 

Også den fortsatte uro omkring brexit-konsekvenserne og den verserende handelskrig mellem USA og Kina forventes at kunne mærkes i Scandlines' 2020-regnskab.

Fortsætter grøn linje

Ikke desto mindre fastholder Scandlines i sin årsrapport, at rederiet i 2020 vil fortsætte bestræbelserne på at gøre flåden stadig mere klimavenlig. Ambitionen er at introducere den første emissionsfrie færge på Gedser-Rostock på mellemlangt sigte. 

I år vil bestræbelserne blandt andet komme til udtryk i monteringen af et 30 meter højt rotorsejl på 'Copenhagen', og i at anlægsarbejdet til et syv kilometer langt elkabel i Rødby er påbegyndt. Når kabelarbejdet er færdigt, vil hybridfærgernes batterier kunne lades med landstrøm.

Scandlines
mio. euro 2019 2018
Nettoomsætning 475 477
Resultat af primær drift 188 191
Resultat før skat 121 128
Årets resultat 115 125
Rentebærende gæld 978 768
Egenkapital 219 445
Antal ansatte 1533 1534
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.

Mere om: Færger | Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fiat viser elvarevogn med over 300 km. rækkevidde

Den kommende elektriske E-Ducato ligner sig selv, men bliver helt elektrisk og får en rækkevidde på op til 330 km. Desuden bliver bilen opgraderet med mere moderne køreindstillinger og nye opkoblingsmuligheder

Ny direktør til Postnord

Plus

Stema Shipping og Aabenraa Havn i nyt stort projektsamarbejde

Stema Shipping og Aabenraa Havn har endnu en gang optimalt udnyttet hinandens potentialer i et igangværende projekt. Aabenraa Havn, der er hjemhavn for Stema Shippings geografiske hovedsæde, er valgt som omdrejningspunkt for udskibning af bl.a. sand til en havvindmøllepark i Østersøen.

Plus

Vejdirektoratet åbner søgepulje til grøn erhvervstransport

Fra nu og frem til oktobr er det muligt at søge penge til projekter i den nye pulje som skal sikre flere el-ladestandere og mere grøn erhvervstransport – 

Fairtrans var forberedt på svært år: - Vi er ikke tilfredse

Nyhedsbrev

9.190 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Online Avis Arkiv

Inkasso skal jagte bøder fra udenlandske chauffører

Kun en ud af fem bøder bliver betalt, når udenlandske chauffører i Danmark får bøder for parkeringsforseelser. Resten bliver aldrig betalt, og nu skal det hav konsekvenser, siger transportministeren, som vil hyre et inkassofirma ind fra efteråret

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bestil, ring, skriv eller besøg os – hele sommeren!

Genbestil tidligere ordrer med få klik!

NOS A/S tilbyder Universal løfteøjer

2 nye Kel-Berg tiptrailere til Vognmand John Jørgensen ApS

Flot lakeret opbygning

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Medbringertruck med super-reach

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Send til en kollega

0.221