23948sdkhjf

Direktør om krisen: - Vi skal ikke klynke

Leif Midtgaard Pedersen er administrerende direktør i ICT Logistics, der har hovedkontor i Herning. Som mange andre er de også her mærket af corona-krisen.

- I 1. kvartal af 2020 opnåede vi nogle resultater, der lå væsentligt over vores budgetter. Men at Q1 ser godt ud er ikke en stor overraskelse, for Corona-krisen tog først for alvor fat i anden halvdel af marts, og derfor er effekterne ret begrænsede på det, vi har set indtil videre. Det kommer helt klart til at give udfordringer, når vi skal se på Q2, siger han, og tilføjer:

- I transportbranchen skal vi ikke klynke, for vi er en branche, der altid er brug for, modsat dem der for eksempel har et flyselskab eller er i underholdningsbranchen. De har det rigtig svært, og vil blive ved med det et godt stykke tid endnu.

Benhårdt fokus 24-7
Men bare fordi, man er begunstiget af at befinde sig i en branche, der overordnet set stadig holder hjulene i gang, er det ikke ensbetydende med, at krisen ikke kan få store effekter for transportvirksomhederne, vurderer Leif Midtgaard Pedersen.

- Resten af 2020 kommer til at kræve et benhårdt fokus 24-7, hvis man skal styre sikkert igennem. Der er mange biler, der holder hjemme, og jeg er bange for, at det ikke er dem alle sammen, der kommer ud at køre igen, siger han, og fortsætter:

- Især de mange biler, som leveres af vognmænd i Østeuropa. De vognmænd kan blive så udfordrede af krisen, at de ikke klarer den. De har ikke samme adgang til fornuftige hjælpepakker, og ej heller velvillige banker, som vi har herhjemme. Jeg kan frygte, at der bliver kapacitetsmangel, og det kan blive voldsomt. Jeg mener, der er grund til saglig og faglig bekymring.

Langt sejt træk
Et gammelt mundheld lyder, at ”det er svært at spå, især om fremtiden” – og det er ikke blevet mindre aktuelt nu, hvor alle er på mere eller mindre ukendt territorie, vurderer direktøren.

- At vi sidder og prøver at kigge 3 måneder frem lige nu, er næsten til at grine af, for vi aner reelt ikke, hvad vi måler på. Det er ligesom at måle afstand med et gummibånd, og derfor har flere børsnoterede selskaber også besluttet at suspendere deres forventninger for året, siger han - og kommer alligevel med en enkelt lille spådom:

- Dem, der lever af at producere volumen, de har det rigtig svært lige nu, og det vil de blive ved med at have, indtil der begynder at komme noget mere volumen retur til systemet igen. Det er også en af grundene til, at jeg siger, at det ikke bare er tilbage til normalen om et halvt år – vi kan risikere at skulle flere år ud i fremtiden, før vi er på den anden side af det her igen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fairtrans var forberedt på svært år: - Vi er ikke tilfredse

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Inkasso skal jagte bøder fra udenlandske chauffører

Kun en ud af fem bøder bliver betalt, når udenlandske chauffører i Danmark får bøder for parkeringsforseelser. Resten bliver aldrig betalt, og nu skal det hav konsekvenser, siger transportministeren, som vil hyre et inkassofirma ind fra efteråret

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Nyhedsbrev

9.188 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Online Avis Arkiv

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Medbringertruck med super-reach

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Send til en kollega

0.188