23948sdkhjf

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Med Vejpakkens vedtagelse sikres der nye, enklere og mere ensartede regler for transportbranchen på tværs af de europæiske landegrænser samt ordnede forhold for chaufførerne i fremtiden.

Det mener flere danske branchedirektører. 

De nye regler vil ifølge aktørerne blandt andet forbedre chaufførernes arbejdsvilkår, indføre særlige regler for udstationering af chauffører i international transport og ajourføre bestemmelserne om adgang til godskørselsmarkedet. De vil også gøre håndhævelsen mere effektiv.

- Det er et stort skridt på vejen mod at sikre ens regler og lige konkurrencevilkår på tværs af de europæiske landegrænser. Det vil samtidig udgøre fundamentet for at få skabt ordnede forhold for chauffører og dermed ro i transportbranchen, siger Jesper Kronborg, der er branchedirektør i SLD, der repræsenterer store danske virksomheder, der løser transport-, logistik- og distributionsopgaver inden for vejgodstransportområdet. 

Hos DTL - Danske Vognmænd - mener man ligeledes, at de nye regler vil gavne de danske chauffører.

Læs også: EU: Vejpakke strider mod klimamål

- Lad os være ærlige. Det har været en arbejdssejr. Processen har ikke været køn, og der er både blevet hevet i trøjen, været spark over skinnebenene, tilbagelægninger til målmanden, forlænget spilletid, straffesparkskonkurrence og uroligheder på tribunen undervejs. Men nu har Europa-Parlamentet fløjtet kampen af, og der står 10-0 på lystavlen, siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard. 

-De danske vognmænd er på det vindende hold og står betydeligt stærkere inden returkampen, der kommer til at handle om implementeringen og myndighedskontrollen i medlemslandene, tilføjer han.

Blandt "scoringerne" var stramning af reglerne for cabotage, returnering af lastbil til hjemlandet hver 8. uge, mulighed for at Danmark kan lade kombitrafik omfatte af cabotagereglerne, løn til chauffører både ved cabotage og ved tredjelandskørsel skal følge niveauet i de lande, hvor transporten udføres, den nye smart takograf med gps vil sikre en langt bedre håndhævelse, og varebiler i international transport skal også have tilladelse og takograf.

De vigtigste punkter i Vejpakken

Europa-Parlamentet har endeligt vedtaget EU's vejpakke, og det medfører betydelige ændringer for transportsektoren.

Her er en gennemgang af den omfattende pakkes hovedtræk:

Grundprincippet for chaufførernes løn skal være "samme løn for samme arbejde på samme sted".

Vognmandsfirmaer skal have en driftscentral med parkeringspladser til deres lastbiler, og de skal vende tilbage til denne mindst hver ottende uge.

Chaufførens ture skal tilrettelægges, så vedkommende kan komme hjem hver fjerde uge.

Cabotage, som er indenrigstransport af gods i et andet land end det, hvor køretøjet er registreret, begrænses til tre kørsler på syv dage.

For at forhindre "systematisk cabotage" indføres en "nedkølingsperiode" på fire dage, hvor køretøjet skal have været ude af landet for igen at måtte køre disse indenrigsture væk fra hjemlandet.

Køretøjerne skal, som et værn mod postkasseselskaber, have en betydelig del af deres ture i det land, hvor de er registreret.

Mindre og lettere transportvogne skal også udstyres med takografer, der registrerer køre- og hviletid.

Disse mere intelligente takografer skal også registrere, i hvilke lande køretøjet befinder sig, så politiet kan se, om regler for cabotage er overholdt. Opgradering til nye takografer skal ske senest fra 1. januar 2025.

Den ugentlige hvileperiode må ikke være i lastbilens kabine. Virksomheden skal betale for overnatning.

Dele af vejpakken træder i kraft allerede efter 20 dage, mens andre dele først vil være gældende fra 2025.

Kilder: EU-Kommissionen og EU-Parlamentet

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.095