23948sdkhjf

Aflyste studenterkørsler vælter ikke vognmænds økonomi

Det er ikke afgørende for økonomien, om studenterne alligevel får grønt lys til den traditionelle studenterkørsel i år.

Sådan lyder det fra et par af de vognmænd med erfaring inden for området, som Transportmagasinet har talt med.

- Det er noget vi har tilbudt i mange år, fordi vi synes, det er en sjov og god dag. Det er hyggeligt, men det er ikke noget, vores forretning er bygget op omkring, så det vælter ikke noget, hvis ikke vi kommer af sted. Men det ville være synd for de unge mennesker, siger Anders Larsen.

Virolog: Studenterkørsel vælter ikke læsset

Det er muligt at gennemføre de årlige studenterkørsler uden at sætte den positive corona-udvikling over styr. Det siger Søren Riis Paludan, professor i virologi og immunologi ved Aarhus Universitet, til DR.

Han bygger sin vurdering på, at faste hverdagsting indebærer en større risiko end enkeltstående begivenheder.

- Hvis det er på grænsen til, at der er mulighed for at gøre det, så synes jeg godt, at man kan gøre det ved sådan nogle ting, siger Søren Riis Paludan og tilføjer:

- Det er mere de der faste hverdagsting, der kører 24/7, man skal have øje på under genåbningen.

Afhænger af restriktioner

Han er indehaver af Vognmand Anders Larsen, der i år er booket til tre studenterture. Også hos Ebberup Vognmandsforretning, der kører omkring 12 studenterture om året, krydser man mest fingre på vegne af de unge mennesker.

- På studenternes vegne vil jeg håbe, det kan lade sig gøre. Men det kommer helt an på restriktionerne, om det er praktisk og fysisk muligt at gennemføre kørslerne, siger vognmand Claus Christiansen.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil(S) sagde torsdag til DR, at hun vil bede sundhedsmyndighederne vurdere, om studenterkørslen kan gennemføres forsvarligt.

Modtager henvendelser

De to vognmænd afventer derfor – sammen med tusindvis af kommende studenter – udfaldet af myndighedernes vurdering.

Og selv om studenterkørsler alene ikke holder hånden under vognmændenes økonomi, er efterspørgslen i markedet så absolut til stede.

- Vi har allerede fået flere forespørgsler fra studenterne, men vi kan ikke svare på noget. Vi må bare vente spændt, og så håber vi, det kan lade sig gøre, for det har de unge mennesker fortjent, siger Claus Christiansen fra Ebberup Vognmandsforretning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Østjysk vognmand holder kursen

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.5