23948sdkhjf

Italiensk opdatering

Iveco har atter forbedret deres varebil Daily.

Iveco Daily er en af de stærkeste varebiler på det danske marked med sin rammekonstruktion, der betyder, at den kan køre både med stor last og trailervægt uden at synke i knæ.

Bilen er nu blevet opdateret endnu en gang, og denne gang med en del forbedringer i kabinen, så chaufføren får en bedre komfort, og et nyt design af fronten for at øge kølingen, hvilket er nødvendigt til de kraftigste motor, som nu skal opfylde Euro 6-krav.

Rattet er i læder og er fladt i bunden, så man har en lettere ind- og udstigning. Der er kommet flere betjeningsknapper på rattet, så flere funktioner kan betjenes uden at flytte blikket fra vejen. Rattet kan nu indstilles både i længde- og højderetningen, så man kan få en mere individuel kørestilling.

Det eneste problem er, at man ikke kan få tilstrækkelig hældning i sæderyggen, så man sidder derfor stadig temmelig lodret i sædet. Alternativet er at rykke sædet længere frem, men så sidder man for tæt på rattet. Og så slås man med en lille afstand mellem pedalerne, når man skal flytte foden fra speeder til bremse.

Der er dog varme i førersædet og i sidespejlene.

Hurtig og nærmest lydløs
Testbilen har et 8-trins Hi-Matic automatgear, som gør kørslen i bytrafik meget behagelig. Gearskiftet er både hurtigt og nærmest lydløst. Det eneste, der ikke er lydløst, er lyden fra blinklyset. Det er godt nok højt.

Vi skal også nævne den fine aflæggeplads. Som noget nyt er der flere rum i instrumentbrættet og i dørene, og der er nu kommet et "hemmeligt rum" under passagersæderne.

I byen er man også glad for bilens elektrohydrauliske city-styring, der betyder, at man nærmest kan dreje rattet med en enkelt finger. Det letter styringen med 70 procent i forhold til den tidligere model, oplyser Iveco.

Når man kører på landevejen er virkningen ikke nær så kraftig.

10 km pr. liter
Testbilen havde den smidige 2,3 liters Fiat Power Train maskine med 160 hk og et drejningsmoment på 380 Nm ved 1.500 omdrejninger. Forbruget efter de nye WLTP målinger udgør cirka 10 km/l i gennemsnit. Bilen er miljømæssigt udstyret med SCR-efterbehandling og AdBlue-tilsætning.

Bilen er ganske hurtig, så man skal passe på fartgrænserne. Der er dog både fartbegrænser og fartpilot.

Alt slags sikkerhed
Man kan få Daily med alle typer af sikkerhedsudstyr som for eksempel adaptiv fartkontrol. Vores testbil havde det dog ikke; men der er lige nu danske kampagne-udstyrs modeller, hvor hele sikkerheedspakken koster 15.000 kroner.

Her får man blandt andet ekstraudstyr som adaptiv fartpilot, LED forlygter, kø-assistent og navigation.

Sidevinds-assistent og linjevogter også med i bilen, men det er almindelig standard.

Tilbuddet er ifølge Iveco så favorabelt, at kunderne ikke kan lade være med at vælge det - og de fleste biler, der tages hjem, er da også bestilt med pakken; men af en eller andet årsag havde testbilen det ikke - heller ikke navigation og skiltegenkendelse.

Nævnes skal også elektronisk parkeringsbremse, hill descend (bakkehjælp) samt Traction Plus antispin, der giver mere vejgreb på smattet underlag.

Lysere og lækrere
I den nye udgave er der også gjort meget mere ud over farvedifferentieringen i kabinen med blå nyancer - og det gør det lysere og lækrere at se på instrumentbrættet. Samtidig er kvalitetsindtrykket også blevet bedre.

Varerum på 9 kubik
Testbilen, som vi prøvede, var en bil med 9 kubikmeter varerum. Det er et segment, som Iveco hidtil ikke har været så store i. Iveco er bedst kendt for sine større modeller med 12 kubikmeter varerum.

Testbilen havde beklædt varerum fra Prime Design med låg over de otte fastgørelseskroge, så fordybningen ikke fyldes op med f.eks. rester fra byggematerialer. Udover disse otte kroge, er der yderligere to kroge uden låg.

Bagdørene åbner i øvrigt lidt under 180 grader. Der er trin i varerummet, så man let kommer ind og ud - og så kan vi nævne et trin i forkofangeren, så man kan træde op og nå ruden for rengøring for is.

Som en lille lastbil
- Vi tror, at Daily med sin større robusthed og øgede komfort vil være interessant for kunderne, salgschef Jeppe Heidemann, som har ansvaret for Ivecos såkaldte "Light produkter."

- Bilen er faktisk opbygget som en lille lastbil, men har med sit baghjulstræk en lille vendediameter i forhold til de forhjulstrukne konkurrenter i klassen. Dertil kommer en nyttelast på 1.308 kg. for modellen med 9 kubikmeter varerum.

Vil øge markedsandelen
Iveco håber, at man med de nye Daily-modeller kan øge salget med to procentpoint - det vil sige fra 980 biler i 2019 til 1.100 biler i indeværende år; men det ønske var udtrykt inden corona-krisen for alvor brød ud og fik varebilssalget til at styrtdykke de efterfølgende måneder.

Inen for de seneste fem år har Ivevo Daily blev kåret til Årets Varebil i Europa - Van og the Year. I 2015 skete det, da man præsenterede den nye generation. I 2018 skete det, da man lancerede Daily’en i en "Blue Power" udgave med flere miljøvenlige funktioner.

God trækkraft
Vi har testet den nye Daily over flere omgange både med og uden læs; men motoren er så smidig, at der er god trækkraft selv med fuld last.

Iveco har gjort meget ud af infotainment-systemet - kaldet Hi-Connect, der omfatter flådestyring og øget fokus på digitalisering, automation, eftermarked og elektrificering.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094