23948sdkhjf

EU: Vejpakke strider mod klimamål

EU-Kommissionen er blevet bekymret for, at vejpakken, som Europa-Parlamentet godkendte i sommerferien, strider imod EU’s eget mål om reduktion af C02.

En af konsekvenserne af vejpakken er, at lastbiler skal returnere til deres hjemlande (indregistreringslande) hver ottende uge. Det giver unødig tomkørsel, mener Kommissionen.

Det er EU-Kommissionen, der selv er ophavsmand til vejpakken; men lige netop kravet om returnering til hjemlandet hver ottende uge var ikke med i Kommissionens oprindelige vejpakke-plan fra 2017.

DTL: Tvivl er et falsum

DTL, som har presset hårdt på for at få vejpakken godkendt, mener, at EU-Kommissionens påstand om øget tomkørsel i forbindelse med returnering af lastbilen er forkert.

- Hvis vi får stoppet incitamentet til social dumping og spekulation i dieselpriser, vil det være til gavn for klimaet, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

- Med de nye vejpakke-regler vil en danskejede lastbil, som hidtil har været indregistreret med rumænske nummerplader, komme tilbage på danske plader. Den kan køre hjem i garagen om aftenen hos den danske vognmand og skal ikke retur til Rumænien – hvor den i øvrigt aldrig har været tidligere.

- Hvis vi fjerner incitamentet til spekulation i lavtlønschauffører og social dumping, så bliver kampen om driftsbesparende initiativer ført væk fra løn og over på brændstof. Så er vi for alvor på vej mod mindre udslip, bedre kørselsplanlægning, mindre tomkørsel, mindre spekulation i dieselpriser og mere brændstofbesparende kørsel, fastslår Østergaard.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125