23948sdkhjf

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Euro 5-lastbiler formenes adgang til miljøzonerne allerede fra den 1. januar 2022; men de kan få lov at køre ind i miljøzonerne, hvis der eftermonteres et partikelfilter.

Sådan lyder det i regeringens lovforslag, som miljøminister Lea Wermelin (S) har fremsat, og som andenbehandles i Folketinget i starten af juni. Loven er planlagt til at blive vedtaget den 4. juni, for der er på forhånd flertal for forslaget.

Problemet for transportbranchen er bare, at teknologien slet ikke passer til regeringens lovforslag. De to største lastbilmærker i Danmark - Scania og Volvo - advarer mod montering af partikelfilter på deres lastbiler.

- Udviklingen af Euro 6, som blev standard i 2013, omfattede en masse ændringer i motorens konstruktion og ikke bare ved at sætte noget udstyr på, siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark. 

- Det kan være ekstra vanskeligt for de biler, der kører inde i byerne, at holde temperaturen oppe i udstødningsfilteret. Der vil det have tendens til at stoppe til, fordi der ikke er varme nok.



Korttidsløsning
- Det er da et dilemma for en kunde, om han skal stole på leverandøren af bilen eller en producent af partikelfilter, medgiver Anton Freiesleben.

- Hvis bilen er dyr og ikke kører meget, så kan man måske forstå, at vognmanden vælger et filter, der skal udskiftes efter 70.000 km.

- Det er ikke nok bare at skrue et filter på, for det skal kunne virke i mange år. Efter syv år skal køretøjet stadig opfylde Euro 6-kravene, understreger Anton Freiesleben.

Forringer motoren
Også Volvo fraråder partikelfilter på biler med katalysator og Adblue-system (SCR). 

Læs også: Dispensation fra miljøzoner: Ansøgninger hober sig op

- Det giver store udfordringer for motoren med hensyn til modtryk og temperatur. Det vil i de fleste tilfælde ikke fungere på bilen, og det vil ikke overholde vores anvisninger for modtryk, siger produktchef Claus Henrik Jensen, Volvo Danmark.

- Som producent af lastbiler er vi underlagt EU-krav omkring certificering og godkendelse. Tilsvarende krav er der ikke til eftermontering af partikelfiltre, påpeger han.

- Det mest sandsynlige resultatet af et partikelfilter er et større forbrug af diesel, fordi modstanden er større i udstødningssystemet, når der også er monteret et partikelfilter.

- Modtrykket må ikke overstige 25 kPa (kilopascal, en trykenhed) for en 13 liters motor, understreger Volvo.

- Det vil svært at opfylde med en rørføring fra SCT katalysator til partikelfilter i kombination med trykfald i et partikelfilter. Der er stor risiko for, at motoren ikke vil fungere tilfredsstillende ved eftermontering af partikelfilter, og et forøget modtryk vil medføre et større brændstofforbrug og dermed mere emission.

Læs også: Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Giv 6 års zonegaranti
- Der bør arbejdes på en model, der sikrer, at man ved køb af ny bil har en garanti for, at køretøjet fortsat kan køre i en miljøzone i en periode på for eksempel minimum seks år. I dag ved en dansk vognmand ikke, om han må køre i sin Euro 6-lastbil i 2025, for måske får kun el-biler adgang til miljøzoner til den tid, siger Claus Jensen om lovforslaget.

I Sverige har vognmanden sikkerhed for, at en ny lastbil uanset senere nye regler kan køre i miljøzonerne i mindst seks år.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Hejselad til Vojens

Nyhedsbrev

9.176 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Online Avis Arkiv

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Vejpakken mangler kun formalia

Fragtmand rundede 100 år: Afslutter jubilæumsår i fin form

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Bilsyn har haft nok at se til under coronakrisen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Brdr. Nørulf A/S med en ny Kel-Berg maskinanhænger

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Komplet opbygning til entreprenør

Kran og tømmerlad leveret til AVAS

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Dan-Grit A/S med en ny Kel-Berg overføringsanhænger

Send til en kollega

0.188