23948sdkhjf

Pink trailere kører for trafiksikkerheden

Den kommende tid vil man kunne møde pink lastbiler og trailere køre rundt i hele landet. Man kan møde dem i byerne eller på motorvejen.

Fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv. Derfor starter ITD en ny kampagne "Bliv væk fra lastbilens højre fordæk" om højresvingsulykker og mere tryghed i trafikken.

Kampagnen starter nu og slutter til maj. I alt har 19 af ITD’s medlemsvirksomheder besluttet at køre med pink trailere, hvor budskabet til alle trafikanter er, at de skal holde sig væk fra lastbilens højre fordæk.

"Bliv væk fra lastbilens højre fordæk" er en del af ITD’s nationale trafiksikkerhedskampagne "Lastbilkaravanen".

- Tallene står lysende klart i statistikkerne: Der sker stadig alt for mange alvorlige ulykker ude på vejene, siger Malene Vitus, der er projektleder på ITD’s sikkerhedskampagner.

- Det er ulykkeligt for alle involverede parter. Derfor vil vi i ITD fortsætte med at sætte fokus på trafiksikkerhed. Det kan være med til at redde liv, og det skal en ny kampagne og 19 af vores medlemmer hjælpe til med.

Fylder ude på vejene

- Vores medlemmer holder Danmark kørende. De fylder ikke kun varer på hylderne; men deres lastbiler fylder også ude på vejene. Derfor har vi spurgt dem, om de vil være med til endnu en gang at sætte fokus på trafiksikkerhed i forlængelse af vores store landsdækkende trafiksikkerhedskampagne, Lastbilkaravanen.

- Deres lastbiler er rullende talerør, og det udnytter vi ved at sætte et iøjnefaldende pink tæppe på trailerne med et livsnødvendigt budskab, nemlig at man skal blive væk fra lastbilens højre fordæk, hvor den kritiske zone er, siger Malene Vitus.

De pink lastbiler kører i hele landet, hvor man i byerne for eksempel kan møde renovationsbiler og køletrailere med det vigtige budskab, men også på motorvejen kan trafikanterne for eksempel møde en tiptrailer, som også er med i kampagnen.

- Vi håber på, at så mange som muligt ser lastbilerne og tænker over budskabet, så vi sammen kan skabe mere tryghed på vejene. Opmærksomhed og fokus er med til at redde liv, og kampagnen skulle gerne vække opmærksomhed, siger Malene Vitus.

Stor opbakning

Det var først til mølle-princippet, da ITD i vinteren sidste år inviterede sine medlemmer til at køre rundt med det vigtige budskab på traileren. Et af de medlemmer, som meldte sig først til at deltage, var Fogtmann Logistik A/S, som kører dagligvarer rundt i Danmark for store supermarkedskæder.

Virksomheden bakker stærkt op om budskabet og lægger derfor trailer til at få sat trafiksikkerhed på agendaen. En af de supermarkedskæder, som Fogtmann Logistik A/S kører for, er Lidl, og de er meget glade for, at det lige netop er deres trailer, der er med i kampagnen.

Afgørende for Lidl

- For os er det afgørende, at vi så sikkert som muligt kan transportere vores varer til butikkerne, uden at der opstår uheld i trafikken, siger Allan Nielsen, logistikchef i Lidl Danmark.

- Vi skal alle kunne føle os trygge, uanset om man handler i en af vores butikker eller færdes i trafikken. Vi er derfor utroligt glade for at deltage i denne kampagne og samarbejde med en leverandør på transportområdet, som aktivt og professionelt er med til at øge trafiksikkerheden i Danmark,

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.173