23948sdkhjf

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

| Af Redaktionen/CGC | Tip redaktionen om en historie

ATL, DI Transport og 3F vil drøfte retsstillingen for chauffører på svinetransporter med fødevareminister Mogens Jensen. Chaufførerne bliver fortsat straffet for at overtræde dyreværnsloven, hvis de fragter en syg eller skadet gris til slagteriet.

I en halvandet år gammel politisk aftale blev det ellers præciseret, at det først og fremmest er landmanden og transportvirksomheden, der er ansvarlige for, at grisene er transportegnede.

Det skriver ATL på sin hjemmeside.

De tre organisationer sendte i sidste uge et brev til fødevareministeren og bad om et møde. Den konkrete anledning er, at Rigsadvokaten har slået fast, at anklagemyndigheden ikke har tænkt sig at ændre praksis i forhold til chaufførerne, selvom politikerne har ønsket at flytte ansvaret i retning af landmændene og transportvirksomhederne.

Bøder på 25.000 kr.
Det betyder, at hammeren fortsat vil falde særdeles tungt, hvis en dyrlæge på slagteriet vurderer, at en gris ikke var egnet til transport. Chaufføren risikerer en bøde på helt op til 25.000 kroner, mens vognmanden præsenteres for bøder på 50-100.000 kroner.

- Der kan være tale om skader på grisene, som ikke umiddelbart kan ses. Alligevel forventer man, at chaufføren skal få øje på skaderne på et kort øjeblik. Det er urimeligt, og det har skræmt chauffører væk fra branchen, at de risikerer at miste en månedsløn, hvis de får en bøde, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

ATL, DI Transport og 3F peger i brevet til ministeren på, at væsentlige forbedringer af dyrevelfærden i forbindelse med transport kun kan ske, hvis landmanden har det primære ansvar. Organisationerne skriver, at de vil drøfte chaufførernes retsstilling med ministeren, da de nuværende sanktioner kan have væsentlige negative konsekvenser for både chauffører og transportvirksomheder.

Benhårde sanktioner
SPF-Danmark er landets største transportør af levende grise. Hvert år står selskabet for næsten 35.000 transporter af slagtegrise eller søer, og antallet af grise skal tælles i millioner. Det er meget sjældent, at der slipper grise forbi selskabets chauffører, som senere viser sig ikke at være egnede til transport. Problemet er, at sanktionerne er benhårde, hver gang det sker.

Da ATL senest omtalte problemstillingen sagde transport- og logistikchef Henrik Ringskær hos SPF-Danmark:

- Ansvaret for om grisene er sunde og raske, ligger hos landmanden. Chaufføren kender ikke den enkelte gris’ sygdomshistorie, og når han driver grisene gruppevis og efter alle eksperters anbefalinger, vil der være en risiko for, at der kommer en gris med, som måske ikke er egnet til transport. Vi sorterer grise fra hver dag, og jeg mener, vi kan være stolte af det arbejde, vi udfører, når vi har et niveau, hvor embedsdyrlægen har en anden vurdering hos 0,005 promille af alle grise, sagde Henrik Ringskær.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Grenaa Havn i ny udvidelse

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Nyhedsbrev

9.170 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Hejselad til Vojens

Online Avis Arkiv

Biodiesel på seks Q8-stationer

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Vejpakken mangler kun formalia

Fragtmand rundede 100 år: Afslutter jubilæumsår i fin form

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Bilsyn har haft nok at se til under coronakrisen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Brdr. Nørulf A/S med en ny Kel-Berg maskinanhænger

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Komplet opbygning til entreprenør

Kran og tømmerlad leveret til AVAS

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Dan-Grit A/S med en ny Kel-Berg overføringsanhænger

ISO 9001 Inspirationsseminar

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Efter COVID-19 - Hvordan har transportbranchen det?

Er du leverandør til Banedanmark?

HUSK, vi har åbent hele sommeren

Send til en kollega

0.172