23948sdkhjf

Her er godstransportens svar på GoMore

Flere kunder får muligheden for at gå sammen om pladsen på fragtbilen hos Logistik Centralen

Logistik Centralen har 18.000 kvm lager, 50 ansatte og 30 biler, der distribuerer varer til det meste af Danmark med udgangspunkt i virksomhedens centrale placering på Fyn.

Måske lyder det ikke umiddelbart så usædvanligt - fragtmarkedet er i stadig vækst, og der er mange konkurrenter på markedet.

Men Logistik Centralen adskiller sig på én ting, som de ikke har: Terminaler.

- Vi kører uden terminaler, fordi vi kan se, at det er på terminalerne, at der opstår skader på godset. Hver gang man håndterer en vare, tilfører du den ikke noget værdi, til gengæld tilfører du den risiko, siger administrerende direktør Morten Christiansen til Fremtidens Logistik og fortsætter:

- Eftersom vi ofte kører med skrøbeligt gods for vores kunder, for eksempel maskiner eller vinduer, som er omfattende eller dyre at genproducere, så er det en fordel for os og kunden, at de skal omlastes og håndteres mindst muligt.

Det kan dog forekomme, at Logistik Centralen har gods med fra for eksempel København, som så overnatter på Fyn, inden det transporteres det det sidste stykke dagen efter, pointerer Morten Christiansen.

- Selv i det tilfælde forsøger vi i videst muligt omfang at lade godset forblive på bilerne, siger han.

Optimal placering

At virksomheden kan køre på denne måde uden terminaler rundt omkring i Danmark, skyldes ifølge direktøren en optimal placering midt på Fyn.

- Vi kan sagtens nå alle afkroge af Danmark hver dag, så det handler for os om at lægge puslespillet hver dag, så kunderne får den bedst mulige oplevelse af at godset kommer hurtigt og sikkert frem, siger han.

Netop et puslespil kan det være, når bilerne skal fyldes op, både af hensyn til økonomi for Logistik Centralen og af hensyn til miljøet. Alt i alt bliver godset transporteret færre kilometer, fordi det ikke først skal bringes ind til en central terminal og transporteres videre ud.

- En anden fordel ved at køre uden brug af terminaler er, at når vi samtidigt kører med vores egne biler, så har vi fuldt kontrol over hvor bilerne og godset er, og dermed kan kunderne via en webportal hele tiden følge med i hvor deres varer er, siger Morten Christiansen.

GoMore for godstransport

Logistik Centralen kører også med et koncept, de kalder "dele-kurér". Lidt ligesom GoMore, hvor flere kunder får muligheden for at gå sammen om pladsen på fragtbilen.

- Vi kører dagligt mange kilometer på de større danske veje, og derfor har vi lanceret det her koncept, hvor vi samler godset og leverer det til virksomheder, der har lokationer i nærheden af de større færdselsårer, forklarer Morten Christiansen.

Det betyder også, at Logistik Centralen kan være konkurrencedygtige på prisen.

- Vi er blandt de billigste på markedet, fordi vi ikke går så meget op i, om kunden skal have fragtet én eller to paller, men mere om vores kunder i det samme lokalområde kan gå sammen om pladsen på en bil, siger direktøren, og uddyber:

- For eksempel kører vi gerne ud og henter godset hos tre-fire af vores fynske kunder, og så leverer det på destinationer langs strækningen mellem Aarhus og Aalborg. Vi har ofte kunder, der er leverandører til hinanden, så når vi kommer frem ét sted, kan vi levere én form for gods og tage noget andet gods med derfra.

Logistik Centralen gennemfører over 500 transporter hver dag og kan i år fejre sit 30-års jubilæum.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.129