23948sdkhjf

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Henrik Olsen kan i dag 1. juli fejre 40-års jubilæum hos Peder Olsen & Søn, Fragt- og Vognmandsforretning A/S, Odense.

Henrik Olsen er tredje generation i familievirksomheden. Han blev som 21-årig i 1980 uddannet speditør hos Samson Transport Co. i Odense og havde planer om at rejse ud og få en karriere i det store udland, men sygdom i den nærmeste familie fik ham på andre tanker.

Dengang havde vognmandsforretningen 12 lastbiler og 12 chauffører – en stor forretning, tiderne taget i betragtning. De fire hængertræk og to forvogne kørte fragtrute mellem Odense og København, og de sidste seks lastbiler kørte på Fyn.

I 1984 overtog Henrik den 65 år gamle vognmandsforretning og satte gang i en modernisering og en tilpasning til nye tider. I en periode brugte Henrik også sin erfaring fra læretiden i international transport, og han havde flere biler, der kørte eksport blandt andet til Sverige og Polen.

I starten af firserne havde efterdønningerne efter halvfjerdsernes oliekrise endnu ikke lagt sig. Det var fattigfirserne, sagde Statsminister Anker Jørgensen, og der var en rente på 22 procent. Da Henrik altid har været fast i troen på, at man skal arbejde sig ud af en krise, sendte han en ansøgning til amtets trafikudvalg. På den baggrund fik virksomheden i 1986 tildelt fragtruten Odense - Søndersø og Bogense. Det blev efterfølgende til flere fragtruter til det nordfynske, blandt andet Otterup og Skamby, der dengang var selvstændige ruter.

I slutfirserne ophørte de statslige koncessioner, og fragtforeningerne i Danmark begyndte en sammenlægning. Henrik kunne lide ideen om, at forskellige fragtmænd kunne hjælpe hinanden, så han meldte sig under fanerne.

I dag råder Peder Olsen & Søn over 80 køretøjer og næsten 100 medarbejdere, men en årlig omsætning omkring 80 millioner kroner. Og rejsen slutter ikke her, lover Henrik Olsen. Skulle nye forretningsområder byde sig til, er han klar.

Nye ideer og omstilling til nye tider er fortsat en spidskompetence i Peder Olsen & Søn, og virksomheden har for nylig bestilt sin første el-lastbil, som et led i arbejdet med at introducere nye og mere miljørigtige transportformer. El-lastbilen, der bliver leveret til efteråret, skal betjene Odense Centrum.

I den svære tid under corona-krisen, hvor mange ting i dagligdagen blev ændret, har firmaet endnu engang måttet tilpasse sig nye vilkår. Henrik selv måtte arbejde hjemmefra, og det blev op til dygtige og dedikerede medarbejdere at tackle den ekstraordinært travle tid med mange nye leveringer.

Henrik Olsen har altid opretholdt en skarp og direkte facon, men altid imødekommende og jovial overfor medarbejderne. Han tager sit ansvar som virksomhedsleder alvorligt, og har slået et slag for, at virksomheden selv er med til at uddanne fremtidens arbejdskraft, og dermed har Peder Olsen & Søn altid op til flere elever ansat.

Privat er Henrik Olsen gift med Charlotte. I ferierne bruger de enhver undskyldning til at smutte en tur til favorit-rejsemålet Frankrig – gennem tiden med rygsæk på nakken, overskrævs på en motorcykel eller bag rattet i bilen, men i dag mestendels til parrets feriehus i Provence, hvor god mad og selvfølgelig fransk vin altid har fyldt meget.

I 1992 fik Henrik konstateret sklerose, men det ændrede ikke umiddelbart noget i hans tilværelse; Henrik insisterede på at passe sit arbejde og ufortrødent rejse Frankrig tyndt i ferietiden. Desværre betød en forværring af sygdommen i 2010, at han i dag er henvist til et liv i kørestol - men det knækker absolut ikke hans appetit på livet. Og møder han udfordringer i sit arbejdsliv, er han også godt hjulpet, for som han siger: ”Jeg har altid været så heldig, at jeg har kunne ansætte nogle gode medarbejdere, der efterhånden har kunnet hjælpe mig med det, jeg ikke selv kan klare”.

I anledning af Henriks jubilæum og firmaets nyligt overståede 100-års jubilæum er der oprettet en Jubilæumsfond, så alle medarbejdere hos Peder Olsen & Søn A/S i fremtiden kan få jubilæumsgratiale ved runde og halvrunde jubilæer.

Dagen fejres med pølsevogn hele døgnet til alle medarbejdere og kolleger på Danske Fragtmænds terminal i Tietgenbyen, og sluttes under mere intime rammer for kollegaer og venner hjemme i privaten.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fairtrans var forberedt på svært år: - Vi er ikke tilfredse

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Inkasso skal jagte bøder fra udenlandske chauffører

Kun en ud af fem bøder bliver betalt, når udenlandske chauffører i Danmark får bøder for parkeringsforseelser. Resten bliver aldrig betalt, og nu skal det hav konsekvenser, siger transportministeren, som vil hyre et inkassofirma ind fra efteråret

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Nyhedsbrev

9.188 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Online Avis Arkiv

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Medbringertruck med super-reach

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Send til en kollega

0.172