23948sdkhjf

Sådan ændrer du chaufførens adfærd

En fartpilot gør mere end at holde farten. Den kan være med til at regulere chaufførers adfærd og spare brændstof.

Vælg farten - aktiver fartpiloten - læn dig afslappet tilbage - og kør derudad.

Det er sådan, vi kender fartpiloten. Den er en uadskillelig del af en bilists og en chaufførs dagligdag. Den er ganske enkelt uundværlig.

Fartpiloten - eller en cruise control - er oprindelig en amerikansk opfindelse. Den første bil med fartpilot var en Chrysler Imperial fra 1958; men siden er der sket meget med den. Den kan meget andet end at holde farten - og det kan man blandt andet takke den danske virksomhed Lindgaard · Pedersen A/S for. De har solgt fartpiloter siden begyndelsen af 1990’erne.

- Vi startede med at sælge bilalarmer og importere amerikanske fartpiloter med kabeltræk; men da de første biler med elektronisk speeder kom på markedet, begyndte vi at selv at udvikle E-Cruise fartpiloter - og det har vi gjort lige siden, fortæller Hanne Hansen og Lars Kiel Jensen fra Lindgaard · Pedersen A/S. De er henholdsvis salgsansvarlig for Danmark og udland i virksomheden.

Selv om de fleste biler, lastbiler og busser i dag er forsynet med fartpiloter og fartbegrænsere fra fabrikkens side, er der fortsat plads til Lindgaard · Pedersen A/S på markedet. Den danske virksomhed er blevet verdenskendt for at gå ind og forfine fartpiloten og fartbegrænseren, så de kan udføre en lang række avancerede opgaver. Derfor sælges virksomhedens produkter i dag til kunder i mere end 25 lande.

- Der er selvfølgelig mange chauffører og virksomheder, som er tilfredse med de standard-indstillinger, som bilfabrikkerne tilbyder med deres fartpiloter og fartbegrænsere. Vores E-Cruise kan bare meget mere. Vi har videreudviklet og tilpasset vores E-Cruise til virksomhedernes behov.

Adfærdsregulering

Transportmagasinet: Hvad kan det for eksempel være for behov?

- Med E-Cruise kan vi lave forskellige former for adfærdsreguleringer, svarer Hanne Hansen.

- Vi kan skræddersy E-Cruise helt individuelt efter behov. Vi kan ændre speedertrykket, vi kan få gearkassen til at skifte hurtigere og vi kan tilpasse omdrejningerne til eventuelle ønsker.

- Vi kan for eksempel få chaufføren til at føle, at han træder 100 procent på speederen, mens han i virkeligheden kun får 50 procent af hastigheden.

Sparer brændstof

- Lige præcis. Når man sænker omdrejningerne eller forhindrer de høje hastigheder og hurtige accelerationer, får man en meget mere økonomisk korrekt kørsel. Der spares brændstof, og udslippet af CO2 bliver mindre.

- Vi kan også gå ind og definere nogle forskellige zoner, hvor der kan køres med forskellig hastighed. Det kan være, at en vognmand ønsker, at begrænse sine køretøjers hastighed, når de kører i en byzone eller på en byggeplads.

- Vi kan også definere en bestemt hastighed, når køretøjet kører baglæns. Dermed kan vi forhindre skader, der opstår, når man bakker for hurtigt.

- Vi kan gå ind og lave begrænsninger på alle bilerne i vognparken eller kun på udvalgte biler. Der er rigtig mange muligheder for at regulere chaufførernes adfærd ved at tilpasse hastighederne til forskellige situationer. Så hvis man vil være sikker på, at alle ens chauffører kører på samme måde og udviser samme adfærd, er det sådanne former for adfærdsregulering, vi kan lave.

Hastigheder fra kort via GPS

- I 2022 træder nye regler forsøgsvis i kraft i Sverige som senere gøres permanente. Alle busser skal forsynes med ISA, Intelligent Speed Assist, der kan aflæse hastigheder via kort, fortæller Lars Kiel Jensen.

- Det er så meningen, at bussen skal afgive en alarm, som får chaufføren til at lette på speederen. Den opgave kan vi løse mere avanceret. Vi kan gå ind og automatisk regulere bussens hastighed, så den passer til det, der må køres. Vi samarbejder pt. med den største busoperatør i Stockholm om at løse denne opgave.

- Vi arbejder også med at gøre vores indgreb på speederen vægtbetinget, så hvis han kører med meget fragt, så skal vi ikke lave en begrænsning; men hvis chaufføren kører med en tom lastbil, er der ingen grund til, at han har rådighed over hele motorens kraft. Så får han for eksempel kun 50 procent af speederens power.

- Lige netop denne løsning er vi fortsat ved at teste sammen med en kunde; men vi regner med at kunne tilbyde den i løbet af 2021.

Flere muligheder med el-biler

For Lindgaard · Pedersen A/S er el-bilerne et særligt kapitel. Her er der stor efterspørgsel efter indgreb, som kan øge rækkevidden på el-køretøjerne.

- Det kan vi godt, forklarer Hanne Hvis en el-bil skal kunne køre længere, kommer det til at gå ud over topfarten og accelerationen. Det skal man jo være indstillet på.

- Vi kan gå ind og indstille bilen til at sænke topfarten og accelerationen, når der for eksempel kun er 10 eller 20 procent strøm tilbage på batteriet. Det er en meget effektiv måde at forlænge elbilens rækkevidde på. Vi kan måske få den til at køre 10 procent længere, end den ellers ville.

Hjælp til chaufføren

- En af vores hollandske kunder har også et par elektriske varebiler i deres bilpark, fortæller Lars. El-bilerne kører ikke særlig langt på en opladning, så chaufførerne skal være meget påpasselige med den måde, de kører på. Hver gang el-bilerne får ny chauffør, oplever de, at bilerne løber tør for strøm efter bare to-tre timers kørsel.

- Det var ikke bilerne, der er noget galt med - men chaufførerne. De træder speederen i bund, hver gang de skal accelerere. Her kan vi adfærdsregulere kørslen ved at regulere på bilernes speedertryk. Selv om chaufføren træder speederen i bund, kan den kun præstere det halve. Så er der større chance for, at batteriet holder hele dagen.

30 km/t i grusgraven

- Vi har også kunder i mineindustrien, som ønsker af regulere hastigheden på lastbilerne, når de kører inde i selve minen eller i grusgraven. Udenfor skal bilerne følge de almindelige fartgrænser, men inde i grusgraven må de kun køre 30 km/t.

- Her aktiverer vi fartbegrænseren, når bilen befinder sig i en bestemt zone. Denne type GPS-styret fartbegrænsning har vi også gennemført for kunder, der kører i lufthavne og busser, der kører i meget tættrafikkerede områder. Her kan man sætte en lav fart, når bilen befinder sig i et bestemt område.

Udvikler det selv

Transportmagasinet: Er det noget, I selv udvikler?

- Ja, svarer Hanne Hansen. Vi udvikler det herhjemme på vores kontor i Roskilde, hvor der er fire teknikere og ingeniører, som skriver koden og udvikler softwaren. Vi udvikler selv software og hardware, og så har vi underleverandører, der producerer for os.

- Vi vurderer hele tiden, hvilken efterspørgsel der er hos kunderne, siger Lars Kiel Jensen.

- Vi har udviklingsmøde hver mandag. Så vender vi de forskellige ønsker fra kunderne og prioriterer de løsninger, der skal udvikles.

Selv om produkterne sælges over hele verden, er Lindgaard-Pedersen en lille virksomhed med kun otte ansatte. De fleste har været ansat i mange år. Fem af de otte har arbejdet i virksomheden i mere end 20 år. Så det er folk, der kender kunderne og produkterne rigtig godt.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.206