23948sdkhjf

Chauffør får den første nye MAN

H. Schwarz Transport i Middelfart blev første danske vognmand til at få leveret den nye MAN TGX. Han får endnu en om lidt.

Alle har ventet i spænding på, at den nye MAN Truck Generation skulle lande i Danmark - ikke mindst kunderne.

Grundet corona-krisen er hele lanceringen blevet forsinket. De første demo-biler ankom først på sommeren, og den første kundesolgte bil er netop leveret.

Det er vognmand Henning Schwarz fra Middelfart, som har fået overleveret nøglerne til den første MAN TGX i den nye generation - og nøglerne blev straks givet videre til hans dygtige chauffør, Michael Hansen.

Michael har kørt for Henning Schwartz i 17 år og får nu sin fjerde MAN som arbejdsplads.

- Jeg glæder mig helt vildt og kan se, at der virkelig er sket nyt for os chauffører, når det kommer til indretningen af førerhuset, siger Michael Hansen med et stort smil.

Vognmanden selv er lige så begejstret.

- Det er virkelig en chaufførvenlig bil. Det nye rat, gearskiftet og MAN SmartSelect er perfekt, siger Henning Schwarz, som inden længe kan glæde sig til at modtage endnu en ny MAN TGX. Den skal han selv være chauffør i.

Fakta om den nye MAN TGX

Bilen er leveret af MAN Odense og er en model 28.510 boogietrækker, som inden leveringen skulle klargøres med ny lysbøjle med fjernlygter, nye hjulkapsler og BUFFL-beklædning af kabinen samt en flot ydre dekoration.

Den nye MAN TGX er på 510 hk og kan som boogiebil gå op til 28 ton. Den er udstyret med det nye GX-førerhus, som er MAN’s største. Før i tiden gik det under navnet XXL.

Bilen er også udstyret med MAN’s elektroniske håndbremse. Man behøver ikke trække håndbremsen. Den aktiveres automatisk, når man slukker tændingen. Den deaktiveres, når man træder speederen. Der er også komfort steering, som gør bilen meget nem at manøvrere med.

En anden nyskabelse fra MAN er "Lane Change Support". En radar holder øje med bevægelser i den blinde vinkel ved højre side af lastbilen - og et lille advarselslys i sidestolperne lyser, hvis der er nogen i området.

MAN i 20 år

Henning Schwarz startede sin vognmandsforretning for 20 år siden, og det gjorde han med en MAN F2000.

Siden har han haft 12 MAN-lastbiler.

- Noget af det, der er vigtigt for mig, når jeg køber en lastbil, er, at mine chauffører bliver godt modtaget på værkstedet, og at værkstedsservicen bare spiller.

- Derudover har brændstoføkonomien også noget at sige.

- Derfor glæder jeg mig over den seneste dokumentation på brændstofbesparelse på den nye lastbil, slutter Henning Schwarz.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109