23948sdkhjf

Danmark først: Europa-premiere på Volvos Klima-karavane

Der var europapremiere på Volvos klima-karavane – Together Towards Zero Emission - i går hos Volvo Trucks i Høje Taastrup, da adm. direktør Peter Ericson og salgsdirektør Marcel Wolff-Matern præsenterede Volvos bud på fremtiden.

- Vi må hjælpe hinanden, hvis transportsektoren skal kunne opfylde EU’s klima-ambitioner. Den grønne omstilling af vejgodstransporten kommer ikke af sig selv, sagde de.

Prøvekøre den nyeste teknologi

Med klima-karavanen får vognmændene og chauffører mulighed for at prøvekøre de lastbiler, som kan leve op til branchens grønne udfordringer. Der er en elektrisk lastbil, Volvo FE, bygget om med lad og kroghejs, en Volvo FM gas-lastbil og en Volvo FH diesellastbil med den nyeste teknologi i form af I-Save og turbocompound-motor.

- Vi tror ikke på, at transportbranchen i fremtiden skal koncentrere sig om én energiform. I stedet bliver der tale flere løsninger. Transportbranchen skal bruge den energiform, som er bedst egnet til en bestemt type transport. 

- El-lastbiler egner sig ikke til lange transporter, men til korte ture i byen. Til lange ture er det flydende naturgas, LNG. Eller vores nyeste diesel-motorer, som udleder mindst muligt.

Mere transport, mindre udledning

- Transportbranchen står med store udfordringer. Vi oplever stigende behov for transport; men der er også behov for reduktion af trafikbelatning, støj, luftforurening, klimaaftryk og krav om mindre forbrug af fossile brændstoffer.

- Vi tror på, at med den teknologi vi har i dag, og med den fortsatte forskning og udvikling vil vi kunne opfylde EU's klimakrav.

- Vi hart allerede i dag lastbiler, der kører på alternative brændstoffer; men vi skal også udnytte de muligheder, der ligger i at køre med længere lastbiler og flere aksler. Mere gods på bilerne skaber bedre effektivitet. Vi skal selvfølgelig også fortsætte arbejdet med at få chaufførerne til at køre længere på literen.

- Vi vil gerne fra Volvos side skubbe på hele denne udvikling og udnytte alle de muligheder, der er. Og det skal ske i samarbejde med transportvirksomhederne og deres kunder, transportkøberne; men vi skal også i dialog med medierne, politikerne og de store energiselskaber. Vi skal hjælpe hinanden, hvis det skal lykkes. 

Ikke kun én løsning

- Vi tror ikke på, at der kun er én løsning. Vi tror på, at det bliver en kombination af flere forskellige løsninger. Vi kommer til at bruge forskellige brændstoffer. Det er vigtigt at finde ud af, hvornår hvilket brændstof der kan bruges til hvilken type kørsel eller specifikation og til det behov, der skal dækkes.

Klima-karavanen er i denne uge på Sjælland og i næste uge på Fyn, hvorefter den skal videre ud i Europa.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.111