23948sdkhjf

Schenker får sin første eCanter

DB Schenker er klar med endnu et miljøtiltag. Denne gang er der tale om en eldrevet lastbil, en Fuso eCanter.

For få uger gik DB Schenker Danmark over til at køre på HVO100 biodiesel i størstedelen af virksomhedens distributionsbiler i hovedstadsområdet fra nu af kører.

Nu er virksomhedens næste miljøinitiativ ankommet til DB Schenker Danmarks hovedkontor i Hvidovre: en elektrisk lastbil i form af en Fuso eCanter fra Daimler.

Lastbilen er 100 procent el-drevet og meget lydsvag. Lastbilen vil have sin daglige rute i hovedstadsområdet, hvor den vil være med til at støtte op om Schenkers mål om at minimere CO2 udslippet i København.

- Fuso eCanter er det helt rette valg, når vi snakker om miljøvenlig transport- og logistikløsninger, siger Niels Haack Josefsen, der er Head of Brokerage i DB Schenker Danmark.

- Lastbilen er tilpasset bykørsel og dimensioneret til findistribution i en storby som København og den rute, som den skal køre ud fra terminalen i Hvidovre,

Ros fra miljøorganisation

Rådet for Grøn Omstilling hilser Schenkers tiltag velkommen.

- Det er en glædelig nyhed, at endnu en virksomhed i Danmark er med til at gå forrest og sætte fart på den grønne omstilling af lastbiler i form af køb og brug af en elektrisk lastbil. Det er klart den rigtige vej ud fra et klimaperspektiv, siger Daria Rivin, rådgiver inden for Klima & Transport i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

Vil være miljøpioner

Som en af de førende logistikvirksomheder i verden falder emnet bæredygtighed som et naturligt ansvar for DB Schenker.

- Det er ikke unormalt, at vores kunder spørger, om vi har tiltag på miljø- og bæredygtighedsområdet, fortæller adm. direktør Henrik Dam Larsen.

- Der er en generel interesse for miljøforbedringer i samfundet og blandt mange virksomheder. Vi ønsker at være pionér på miljøområdet. Vi forpligter os til de højeste standarder i den måde vi driver forretning på, handler og engagerer os i. På koncernniveau er vi forpligtet af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

- Vi har særligt fokus på målene nr. 11, 12 og 13 som omhandler bæredygtige byer og lokalsamfund; bæredygtigt forbrug og produktion; klimaindsats.

Bruger kun grøn strøm

DB Schenker benytter udelukkede grøn strøm, så det gør den nye eCanter også.

- Forventningen er, at el-bilen kører 75 km om dagen 260 dage om året, siger Henrik Dam Larsen.

- Ved at skifte en diesel lastbil ud med en elektrisk lastbil, som oven i købet kun kører på grøn strøm, sparer vi årligt miljøet for 11,4 ton CO2 og al NOX-udledning.

Transport forurener

- Vi kan ikke komme uden om, at vi er i en branche som belaster miljøet; men samtidig er vi en uundværlig del af et velfungerende samfund, og den rolle vil ikke forsvinde.

Vores ambition er at være med til at udbrede de grønne initiativer og være med til at forandre transportbranchen, siger Henrik Dam Larsen.

Ladestander for alle

I forbindelse med ibrugtagningen af den elektriske lastbil, er der opstilles en ladestander hos Schenker i Hvidovre, og den er ikke kun beregnet til Schenkers egne biler. Ladestanderen vil stå offentligt, så andre virksomheder også kan benytte standeren til at tanke grøn strøm.

- Det vil ikke bare være hvilken som helst strøm, for på alle vores lokationer bruger vi kun 100 procent certificeret grøn strøm, siger Henrik Dam Larsen.

- Det vil sige, at strømmen er produceret bæredygtigt, af vedvarende energikilder som for eksempel sol- og vindenergi.

På koncernniveau råder DB Schenker over 41 elektriske lastbiler i 11 lande - altså nu også i Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062