23948sdkhjf

Vognmand: El er ikke det eneste saliggørende

Kudsk & Nissum har kørt på GTL-brændstof i to år. Nu vil de gerne videre med andre grønne brændstoffer.

Vognmands- og værkstedsvirksomheden Kudsk & Nissum A/S i Vojens har allerede trukket arbejdstøjet på, når det handler om at omstille sig til en mere klimavenlig og grøn transport. Virksomheden har benyttet det alternative brændstof GTL i et par år.

- Det fås i to prisvarianter, forklarer direktør Jørn Kudsk.

- Den ene prisvariant er det rene brændstof, den anden variant er det samme rene brændstof plus en lille merpris, der går til at plante træer rundt om på kloden. Så bliver man næsten helt CO2-neutral.

- Ja, det er jo sådan, man beregner miljø og bæredygtighed i dag, siger han.

 Mindre sod og andre partikler

Transportmagasinet: Kan I mærke nogle effekter af at køre med GTL?

- Ja, det kan vi faktisk, svarer Jørn Kudsk. Vi sviner ikke partikelfiltret på lastbilerne mere. GTL er et renere brændstof, som ikke udleder ret meget sod og andre partikler. Det kan vi også måle på vores Ad Blue-forbrug. Det er faldet drastisk.

- GTL er sandsynligvis kun et overgangsbrændstof. Det har nogle håndgribelige effekter, der viser, at det fungerer efter hensigten; men der findes andre og alternative brændstoffer med en større klimaeffekt som for eksempel HVO. Det er et syntetisk biobrændstof, som er 100 procent CO2-frit; men det har nogle tårnhøje afgifter og er bare alt for dyrt til, at vi kan bruge det i transportbranchen.

Der findes andet end el

- Det er en af de ting, som jeg synes, at politikerne og regeringen mangler at forstå. HVO er et naturprodukt, det er dyrt produkt, og der er ikke meget af det; men det er den vej, vi skal gå. Vi skal finde nogle grønne brændstoffer, så vi i vejgodsbranchen kan komme videre med omstillingen.. El fungerer jo ikke til store lastbiler. Batterierne vejer for meget, og rækkevidden pr. opladning er slet ikke god nok.

- Vi må forstå, at elbiler ikke det eneste saliggørende. De er jo heller ikke CO2-neutrale, når man skal tage det hele med.

Det tager tid

Alternative brændstoffer er noget, vi skal udvikle – og det går langt ud over den tid, hvor både du og jeg er her på jorden. Det er noget meget langsigtet; men jeg synes at man skylder sig selv og hele befolkningen, at man kigger på grønne brændstoffer til tung transport. For de findes jo.  Og branchen er klar til at følge med.

- Det er landbruget også, siger Jørn Kudsk.

- Landbruget, som er en af vores store kunder, har de samme udfordringer som transport. De bliver simpelt også bare presset i forhold til CO2-udledning – og det er ikke kun fra deres dieselmaskiner, men det er også fra deres dyr.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094