23948sdkhjf

Vognmænd: Afstandskrav bliver afgørende for studenterkørsel

Retningslinjerne afgør, om det bliver muligt at køre studenterkørsel i år.

Sådan lyder budskabet fra et par af transportbranchens vognmand, som har flere års erfaring med at fragte nyudklækkede studenter rundt i det danske sommerland.

Læs også: Aflyste studenterkørsler vælter ikke vognmænds økonomi

- På studenternes vegne vil jeg håbe, det kan lade sig gøre. Men det kommer helt an på restriktionerne, om det er praktisk og fysisk muligt at gennemføre kørslerne, siger vognmand Claus Christiansen fra Ebberup Vognmandsforretning.

Kollega Anders Larsen, der er indehaver af Vognmand Anders Larsen, har samme holdning.

- Det er synd for studenterne, hvis de ikke kan komme ud at køre, men det skal selvfølgelig foregå efter reglerne og være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Virolog: Studenterkørsel vælter ikke læsset

Det er muligt at gennemføre de årlige studenterkørsler uden at sætte den positive corona-udvikling over styr. Det siger Søren Riis Paludan, professor i virologi og immunologi ved Aarhus Universitet, til DR.

Han bygger sin vurdering på, at faste hverdagsting indebærer en større risiko end enkeltstående begivenheder.

- Hvis det er på grænsen til, at der er mulighed for at gøre det, så synes jeg godt, at man kan gøre det ved sådan nogle ting, siger Søren Riis Paludan og tilføjer:

- Det er mere de der faste hverdagsting, der kører 24/7, man skal have øje på under genåbningen.

Svært at holde afstand
Den traditionelle studenterkørsel blev i starten af april bragt i fare for en aflysning som følge af corona-virussens hærgen. De seneste dages positive udvikling i både antal af smittede og indlagte har dog åbnet en dør på klem for, at studenterkørslerne alligevel gennemføres.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil(S) sagde torsdag til DR, at hun vil bede sundhedsmyndighederne vurdere, om studenterkørslen kan gennemføres forsvarligt.

Netop myndighedernes krav til en eventuel afvikling af studenterkørslen bliver afgørende for, om arrangementerne kan gennemføres, siger de to vognmænd, Transportmagasinet har talt med.

- Hvis der bliver krav om afstand, så kan vi ikke overholde det. Når vi får bilerne godkendt til kørslen, er det jo med henblik på, at studenterne sidder tæt sammen. Derfor ville et afstandskrav betyde, at vi maksimalt kunne have 8-10 studenter med ad gangen, og så er det som om, gassen går lidt af ballonen, siger Claus Christiansen.

Færre stop og mere håndsprit
Krav om håndsprit og om at bære maske kan måske bidrage til sikkerheden, vurderer vognmand Anders Larsen, og tilføjer:

- En anden ting, man kunne gøre, var at lade studenterne og chaufførerne teste for virus inden kørslen, som en del af løsningen. Måske også sørge for, at man havde lidt færre stop på ruten. Det vigtige er jo, at de unge få turen og oplevelsen, og får lov til at køre rundt og vise flaget, siger han.

Læs også: Aflyste studenterkørsler vælter ikke vognmænds økonomi

I sidste ende kommer det dog helt an på de unge selv, siger Claus Christiansen fra Ebberup Vognmandsforretning:

- De holder festen omme bagi bilen, og så kan vi ikke gøre det helt store for at håndhæve eventuelle restriktioner. Vi kan kun sikre, at rammerne er i orden. Derfor bliver det 100 pct. op til studenterne at overholde dem, for det har vi ikke chance for at holde øje med under kørslen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Grønt lys til studenterkørsel

Online Avis Arkiv

Nu er PEMA blevet TIP

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.688