23948sdkhjf

Vognmand med eget værksted: - Vi er måske lidt gammeldags herude i Billund

Outsourcing og asset-light er blandt de hotteste buzzwords, når det kommer til at drive transportvirksomhed i 2020. Som et godt eksempel behøver man ikke kigge længere end til landets største transportkoncern DSV, der knap selv ejer en lastbil.

I den modsatte grøft findes der dog stadig transportvirksomheder, der sætter lid til, at selvgjort er velgjort. Én af dem er Jørgen Poulsen, der er direktør hos HT Transport i Billund.

Her er langt de fleste lastbiler købt og betalt, og når de skal til service, så sker det på virksomhedens eget værksted, fortæller direktøren til Transportmagasinet.

- Vi har vores eget værksted med egne mekanikere ansat til at servicere vores vognpark. Med omkring 225 enheder er der stort set en enhed, der skal til syn om dagen, så det er fast arbejde, siger han, og fortsætter:

- I dag går mange meget i den anden retning, med servicekontrakter og lejede lastbiler, men vi har valgt at eje vores eget materiel. Vi er måske lidt gammeldags herude i Billund, men det virker for os.

Udvidet værksted
Det er desuden ikke en strategi, der står til at blive lavet om i den nærmeste fremtid – sidste år udvidede HT Transport værkstedet med 300 kvm, og i samme ombæring investerede man i en såkaldt søjlelift, der kan løfte lastbilerne op i behagelig arbejdshøjde.

- Det kan jo være et hårdt arbejde for knæ og resten af kroppen, når mekanikeren ligger og kravler på gulvet eller nede i en grav, og derfor har vi investeret i en ny søjlelift. Det gælder alle vores medarbejdere, at vi forsøger at skabe nogle gode arbejdsforhold for dem, siger Jørgen Poulsen.

For to år siden investerede virksomheden i et nyt kontor, der skulle sikre arbejdsmiljøet for de kolleger, der hver dag bruger mange timer bag skrivebordet.

Investerer i sig selv
Generelt er det ejernes holdning, at overskuddene skal blive i virksomheden – hvilket også afspejles i regnskabet, hvor HT Transport sidste år brugte mere end 12 mio. kr. på materielle investeringer.

Og det er faktisk ikke en ulempe at have foden godt plantet under eget bord, når verdenskonjunkturerne bevæger sig op og ned, og en lastbil måske i en periode skal stå stille, pointerer Jørgen Poulsen:

- Vi trækker ikke overskuddene ud. Vi bruger dem til at konsolidere og investere i os selv – det er nok heller ikke så moderne, men vi vil hellere have, at pengene arbejder inden for firmaet, og derfor køber vi langt det meste af vores materiel kontant. Det betyder også, at vi står stærkere, når vi står i sådan en situation, som vi står i nu, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204