23948sdkhjf

Vognmand med hjertestarter

Efter at have været vidne til en dødsulykke for to år siden fylder Kim Ancher sin nye bil med sikkerhedsudstyr – og en hjertestarter. Den skal jeg ikke mangle igen, siger vognmanden.

Han har netop fået et nyt Scania-vogntog - og bag på både forvogn og kærre står der  ”Denne lastbil er udstyret med hjertestarter”.

Og det er der en helt særlig grund til.

I 2018 var Kim Ancker ude for en rigtig grim oplevelse i trafikken, hvor en forankørende billist mistede livet efter et hjertestop.

Den oplevelse ønsker Kim aldrig at komme ud for igen, så i forbindelse med investeringen i den nye Scania besluttede han sig for at tilkøbe en mobil hjertestarter til lastbilen.

Kan gøre en forskel

Allan Lassen fra Red Liv - og som underviser på Scania Driver Academy’s EU-efteruddannelse - har i den forbindelse været behjælpelig med råd og vejledning.

- Jeg ser det som lidt af en ”game-changer” med hjertestartere i lastbiler, siger Allan Lassen.

- De kan komme til at gøre en forskel i yderområderne og landområderne, hvor mange vognmænd og chauffører kører hver dag. Netop her kan der godt gå længere tid, inden hjælpen kommer frem; men hvis nu vognmanden eller chaufføren, der kører med hjertestarteren, også er tilmeldt som hjerteløber på hjertestarter.dk, vil de automatisk få besked og kan være utroligt hurtigt fremme. Og lige det med at være hurtigt fremme er altafgørende for at redde liv med en hjertestarter.

Nødbremsesystem og otte kameraer

Det med at sikkerhed fylder meget hos Kim Ancker. Inde i førerhuset er sikkerheden også i top. Med hele tre skærme, der sender input fra otte kamera, kan Kim Ancker følge med i alt, hvad der foregår omkring bilen.

Læg hertil Scanias Blind Spot Detection, der advarer chaufføren om fodgængere og andre trafikanter i de blinde vinkler, Opticruise automatisk gearkasse med clutch-on-demand, adaptiv fartpilot med Active Prediction og retarder, elektronisk parkeringsbremse med ”hill hold” og ”lane departure warning.”

Ja, Kim Ancher er endt ud med en af Danmarks mest sikre lastbiler.

Skræddersyet til perfektion

I øvrigt er hans ny Scania en R 520 8x2*6 med V8-motor der yder 520hk og 2.700 Nm på ren SCR. Bilen er udstyret med fire aksler med dobbelte foraksler, træk på én bagaksel og en styrbar støtteaksel bag den trækkende aksel. Herpå er monteret et R-dagførerhus, på fuld luftaffjedring, med tag i normal højde.

Det indvendige udstyr i bilen er, som det udvendige, flot med blandt andet to premium-sæder, begge med armlæn, varme og ventilation. Vognmanden har også valgt V8-læderpakke, 6 kW oliefyr, LED lyspakke, chaufførpakke +, infotainmentskærm med navigation, Bluetooth og DAB-radio, elektronisk taglem, tonede ruder, lamineret siderude og regnsensor. Der er endda installeret hvileudrustning, så man kan tage en kort lur på de længere ture.

Det er SAWO, der har udført opbygningen på bilen med en Nopa FTPL 320 lodret pendeltip og en HIAB X-HiPro 302 E-6 CD kran.

Opbyggerteamet hos Scania Ishøj har klargjort bilen med masser af flotte detaljer som blitzblink, roterblink og blitzbro, arbejdslys og Norges-bogie.

Bil og kærre forsikret med Scanias omfattende Scania Lastbilforsikring og finansieret af Scanias eget finansieringsselskab, Scania Finans.

Mosegaards Autolakering har stået for den flotte lakering af både bil og kærre, mens Karl-Johan Buur har plysset bilen efter alle kunstens regler.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094