23948sdkhjf

Renovationsfolk på skræddersyet EU-kursus

De obligatoriske EU-efteruddannelser, som medarbejdere i transportbranchen skal på hvert femte år, kan være en udfordring at planlægge for arbejdsgiveren, fordi folkene skal undværes i en uge.

Og for kursusdeltagerne er indholdet ikke altid lige motiverende. Som oftest fordi EU-beviset bliver fornyet på centrale kurser, der samler chauffører fra forskellige brancher med forskellige daglige opgaver.

Pensum føles ikke relevant nok. Eller som driftschef i renovationsfirmaet Meldgaard Miljø Martin Borgersen illustrerer problemet – og løsningen:

- Vores medarbejdere har altid haft svært ved at se, hvorfor de skulle sidde og høre om køre-/hviletidsbestemmelser og fastsurring af gods og alt muligt andet, som ikke er relevant for dem, men måske for chaufføren ved siden af, hvis vedkommende er langturschauffør. Derfor kom vi til at tænke på, om vi kunne lave EU-efteruddannelsen mere branchebestemt for vores egne medarbejdere.

Skolebænk og praktik

Som sagt så gjort. I samarbejde med Dekra har Meldgaard Miljø i begyndelsen af september afsluttet sit første specialdesignede EU-kursus, hvor medarbejderne både var på skolebænken og i praktisk aktion i virkelighedsnære køreøvelser.

I planlægningen af kurset havde Meldgaard og Dekra arbejdet sammen om at ramme netop de ønsker, som Meldgaard havde til nye vinkler på deres egen EU-efteruddannelse.

Kursets branchedage havde naturligvis fokus på renovation, og på den valgfrie kursusdag handlede det om køreteknik og sikkerhed for renovationsfolk.

- De obligatoriske emner i undervisningen ligger naturligvis fast, men ved at holde kurset selv i samarbejde med Dekra kunne vi trække debatterne i den teoretiske undervisning i vores egen retning, så de blev mere relevante for deltagerne, siger Martin Borgersen.

Køreteknik og sikkerhed

Øvelserne i køreteknik og sikkerhed i Meldgaards egne skraldebiler på Dekra Sydjyllands bane i Vejen var også tilrettelagt specielt til renovationsvirksomhedens behov.

- Køreteknik og forebyggelse af skader og farlige situationer er uhyre relevant for os. En skraldebil kommer jo på alle typer veje, og renovationsarbejderen forlader hele tiden bilen for at løse opgaver, ofte i eller meget tæt på den øvrige trafik. Det er nogle helt andre sikkerhedsspørgsmål, der optager os end godschaufføren på langtur. Alt det kunne vi sætte fokus på i kraft af samarbejdet med Dekra.

Maksimal relevans

Meldgaard Miljø har godt 400 medarbejdere og kører renovation i 20 kommuner i Jylland og på Fyn. Potentielt skal 80-90 medarbejdere have fornyet EU-beviset hvert år.

- Kurserne har stor indflydelse på vores planlægning, fordi der jo stadig skal hentes affald hver dag, så vi kan ikke bare sende 22 mand fra Randers på kursus samtidig. Og hvis dem, der er på kursus, ikke synes, at undervisningen er relevant for dem, føles det som en endnu tungere byrde for hele organisationen. Det har vi lavet helt om på ved at samarbejde med Dekra om et skræddersyet kursus med maksimal relevans for os selv. Det gør vi gerne igen, når de næste folk skal på EU-kursus, siger Martin Borgersen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094