23948sdkhjf

DFDS afskediger 200 ansatte i Danmark i spareplan

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Det danske rederi DFDS vil spare en kvart milliard kroner i omkostninger og vil derfor skære 650 stillinger – heraf 200 i Danmark.

Det oplyser rederiet mandag i en meddelelse til fondsbørsen.

DFDS beskriver manøvren som en "tilpasning til nye markedsvilkår".

- Tilpasningen til de nye markedsvilkår medfører beklageligvis, at omkring 650 medarbejdere vil forlade DFDS i de kommende måneder, hvoraf 200 er ansat i Danmark, skriver DFDS.

Rederiet forklarer, at siden corona-pandemien for alvor ramte Europa i midten af marts, har DFDS udviklet en plan med et længere perspektiv. Planen implementeres i de kommende måneder.

Læs også: Scandlines-CEO: Resten af 2020 vil være påvirket af krisen

- Vores indledende tilpasning til covid-19 er kommet godt i mål. Vi tager nu yderligere skridt for at sikre den langsigtede vækst og effektivitet. Samtidig fortsætter vi med at holde øje med med nye muligheder, der kan opstå, siger DFDS' CEO Torben Carlsen i meddelelsen.

DFDS har i alt i omegnen af 8600 medarbejdere.

Satser på fragt

Tilpasningen medfører, at DFDS fremover vil forsøge at saste mere på fragt, som ikke er underlagt de samme restriktioner som passagerforretningen. Det større sats indebærer blandt andet, at salg af større industriløsninger til fragtkunder, der involverer både færge- og logistikdriften, bliver kombineret i én enhed, der skal drive salget på tværs af DFDS’ organisation.

Enheden bliver en del af divisionen Logistics, og ifølge DFDS vil ændringen både styrke det kommercielle fokus og sørge for, at overlappende funktioner bliver afskaffet. Desuden vil fragt- og logistikdriften blive tilpasset de nye markedsvilkår, blandt andet igennem en "optimering" af driften af havneterminaler og kørsel.

Læs også: Stena Danica vender tilbage med dagsture for svenskere til Frederikshavn

Et andet led i tilpasningen er, at ferry-divisionen fremover kommer til at fokusere på at levere pålidelige og omkostningseffektive ydelser til speditører og vognmænd. DFDS' passagerkoncepter er allerede tilpasset i forhold til ændringerne i rejsemarkedet, hvor målgruppen nu i højere grad er passagerer, der primært rejser for transportformål. Det vil for eksempel sige ferierejser, i modsætning til at rejse for oplevelsens skyld på de såkaldte mini-cruises på Oslo-København og Newcastle-Amsterdam. Derfor er koncepter og tilbud ombord på færgerne blevet forenklet.

Endelige skal en række forbedrings- og effektiviseringsprojekter forenkle og fokusere funktioner, der understøtter driften. Det omfatter en omorganiseret og integreret IT- og digital organisation samt reduktion af flere funktioner.

Går bedre end ventet

Fyresedlen til de 200 danske medarbejdere betyder, at DFDS træder ud af den danske aftale om lønkompensation fra i dag. Rederiet forventer en engangsomkostning knyttet til afskedigelserne på omkring 100 mio. kroner i 2020, som vil blive bogført under særlige poster i regnskabet.

Det er de ovenstående initiativer, der forventes at give besparelser svarende til 250 mio. kroner om året. Forventningen er, at tiltagene i 2020 vil give en positiv effekt på bundlinjen på 50-75 mio. kroner. 

Læs også: DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Det er ellers gået bedre med fragtmængderne i andet kvartal, end DFDS havde forventet, fremgår det af meddelelsen. Ud af de 12 fragtfærger, der er blevet lagt op siden midten af marts, er de fem nu tilbage i drift.

Stor usikkerhed i passagerforretning

Værre ser det ud for de færger, der har passagerer som den primære målgruppe. Hvor Oslo-København nu er genåbnet med et fast stop i Frederikshavn, ligger færgerne fra Amsterdam-Newcastle stadig stille, ligesom passagertrafikken på Den Engelske Kanal, indtil rejserestriktionerne til og fra Storbritannien bliver lempet. 

- Usikkerheden er fortsat ekstraordinært høj, særligt for rejsemarkedet. Det medfører, at der fortsat vil kunne forekomme betydelige ændringer i resultatforventningen og dens forudsætninger i anden halvdel af året, skriver DFDS i meddelelsen.

Som Søfart tidligere har skrevet, har den nye virkelighed for DFDS' passagerforretning, som sidste år udgjorde 16 pct. af rederiets omsætning, ført til en opsplitning af passageraktiviteterne og dertil hørende ny ledelse.

Mere om: dfds | færger | ro/ro
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyhedsbrev

9.178 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Online Avis Arkiv

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Hejselad til Vojens

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Biodiesel på seks Q8-stationer

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Send til en kollega

0.297