23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kørsel med bjerge af sne

Til World Cup i Biathlon i Oberhof, manglede der sne... men det var kun i starten.

Sne er uundværligt, når man holder skikonkurrencer; men for meget er for meget. Det måtte arrangørerne sande, da der skulle holdes verdensmesterskaber i skiskydning i Oberhof ved Stuttgart tidligere i år.

Allerede i december 2020 begyndte arbejdet med at anlægge det ti kilometer lange skispor, der skulle være seks meter bredt med mindst 60 cm sne.

Da der ikke var faldet nok sne i starten af januar, tog man nødplanen i brug og lejede otte Arocs-lastbiler til at køre sne til ud til området. Man var forberedt på sådanne situationer. I 2013 havde man oprettet en lagerdam til fremstilling af kunstig sne. Den kunstige sne opbevares i et indendørs depot, der blev bygget i 2015.

De otte lastbiler kørte cirka 1.500 læs sne fra depotet og ud i området, hvor der blev etableret et perfekt skiområde, der opfyldte alle de krav og regler, som den Internationale Biathlon Union stiller til afvikling af skiskydnings-VM.

... men så kom sneen

I midten af januar begyndte det at sne, og det sneede så meget, at man nu måtte fjerne sne fra pisterne og opløbsområdet med tilskuer-arena, TV-studier og supportfunktioner.

- Det var virkelig barske forhold, fortæller en af chaufførerne, der før nytår kørte sne til området og efter nytår måtte fjerne den nyfaldne sne.

- Nogle steder kunne vi kun komme frem med snekæder. Desuden var vi nødt til at bakke cirka to kilometer for at komme hen til lastepladsen.

Glade for MorrorCam

- Vores lastbiler var udstyret med Mercedes-Benz’ elektroniske sidespejle, MirrorCam, og de kom virkelig til deres ret, fortæller chaufføren videre.

- Dels har de et specielt manøvreringssyn, når man bakker - dels gav systemet os også et bedre helhedsbillede bagude. Vi havde et perfekt syn uanset snevejr og natkørsel.

Disse lastbiler blev brugt

Arrangørerne af VM havde lejet otte Arocs-lastbiler. Fire af lastbilerne kom direkte fra Branch Information Center ved Mercedes-Benz’ fabrik i Wörth. Disse biler var udstyret med MirrorCam og Multimedia Cockpit. De andre fire var fra lejeflåden fra Mercedes-Benz’ CharterWay.

Køretøjskonfigurationerne varierede fra 6x4 lastbiler til 8×8 køretøjer. Bilerne var forberedt til kørsel i det trange, glatte og stejle terræn takket være offroad-udstyr, højtydende motorbremse, differentialespærre og turbo retarder-kobling.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.118